Interviurile FNT. Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon, la Adevărul Live: „Şi soţul meu, şi copilul mi-au reproşat că iubesc teatrul mai mult decât casa“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Actriţa Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon, gazda de anul acesta a mai multor spectacole invitate în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, a venit în studioul Adevărul Live, pentru o discuţie despre situaţia actuală a teatrului românesc. A vorbit, de asemenea, despre pasiunea pentru profesie, pe care a pus-o mai presus de viaţa personală.

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul LIVE

Managerii teatrelor din Bucureşti, printre care şi Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon, din 2003, au fost evaluaţi săptămâna trecută de o comisie numită de Primăria Capitalei. Dorina Lazăr a predat proiectul de management şi a obţinut 9,71, cea mai mare notă. Cu toate acestea, Consiliul General al Primăriei a înştiinţat-o că va veni o comisie în control la Odeon. Şi Curtea de Conturi va verifica instituţia. „Unul dintre obictivele controlului era îmbunătăţuirea calităţii managementului“, a spus Dorina Lazăr. Directoarea Teatrului Odeon a avut un conflict deschis cu Gabriel Fătu, unul dintre consilierii Primăriei, care va face parte din comisia de control. Actriţa l-a cunoscut în urmă cu câţiva ani, când acesta „cerea invitaţii la spectacole pentru Institutul de Teatru, în calitate de PR al acestuia“. 

Controlul tulbură angajaţii

Dorina Lazăr nu se opune controalelor, dar consideră că astfel de acţiuni le induc o stare de nelinişte şi neîncredere celor alături de care lucrează. „Corpul tehnic, de exemplu, e suspicios. Încep regizorii să întrebe de ce se bagă atâţia bani într-un proiect artistic. N-am băgat nici mai mulţi, nici mai puţini decât alţi directori de teatru“. De asemenea, a mărturisit că oamenii sunt îndreptăţiţi să se plângă, căci au salarii foarte mici. Tehnicienii, de pildă, câştigă cam 900 de lei pe lună şi muncesc foarte mult. Primăria nu alocă fondurile constant pentru Odeon, iar instituţia caută soluţii pentru a-şi acoperi singură o mare parte din cheltuieli. „Anul trecut, contabila noastră era disperată. Nu  plătiserăm nici hârtia igienică. (...) A trebuit să ajungem la directorul general al bugetului“, a mai povestit  Dorina Lazăr. 

Pasiunea pentru teatru

Actriţa consideră că respectul faţă de scenă şi spectatori, de care dă dovadă trupa de la Odeon, contează mult. I se pare important să vadă o echipă unită şi a făcut ce a putut pentru a angaja actori tineri. Cinci în doi ani. Nu a fost uşor nici pentru ea, nici pentru ei: „I-am încercat în două turnee şi jumătate. (…) Oamenii se cunosc la drum“. Actriţă de teatru şi film, s-a dedicat profesiei. A fost distinsă cu mai multe premii. De pildă, în 1979, a obţinut Leul de bronz, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Arezzo din Italia. Nu regretă pasiunea pentru teatru, deşi nu a avut, de-a lungul anilor, suficient timp pentru familie: „Şi soţul meu, şi copilul mi-au reproşat că iubesc teatrul mai mult decât casa“.

În ceea ce priveşte proiectele viitoare, regizorul Alexandru Dabija va monta, la Odeon, un spectacol după „Peripeţiile bravului soldat Švejk“ de Jaroslav Hašek,  cu Pavel Bartoş în rolul principal. De asemenea, Răzvan Mazilu şi-a propus să monteze musicalul „A Chorus Line“ de  Marvin Hamlisch, iar Dragoş Galgoţiu va realiza un spectacol-cabaret după texte de Franz Kafka. 

Cele mai importante declaraţii:


N-am băgat bani nici mai mulţi, nici mai puţini decât alţi directori de teatru. (...) Reminiscenţele comuniste ies la suprafaţă. (...) Tehnicienii câştigă cam 900 de lei pe lună. Vă rog să mă credeţi că eu chiar îi muncesc. (...) Cred că ei sunt mulţi că aparţin din Teatrul Odeon.

Nu jucăm doar trei zile pe săptămâbnă. (…) Sunt şase săptămâni de repetiţii generale.
Anul trecut, finanţarea din partea Primăriei a fost sincopată. (...) Gradul nostru de acoperire a producţiei este între 80 şi 90%.
Anul trecut, când contabila noastră era disperată, a spus că nu am plătit hârtia igeinică. A trebuit să ajungem la directorul general al bugetului. (...) Probabil că sunt alte priorităţi. (...) Încă din Antichitate, se spune să nu te legi de artişti, că te arzi. Ei sunt mereu cu un pas în faţă(...) Vrei să-i calci în picioare, dar s-ar putea să-ţi arzi şi tu tălpile.
Vladimir Anton repetă o piesă americană căreia încă nu i-am stabilit titlul. Sună mai ciudat în engleză. (…) O să înceapă Alexandru Dabija un spectacol după „Peripeţiile bravului soldat Švejk“ ,  cu Pavel Bartoş în rolul principal. Ar trebui să facem cu Mazilu o variantă de la „A Chorus Line“.Galgoţiu o să facă un spectacol-cabaret după textele lui Kafka.

 

Trupa de la Odeon este foarte sudată. (…) Respectul faţă de scenă şi faţă de spectatori e foarte important. Am izbutit în doi ani să angajez cinci oameni tineri. I-am încercat în două turnee şi jumătate. (…) Oamenii se cunosc la drum. Şi iubiţii, şi soţul meu, şi copilul mi-au reproşat că iubesc teatrul mai mult decât casa. Am toată admiraţia pentru teatrul independent, a spus Dorina Lazăr, la Adevărul Live.

Actriţă de teatru şi film, Dorina Lazăr s-a născut pe 7 noiembrie 1940, în Hunedoara. De la mama sa, actriţă la Teatrul Bulandra, a moştenit talentul. În 1961, Dorina Lazar a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică, secţia Actorie, la clasa profesorului Ion Finteşteanu. A fost repartizată la Teatrul Regional Bucureşti, unde a rămas până în 1969. Acolo a interpretat, printre altele, roluri precum Erinie din „Muştele“ şi Coana Tarsiţa din „Iaşii-n CarnavaL“. În 1969 a debutat pe scena Teatrului Giuleşti, azi Odeon, unde din 1996 – 2002 a fost director artistic. Din 2003, este aleasă director. Filmografia cuprinde producţii ca „Modigliani “,  „Saint Ange“,  „Amen “,  „Balanţa “,  „Crucea de piatră “, dar şi celebra peliculă „Angela merge mai departe" (1982). În 1979 a obţinut premiul Leul de bronz, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Arezzo,  pentru spectacolul „Năpasta". Ulterior, în 1982, a fost distinsă cu premiul Cea mai bună actriţă de film, din partea Asociaţiei Cineaştilor din România, pentru rolul din „Angela merge mai departe".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite