Fragilitatea creaţiei, vulnerabilitatea fiinţei creatorului

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă e adevărat că sentimentele frumoase nu fac o literatură, atunci mai mult ca sigur nici curajul nu ajunge să valideze esteticeşte un one man show.

Cu toate acestea, simt nevoia să încep însemnările mele despre spectacolul (theater-concert sau live drama music, aşa cum l-au numit autorii lui) Dr. Faustus, produs şi prezentat sub egida Asociaţiei ArteFactum din Timişoara în Curtea Franciscană din Timişoara, subliniind ce mult curaj au avut în primul rând actorul Kocsárdi Levente care semnează muzica, interpretarea şi regia, dar şi Simona Donici, autoarea dramaturgiei, atunci când au decis să realizeze un performance al cărui suport ideatic este reprezentat de romanul Dr. Faustus scris de Thomas Mann. 

Curaj, provocare, sfidare, în sensul bun al termenului, poate chiar un dram de nebunie creatoare mai mult ca sigur că se află la originea ca şi în operaţiunea de concretizare a ideii de a prezenta într-un concentrat, un „precipitat“ ar putea zice unii - şi cred că vorba nu este departe de adevăr - măcar o parte din multitudinea de teme ce conferă o substanţă răscolitoare celor aproape 700 de pagini ale romanului lui Thomas Mann. Semnatarei textului de spectacol şi actorului care îi dă viaţă lui Adrian Leverkühn şi nu numai (el este şi povestitorul Serenius Zeitblom, dar şi reîntruchipările moderne ale lui Faust şi ale Diavolului) li s-au asociat arhitectul MC Donici, care a conceput spaţiul de joc (deopotrivă teritoriu de lucru al compozitorului obsedat de muzică, de modernitate, de menirea artei, de conjuncţia ei cu timpul şi istoria, de criza creaţiei, loc de conferinţă şi de concert-spectacol, dar şi cameră de spital-psihiatric), artistul vizual Cornel Putan şi instrumentiştii Sarolta Vass (flaut), Cătălin Sidorov (vioară), Ana Pricop (violoncel).

În primele minute ale spectacolului, sau, mai corect spus, în ceea ce se cheamă spaţiu de instalare, îl vedem pe Adrian Leverkühn în ţinută lejeră, de casă, consultându-şi partiturile, în vreme ce undeva, din spatele spaţiului de joc, muzicienii îşi acordează instrumentele. Şocantă şi, pentru moment inexplicabilă, cel puţin pentru cei care nu au citit romanul, este suprapunerea unui puternic lătrat de câini. Lătrat ce va dobândi o explicaţie doar în ultimele minute ale performance-ului. Atunci când, la capătul unei bine dozate acumulări de situaţii dramatice cu efect gradate de actorul Kocsárdi Levente (relev felul în care este interpretată scena decontului final, al negoţului cu termenele şi cu timpul, dintre noul Faust şi eternul Diavol), când nebunia a ajuns la apogeu. Atunci când compozitorul/artistul este înveşmântat în cămaşa de forţă, scos violent din scenă, iar instrumentiştii vor ieşi la vedere şi astfel le vom vedea măştile albe marcate de pete sângerate. Măşti de câini. Câini de pază de la azilul psihiatric.


FOTO Cornel Putan

Imagine indisponibilă

Live Drama Music Dr. Faustus este concepută de regizorul Kocsárdi Levente asemenea unei ultime, sfâşietoare ieşiri publice a Artistului. Care a pierdut competiţia cu el, cu propriul spirit, cu arta, cu creaţia şi, nu în ultimul rând, cu timpul. Care s-a dovedit incapabil să îşi învingă fragilitatea şi teama de ratare. O ieşire publică deopotrivă grandilocventă, tragică, sfâşietoare. Ca un compendiu al vieţii încheiat cu un teribil exitus.

Vorbeam la începutul acestor însemnări despre curajul care a stat la baza spectacolului. Le închei cu relevarea a ceea ce înseamnă, cel puţin pentru mine, surpriza lui de proporţii. Îl cunosc pe Kocsárdi Levente de aproape 20 de ani. Încă de la începutul carierei de actor al Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara. I-am urmărit şi comentat de-a lungul vremii şi câteva dintre spectacolele a căror regie a semnat-o. Cel mai recent a fost cel inspirat din nuvela lui Márquez, Incredibila şi trista poveste a candidei Eréndira şi a bunicii sale fără suflet, prezentat într-o formă remixată în vara anului 2018 tot cu sprijinul Asociaţiei Culturale Arte Factum din Timişoara. De abia acum i-am descoperit calităţile muzicale ieşite din comun. Nu, ele nu se limitează la statutul de actor de teatru dramatic care ştie să cânte, şi nu oricum, ci bine la pian. În Live Drama Music Dr. Faustus, Kocsárdi Levente se relevă drept compozitor. De muzică. Şi nu orice fel de muzică. De muzică în lege.

Asociaţia Culturală Arte Factum din Timişoara - LIVE DRAMA MUSIC DR. FAUSTUS - Theater concert inspirat de romanul lui Thomas Mann şi de alocuţiunea lui Leonard Bernstein; Dramaturgia: Simona Donici; Muzica, interpretarea şi regia: Kocsárdi Levente; Scenografia: MC Donici; Visual artist: Cornel Putan; Orchestra: Sarolta Vass (flaut), Cătălin Sidorov (vioară), Ana Pricop (violoncel); Data reprezentaţiei: 22 august 2019

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite