Fandacsia lui Purcărete

Fandacsia lui Purcărete

Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc, în scena din debutul spectacolului

GENIAL Au trecut abia 30 de minute din spectacolul lui Silviu Purcărete şi actorii şi-au terminat, deja, treaba. Au jucat impecabil, şi acum au ieşit la aplauze. Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ, în pijamale, au dat să plece pe unde au venit, adică prin scenă, dar regizorul le-a pregătit o mare surpriză.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Conul Leonida faţă cu reacţiunea", la Teatrul Naţional din Bucureşti. Minutul 1. Victor Rebengiuc e Conul Leonida, iar Mariana Mihuţ e consoarta. Minutul 30. Victor Rebengiuc e soţul, iar nevasta e Coana Leonida. Cum s-a ajuns aici? E simplu.

Comedie cu efect halucinogen

Minutul 1. În faţa cortinei neridicate apar doi oameni, îmbrăcaţi cu cele mai bune haine pe care le au în garderobă. Frac şi pantofi de lac pentru el, rochie neagră şi pantofi cu toc pentru ea. Se aşază pe o canapea şi încep să vorbească, fiecare, la câte un microfon, ca într-un reality show al trecutului.Zâmbetele crispate ale acestor oameni puşi fără voie sub reflector, glumiţele pe care le cred inteligente, naivitatea şi mediocritatea lor au un farmec magnetizant. Actorii sunt atât de expresivi şi intraţi în roluri, din chiar primele secunde, încât spectacolul devine un câştig imediat, pentru toţi cei din sală.

Cortina se ridică şi, de la splendoare tip platou de televiziune de nişă pentru femei, Leonida şi Efimiţa ajung direct în dormitor. Ca nişte stripperi veterani, scot imediat glamour-ul de pe ei şi rămân în pijama/cămaşă de noapte/ciorapi tricotaţi de lână. Intră în pat şi în dezbatere, aşezaţi strategic, spate în spate, pentru confort fizic şi intelectual sporit.

Mai întâi, „Galibardi" se bagă între ei, ca subiect de discuţie, desigur. Apoi, Leonida îi dă Efimiţei definiţia republicii. Se înflăcărează. Apoi adorm lămuriţi. Şi, cum e nevricoasă, Efimiţa intră la o idee şi fandacsia e gata. Şi după aia, din fandacsie cade în ipohondrie.

Şi de la comedie, soro, în somn, de la atâta politică, Efimiţa ajunge direct într-un thriller cu o groază de sentimente precum panica, frica, laşitatea. Iar Purcărete se distrează atât de bine cu luminile şi cu sunetele, de parcă i-ar arunca Efimiţei în inimă toate cuţitele din casă. Mariana Mihuţ, săraca, mai fusese întoarsă şi cu tot cu pat, în picioare, de mecanismul inventat de Dragoş Buhagiar şi acum e bulversată toată.

Îşi pierde orice urmă de luciditate când o mai vede şi pe slujnica Safta, cântând live, ca o divă de cabaret. Şi toate astea, până în minutul 30, după cum spuneam. Pentru că atunci, actorii, deşi dau să plece pe unde au venit, adică pe scenă, nimeresc în capcana lui Purcărete, într-un decor nou, pregătit special pentru ei, în care tot ce trebuie să facă e să schimbe rolurile.

Rebengiuc şi mintea lui de femeie

Şi începe din nou. Acelaşi text, dar un spectacol nou-nouţ. Încă o jumătate de oră în care poziţiile de putere se schimbă, iar Rebengiuc devine soţul care abia respiră de sub papucul Coanei Leonida. Şi care spune, stins: „Adică, zău, bobocule, de! Eu, cu mintea ca de femeie, pardon să te-ntreb şi eu un lucru: ce procopseală ar fi şi cu republica?".

Trăiască reacţionarii Silviu Purcărete (regizor), Dragoş Buhagiar (scenograf), Vasile Şirli (muzica), Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Florentina Ţilea şi Cătălina Sima (actori)! Îi fac un mare serviciu lui Caragiale, prin revoluţia lor originală.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică
Conul Leonida faţă cu reacţiunea
de I. L. Caragiale
Regia: Silviu Purcărete
Cu: Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc, Florentina Ţilea, Cătălina Sima

* * * * *

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: