Interviurile FNT. Scenograful Dragoş Buhagiar: "Mi-e frică, uneori, de dramaturgia contemporană"

Interviurile FNT: Scenograful Dragoş Buhagiar, despre felul în care se construieşte un spectacol de teatru  

Unul dintre cei mai apreciaţi şi mai fantezişti scenografi ai teatrului românesc, Dragoş Buhagiar, a fost invitatul Intervuirilor FNT, în studioul Adevărul Live, de la ora 12.00, într-o discuţie pe tema "cum se construieşte un spectacol de teatru".

Ştiri pe aceeaşi temă

În Festivalul Naţional de Teatru (FNT) se joacă spectacolul "Moliendo Cafe", de improvizaţie, în regia lui Silviu Purcărete, cu decorul şi costumele semnate de Dragoş Buhagiar, o co-producţie a Teatrului German de Stat Timişoara şi a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara. Spectacolul s-a jucat pe 29 octombrie şi se joacă, astă seară ( 30 octombrie), de la ora 20.00, la Sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra.

Dragoş Buhagiar semnează şi scenografia spectacolului lui Radu Afrim, „Bizoni”, Fabula urbană #2", pus în scenă la Sibiu.

"Mi-e frică uneori de dramaturgia contemporană a unui spectacol. Uneori, mi se pare că fac parte din alt timp", a spus actorul, la Adevărul Live.

FOTO: Eduard Enea

Moliendo Cafe:

2 trupe de teatru reunite, 36 actori, 44 scaune, 12 mese, 20 de saci de cafea, zeci de litri de cafea, două luni intense de repetiţii. Un spectacol în premieră, o colaborare în premieră, un joc în lumea visurilor, în mireasmă de cafea. Toate sub un nume: Moliendo café, în regia unui regizor-etalon, Silviu Purcărete. Cea dintâi reprezentaţie a spectacolului va vedea luminile rampei

Scenografia spectacolului este semnată de Dragoş Buhagiar, iar muzica de compozitorul Vasile Şirli. Distribuţia îi reuneşte pe aproape toţi actorii celor două teatre. Întregul spectacol gravitează în jurul temei cafelei: „Cafeaua, ca şi teatrul, sunt două gratuităţi absolute şi indispensabile – adică nu folosesc la nimic, dar toată lumea le foloseşte. Cafeaua este extrema gratuitate”, consideră regizorul Silviu Purcărete. 

Şi totuşi, cum reuneşti două trupe de teatru, una maghiară şi una germană, sub o singură baghetă regizorală? Cheia găsită de către Silviu Purcărete, invitat să lucreze la această coproducţie în premieră, a fost aceea a jocului actoricesc readus la esenţă: improvizaţia de mare clasă. Punctul de plecare a fost un workshop extins, cu exerciţii de improvizaţie care au implicat echipele ambelor teatre. Inspiraţi de vasta putere evocatoare a cafelei, actorii înşişi au creat o lume care există exclusiv prin şi pentru savoarea acestei licori. Din aceasta cauză, întreaga distribuţie a acestui spectacol este considerată creatoare colectivă a acestei producţii inedite. Mai mult decât atât, spectacolul Moliendo café are şi propria lui limbă, un idiom inventat, dar inteligibil pentru oricine.

„Moliendo café este o premieră din multe puncte de vedere, fiind prima colaborare cu Silviu Purcărete şi prima coproducţie cu Teatrul Maghiar”, explică Lucian Vărşăndan, directorul Teatrului German de Stat din Timişoara. „E un spectacol ce transcende barierele lingvistice şi culturale, având la bază cele peste 100 de improvizaţii propuse de cei peste 35 de actori în lunile de repetiţie, improvizaţii orchestrate şi armonizate de Silviu Purcărete”, completează acesta.

„Am construit împreună un spectacol al contrastelor”, apreciază Balázs Attila, directorul  Teatrului Maghiar „Csiky Gergely”.

Moliendo café cuprinde totul şi nimicul, e o producţie care conţine tot ce e necesar, dar din care putem să ne lipsim de orice. Până şi decorul – extrem de elementar – acoperă totul, dar, de fapt, este nevăzut, ca şi inexistent. Cât despre textul de care are nevoie orice spectacol, noi avem doar un pre-text: pretextul de a ne exprima pasiunea pentru arta improvizaţiei. Şi pentru cafea, desigur.”


Dragoş Buhagiar s-a născut pe data de 19 august 1965, la Brăila. A absolvit Academia de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" Bucureşti, promoţia 1992. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din 1995 si membru al UNITER din 1993. A semnat scenografii importante atât pentru spectacole de teatru sau filme, cât şi pentru spoturi publicitare şi evenimente corporatiste.

A folosit în teatru experienţa acumulată în publicitate. Decorurile sale se constituie în imagini deosebit de spectaculoase. Dragoş Buhagiar urmăreşte crearea unor spaţii de joc care se modifică permanent. Obiectele de scenă trebuie să fie în interacţiune cu actorii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările