Interviurile FNT. Regizorul Alexandru Darie: „Nu trebuie să plecăm dincolo cu probleme nerezolvate în viaţă. Acestea ne urmăresc"

Interviurile FNT. Regizorul Alexandru Darie, despre „Conversaţie după înmormântare" 

Spectacolul Conversaţie după înmormântare, realizat după un text de Yasmina Reza şi regizat de Alexandru Darie, se va juca  pe 24 şi pe 25 octombrie, de la 20. 00, în  Studio Space, de la Teatrul Bulandra, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru

Ştiri pe aceeaşi temă


INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul LIVE

Spectacolul "Conversaţie după o înmormântare" ne povesteşte ce înseamnă să faci faţă la moartea unei persoane insensibile, care a fost totuşi iubită şi cum cei prezenţi la ceremonie îşi analizează propria viaţă şi destinul care îi aşteaptă.

Am ajuns printr-o pură întâmplare la acest text,  a spus Alexandru Darie.

În final am găsit cheia, e un text înşelător scris de Yasmina Reza, în aparenţă nu se vorbeşte despre nimic. E o prăpastie, un hău enorm care se ascunde în spatelui acestui nimic, a punctat Alexandru Darie.

În spectacol e vorba despre înmormântarea unui personaj, dar de fapt e vorba despre moartea a mai multor personaje. 

Spectacolul vorbeşte despre ceea ce lăsăm nerezolvat în această viaţă. Trebuie să ne rezolvăm problemele până murim. Nu trebuie să pleci cu nişte pietre de moară de gât, probleme trebuie rezolvate cât încă suntem aici, a punctat regizorul.

E cel mai profund text al Yesminei Reza, e primul ei text. După aceea autoarea a migrat spre comercial, entertainment, a subliniat Darie.

Cele mai importante declaraţii ale lui Alexandru Darie:

Nu există teatrul de artă şi teatru de consum, ci există teatru bun sau teatru prost, după cum spunea Lev Dodin.

Teatrul vorbeşte despre ceea ce nu se vede, despre ceea ce e dincolo de aparenţe. Regizorul arată ceea ce există dincolo de text, de replici. Acesta e rolul lui. E ca şi cum ai intra într-o biserică, unde nu poţi să îi vezi pe Dumnezeu, pe sfinţi.

Prefer să montez numai când am ceva de spus, nu să dau spectacole pe bandă rulantă.

La Teatru Bulandra, pe care Alexandru Dair îl conduce din 2002, au avut loc deja trei premiere de la începutul stagiunii 2015-2016: "Raţa sălbatică", după Henrik Ibsen, în regia lui Peter Kerek (premiera a avut loc sâmbătă, pe 3 octombrie, Sala Liviu Ciulei), "Marmură", în regia lui Yuriy Kordonsky (premieră: 8, 9 octombrie, Sala Toma Caragiu), Carousel, în regia lui Andrei Şerban, care a avut premiera în weekendul trecut.

Teatrul Bulandra a deschis porţile tinerilor. E o falsă problemă că teatrele de stat sunt închise faţă de noile talente.

Noi am creat spaţii, la Bulandra, pentru spectacole-laborator.

Născut în 1959, la Bucureşti,  Alexandru Darie este fiul actorului de teatru şi film Iurie Darie şi al actriţei Consuela Roşu.

Absolvent în 1983 al Academiei de Teatru şi Film, Facultatea de Regie de Teatru, Film şi Televiziune, regizorul chiar dacă a rămas la regia de teatru, a abordat şi regia de film. 

După terminarea studiilor universitare a lucrat ca asistent regizor artistic, la Teatrul de Stat din Oradea (august 1983-septembrie 1987), asistent regizor artistic, Teatrul de Comedie din Bucureşti (septembrie 1987-iunie 1990), regizor artistic, Teatrul de Comedie din Bucureşti (iunie 1990-octombrie 1992), regizor artistic, Teatrul Bulandra din Bucureşti (octombrie 1992-iulie 2002).

Din 2002, Alexandru Darie conduce Teatrul Bulandra, conferindu-i acestuia un statut unic între teatrele din România, cu artişti de elită şi cu o dimensiune profund europeană.

În 2006 este ales preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, ducând la bun sfârşit în 2011, două mandate consecutive la conducerea acestei prestigioase instituţii.

Consacrarea internaţională s-a produs odată cu spectacolul "Visul unei nopţi de vară" (1991), pe care ziarul The Guardian l-a considerat a fi cea mai bună montare de la producţia cu acelaşi nume semnată de Peter Brook. Spectacolul a fost distins cu premiile pentru cel mai bun regizor şi cele mai bune costume la prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru ''I.L. Caragiale''.

În anul următor, a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze ''Mult zgomot pentru nimic'', de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un ''eveniment al stagiunii''.

A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, New-York ''Mizantropul'', de Moliere şi ''Cabala bigoţilor'', de Mihail Bulgakov.

Unul dintre cele mai recente spectacole montate de Alexandru Darie la Bulandra este  "Conversaţie la înmormântare", care se va juca în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), pe 24 şi 25 octombrie, de la ora 20.00, în Studio Space de la Teatrul Bulandra.

Pentru toate aceste spectacole, biletele pot fi cumpărate de pe www.mystage.ro.

Biletele pot fi cumpărate şi de pe plarforma adevarul.ro.

Subiectul spectacolului este în jurul personajuluiSimon Weinberg a murit şi, conform dorinţei sale, a fost înmormântat nu în cimitir lângă soţia sa, ci în pământul de pe propriul său domeniu familial. La ceremonie sunt prezenţi şase oameni – fraţi şi surori, iubiţi, soţi şi soţii. Doliul le acordă un privilegiu special, astfel încât timp de câteva ore sunt practic izolaţi într-o altă lume, sub un soare leneş, în umbra celui mort.

Conversatie dupa inmormantare

de Yasmina Reza, regia: Alexandru Darie, scenografia: Octavian Neculai, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti – 2h fără pauză
24-10-2015 | 20:00
Teatrul Bulandra, Studio Space

25-10-2015 | 20:00
Teatrul Bulandra, Studio Space

traducerea: Alex Leo Şerban

Distribuţia:

Nathan, patruzeci şi opt de ani: Cornel Scripcaru
Edith, patruzeci şi cinci de ani: Ana Ioana Macaria
Alex, patruzeci şi trei de ani, fratele lui Nathan şi Edith: Marius Chivu
Pierre, şaizeci şi cinci de ani, unchiul lor, fratele mamei:  Dan Aştilean
Julienne, cincizeci şi patru de ani, soţia sa: Camelia Maxim
Elisa, treizeci şi cinci de ani, fosta amantă a lui Alex: Daniela Nane

Regia: Alexandru Darie

Scenografia: Octavian Neculai

Muzica originală: Adrian Enescu

Light Design: Alexandru Darie

Durata: 2h (fără pauză)

Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti


În calitate de  regizor artistic la Teatrul Bulandra, unde s-a angajat în anul 2002, Alexandru Darie a regizat ''Poveste de iarnă'' de Shakespeare (1994), care s-a jucat cu succes la Globe Theatre din Tokyo, participând şi la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (Milano), spectacol distins cu premiul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru — secţia română. Piesa lui Anton Cehov ''Trei surori'', montată în ianuarie 1995, a obţinut Premiul Asociaţiei Criticilor de Teatru — secţia română pentru cel mai bun spectacol şi Premiul UNITER pentru cel mai bun regizor şi a reprezentat Teatrul Bulandra la cea de-a cincea ediţie a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa — Cracovia 1996. În Japonia, regizorul a montat ''Omul cel bun din Seciuan'' de Bertolt Brecht (Ghinza Season Theatre din Tokyo, 1996) şi ''Macbeth'', de William Shakespeare.

În 1999 a regizat, la Teatrul de Comedie, ''Iluzia comică'', după Carlo Goldoni, traducere în versuri de Horia Gârbea, un spectacol care a obţinut numeroase premii, printre care şi premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al stagiunii.

Dintre spectacolele mai recente, regizate la Teatrul Bulandra, amintim: ''Triumful Dragostei'' de Pierre de Marivaux (2005), ''Ce păcat că-i curvă'' de Oana Turbatu, după John Ford (2007), ''Orfeu şi Eduridice'', o nouă versiune de Adrian Enescu, cu variaţiuni de C.W. Gluck (2008), ''Disputa'', după Pierre de Marivaux, coproducţie Teatrul Iugoslav de Dramă, Belgrad, Iugoslavia şi Teatrul Bulandra (2009), ''The Line. Oraşul încotro?'', scenariul Oana Turbatu (2010), ''Însemnările unui necunoscut'' după F.M. Dostoievski (2011), ''D'ale Carnavalului'' de I. L. Caragiale, în cadrul Cvartetului regizoral Caragiale, realizat de Radio România Cultural, alături de Alexa Visarion, Dragoş Galgoţiu, Alexandru Dabija. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările