FESTIVAL SIBIU. De la dansul modern la teatrul modern: „Continuu” şi „O piesă despre mamă şi patrie”

FESTIVAL SIBIU. De la dansul modern la teatrul modern: „Continuu” şi „O piesă despre mamă şi patrie”

Scenă din spectacolul "Continuu", în coregrafia Sachei Waltz (Germania)  FOTO: Sebastian Bolesch

În cadrul Festivalului de Teatru de la Sibiu (FITS), care a început pe 7 iunie, printre spectacolele de calitate s-au numărat: "Continuu" (dans, coregrafia Sacha Waltz, Germania), "Cântece triste din inima Europei"(teatru, Finlanda – Lituania) şi "O piesă despre mamă şi patrie" – Teatr Polski(teatru, Polonia),

Ştiri pe aceeaşi temă

 În „Continuu”, prezentat în deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS, 7-16 iunie), s-a creat un câmp de tensiune între curentele energetice emanate de coregrafie, muzică şi vizual.

Titlul denotă continuitatea forţelor perpetue ale naturii. Coregrafa germană Sasha Waltz (50 de ani)  angrenează impulsuri primare pe care le-a mai explorat în proiectele majore desfăşurate pentru muzee în anul 2009 – inaugurările artistice pentru David Chipperfield de la Neues Museum Berlin şi Zaha Hadid de la MAXXI din Roma.

Cu ajutorul celor douăzeci şi patru de dansatori, Sasha Waltz a conceput o coregrafie modernă, în spectacolul "Continuu". Opera simfonică „Arcana” de Edgard Varèse (1883-1965) reprezintă miezul muzical la care se adaugă compoziţii realizate de artişti precum Iannis Xenakis şi Claude Vivier.

În urmă cu nouăzeci de ani, Varèse – un artist vizionar inegalabil al timpului său – a propus combinarea conţinutului artistic cu cel ştiinţific. Se poate vorbi despre transformare, schimbare, conştientizare în „Arcana”, deşi nu este vorba de alchimie, ci de o erupţie vulcanică nocturnă, tentaţia prometeică de a domina cosmosul cuprins de sunet.

"Cântece triste din inima Europei"(Finlanda – Lituania)

Spectacolul "Cântece triste din inima Europei"/ „Sad songs from the heart of Europe” realizat de regizorul finlandez Kristian Smeds a fost dramatizat pe romanul „Crimă şi pedeapsă” al lui Dostoievski. În viziunea lui Smeds, Sonia, iubita lui Raskolnikov, o prostituată de circumstanţă, are rolul principal. Delictul cunoscut lumii este spus din perspectiva ei. Monologul furios  al actriţei lituaniene Aldona Bendoriute dezrădăcinează povestea şi personajele din contextul lor geopolitic original şi amplasează acţiunea în zilele noastre.

Montarea spune o poveste despre Europa noastră, un continent unde norocul şi destinul sunt din nou la răscruce, unde unii îşi permit să facă planuri şi să ia măsuri extreme în timp ce alţii sunt obligaţi să plătească.

Spectacol chinuitor, lipsit de cinism, "Cântece triste din inima Europei"/ „Sad songs from the heart of Europe” captivează cu umorul şi frumuseţea care se pot găsi în cea mai mare urâţenie, iar concluzia este că miracolul există.

"O piesă despre mamă şi patrie" – Teatr Polski(Polonia)

Spectacol modern, muzical, "O piesă despre mamă şi patrie" aduce în prim-plan cu tema Holocaustului şi a femeii-mame dezrădăcinate. O mână de femei îşi cântă durerea într-un text de un lirism tulburător, care arată ruperea din conştiinta femeii moderne şi trecerea dintr-o societate patriarhală spre una feministă.

„Spectacolul plin de amar, grotesc şi lirism este cea mai bună producţie după mult timp a regizorului Jan Klata. [...] Uneori, în timpul spectacolului celor de la Polski Theatre, închid ochii şi doar ascult şi sunt tot mai convins că citirea textului lui Keff ar fi o experienţă extremă, ca să mă exprim delicat. Teatrul, care prea adesea reuşeşte să ucidă literatura, de această dată nu are decât merite. [...]”, scria cronicarul polonez Jacek Wakar, în „Przekrój”

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: