Cea mai lungă versiune văzută de mine, de-a lungul unei cariere de spectator deja, hélas, destul de consistente, cred că a fost aceea de la Bulandra, a lui Alexandru Tocilescu şi Ion Caramitru. Care, la premiera din noiembrie-decembrie 1985, dura 5 ore şi 15 minute.

A fi sau a nu fi Hamlet, spectacolul prezentat de Song of the Goat Theatre din Polonia, în cadrul celei de-a XXV a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS 2018) nu îi răpeşte spectatorului nici măcar 60 de minute din viaţă. Aşa cum îl prevenise o avertizare din caietul-program al manifestării. Durează în jur de 50 de minute. A fi sau a nu fi Hamlet subintitulat Hamlet- Un comentariu ar putea fi socotit un fel de oratoriu sau de cantată modernă. Probabil că unii i-ar putea spune, cu egală îndreptăţire, spectacol concert. A cărui acţiune se petrece cu două luni înainte de a începe acţiunea rânduită de Shakespeare, adică înainte ca fantoma bătrânului rege Hamlet să i se arate mai întâi lui Horatio şi apoi tânărului Hamlet. Adică chiar în noaptea morţii bătrânului rege al Danemarcei. Despre care însă nimeni nu spune deschis că ar fi o crimă

Este o noapte de priveghi şi aşa se face că, la intrarea în sală, îl găsim pe bătrânul Hamlet, mai corect spus cadavrul acestuia, întins pe un pat simplu, ca de cazarmă. E jelit doar de tânărul Hamlet, interpretat de un contra-tenor.

Mai apoi, chiar în faţa bătrânului Hamlet fiecare dintre personajele cunoscute se întrece în a da explicaţii. Aflăm de ce e ceva putred în Danemarca din perspectiva psihologilor, trăirilor, resentimentelor protagoniştilor. Îi vedem, rând pe rând, pe Gertruda, pe Claudius care e un bărbat prezentabil, tânăr, mânat de ură, de neîmpăcarea de a fi fost cel de-al doilea în ierarhie, pe Ofelia care îşi justifică resorturile nebuniei şi, mai încolo, cauza morţii, pe Polonius, pe Horatio, pe revoltatul Laertes. Fiecare dintre ei cântă, individual sau în coruri, acompaniaţi în principal la un bizar instrument de coarde.

Spectacolul se recomandă a fi unul din stirpea experimentelor teatrale. Mi se pare unul reuşit. Datorită regiei consecvente (Grzegorz Bral), a dramaturgiei riguroase (Alicja Bral), a muzicii superbe (Jean-Clauder Acquaviva, Maciej Rychly) şi a interpreţilor. Numele lor: Peyman Fallahian Sichiani, Dimitris Varkas, Rafał Habel - Bloodgood, Julien Touati, Łukasz Wójcik, Bogdan Koca, Julianna Habel-Bloodgood, Anu Almagro, Rhianna Compton, Olga Kunicka, Natalia Voskoboynikova, Magda Wojnarowska, Volodymyr Andrushchak, Dominik Kujawa, Maciej Rychły.

Song of the Goat Theatre - A FI SAU A NU FI HAMLET (Hamlet - a commentary);Regia: Grzegorz Bral; Dramaturgia: Alicja Bral; Scenografia: Robert Florczak; Costume: Alicja Gruca Light design: Wojciech Maniewski; Light design: Wojciech Maniewski; Muzica; Jean-Clauder Acquaviva, Maciej Rychly; Dirijor: Lilanna Krych; În distribuţie: Peyman Fallahian Sichiani, Dimitris Varkas, Rafał Habel - Bloodgood, Julien Touati, Łukasz Wójcik, Bogdan Koca, Julianna Habel-Bloodgood, Anu Almagro, Rhianna Compton, Olga Kunicka, Natalia Voskoboynikova, Magda Wojnarowska, Volodymyr Andrushchak, Dominik Kujawa, Maciej Rychły; Data reprezentaţiei: 15 iunie 2018