Dorina Lazăr, director al Teatrului Odeon: „Mai poate apărea un Hitler în zilele noastre?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine din spectacolul „Ascensiunea
lui Arturo Ui poate fi oprită“. Dorina
Lazăr a fost între 1996 şi 2003 director artistic şi din 2003 este director
general al Teatrului Odeon din Bucureşti Fotografii: Mihaela Marin
Imagine din spectacolul „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită“. Dorina Lazăr a fost între 1996 şi 2003 director artistic şi din 2003 este director general al Teatrului Odeon din Bucureşti Fotografii: Mihaela Marin

AVANPREMIERĂ Actriţa Dorina Lazăr joacă în spectacolul „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită“, o parabolă satirică despre avântul politic al lui Adolf Hitler, în anii 1929-1938.

Spectacolul „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită“, în regia lui Dragoş Galgoţiu, cu Dorina Lazăr şi Ionel Mihăilescu în distribuţie, are avanpremiera joi, 20 decembrie, vineri, 21 şi sâmbătă, 22 decembrie, de la ora 19.00, la Teatrul Odeon din Bucureşti.

„Adevărul“: Ce-şi propune noul spectacol de la Odeon, această comedie neagră cu elemente de cabaret?

Dorina Lazăr: Să răspundă la întrebarea: «Mai poate apărea un Hitler în zilele noastre?». Peste tot în lume există pericolul să se ridice astfel de oameni, în urma unor lovituri de stat. Un nou Hitler se poate naşte oricând, dar noi trebuie să ne unim inteligenţele ca să nu mai facem posibilă apariţia lui. Acest spectacol, foarte expresiv şi foarte colorat, îşi propune să le arate oamenilor cum a fost atunci şi cum s-ar mai putea întâmpla.

De ce este important să intre în repertoriu această nouă producţie?

Ne-am dorit foarte mult s-o facem, din mai multe motive. În primul rând pentru că este un text extrem de valoros şi actual, al lui Bertolt Brecht. Apoi, pentru că are o distribuţie numeroasă, cu roluri ofertante. Nu în ultimul rând, ne-am dorit ca Ionel Mihăilescu să joace rolul principal, pentru că este în plină maturitate artistică.

Realizatorii spectacolului sunt familiarizaţi cu standardul Teatrului Odeon?

Da, e aceeaşi echipă care a făcut, tot aici, şi „Portretul lui Dorian Gray“ şi „Hamletmachine“: Dragoş Galgoţiu – regia, Andrei Both –  decorurile şi Doina Levintza – costumele. Coloana sonoră este superbă şi este aleasă tot de Dragoş Galgoţiu. Iar Răzvan Mazilu, cel de-al patrulea din echipă, s-a întrecut pe sine şi a venit cu multe idei pentru acest spectacol de cabaret.

Ce greutate are rolul dumneavoastră?

Eu sunt mai puţin importantă aici. Joc rolul lui Dogsborough, care în realitate a fost cancelarul Paul von Hindenburg (n.r. - fost mareşal german, decedat în 1934).

Dorina Lazara Arturo 1

Strategia de repertoriu pentru 2012 s-a văzut şi în încasările teatrului? A fost un an mai bun ca 2011?

A fost un an bun, în care oamenii au depus un efort extraordinar ca să putem ţine ritmul spectacolelor. Şi mă refer la faptul că s-a terminat consolidarea scenei şi s-a lucrat aproape contra cronometru ca să asigurăm toate condiţiile pentru desfăşurarea Festivalului Naţional de Teatru. Anul acesta am participat la 12 festivaluri cu spectacolele lui Alexandru Dabija, „Gaiţele“, „C.F.R. - Cometa, Copilul şi Căţelul“ şi „Pyramus & Thisbe 4 You“, dar şi cu altele.

Mi se pare foarte important să arătăm şi în ţară actorii foarte buni pe care îi avem la Odeon. Ca încasări, nu a fost un an mai bun ca 2011, dar noi nu am crescut cu niciun leu preţul biletelor, deşi inflaţia a crescut. Am considerat că trebuie să lăsăm accesul cât mai uşor pentru public.

Pentru că oamenii nu renunţă la mâncare, pentru că n-au cum, nu renunţă la alcool sau la ţigară, ci renunţă la carte şi la teatru.

În 2013 ce surprize pregătiţi?

La începutul lui februarie vom avea o premieră, în cadrul programului „Filmul pe scenă“, un scenariu scris de regizorul Peter Kerek, cu o distribuţie bună, Gelu Niţu, Elvira Deatcu, Pavel Bartoş, Alexandru Papadopol. Apoi, regizorul Dinu Cernescu va repeta, în ianuarie, „Un tramvai numit dorinţă“, cu Rodica Mandache, Crina Mureşan, Mihai Smarandache.Tânăra regizoare Mara Roşu va lansa la sala de jos „Dona Juana“, de Anca Vişdei.

Am vorbit cu Radu Afrim pentru un spectacol şi pe Alexandru Dabija îl aştept cu acel „Titanic vals“ pe care mi-l promite de un an şi jumătate.

Ştiţi câte roluri jucaţi la Odeon în momentul de faţă?

Nu ştiu, nu am făcut o contabilitate. Şi nici nu vreau să fie un interviu despre mine, ci despre teatru, despre acest colectiv eficient, format din actori, tehnicieni, oameni din ateliere şi din administrativ. M-aş bucura să vină cât mai mulţi duminică, la Pomul de Crăciun al copiilor, ca să le pot mulţumi direct, pentru că i-am văzut că muncesc cu drag în locul ăsta.

Apoi, mai vreau să mărturisesc ceva: acum 16 ani, când m-am hotărât să dau concurs pentru postul ăsta de director m-am dus şi m-am sfătuit cu domnul Maxim Crişan, director la Teatrul Nottara, un foarte fin şi pertinent observator, deşi era complet orb. L-am întrebat: „Ce fac, mă bag în chestia asta?“. Şi el mi-a zis: „Dragă Dorina, bineînţeles, pregăteşte-te, dă concurs, o să-l iei, apoi te faci directoare şi îţi alegi câteva roluri mari şi bune şi le joci şi tu până la sfârşitul carierei“. Ei, n-am făcut asta! Ce am izbutit, sper eu, să fac la Teatrul Odeon, e mai important decât două-trei roluri principale.

Hitler la cabaretul politic

Spectacolul „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită“ îi are în distribuţie, printre alţii, pe Ionel Mihăilescu, Dorina Lazăr, Vitalie Bantaş, Mihai Smarandache, Istvan Teglas, Cătălina Mustaţă, Ioana Anastasia Anton. Piesa scrisă în 1941 de Bertolt Brecht este o parabolă satirică despre ascensiunea lui Adolf Hitler, în anii 1929-1938.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite