Cum se "fură" un spectacol de teatru sau minciuna de pe afişe: scandal între regizorul Dan Tudor, actriţa Monica Davidescu şi Teatrul din Giurgiu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Monica Davidescu şi Dan Tudor au jucat în Germania producţia „Cum să scapi de sentimente“, realizată în 2012 la Giurgiu, cei doi fiind prezentaţi pe afişe ca actori ai Teatrului Naţional din Bucureşti (TNB). Ion Caramitru spune că "în ţară se joacă şuşanele, actori ai TNB folosindu-se de prestigiul instituţiei pentru a induce publicul în eroare".

În ultimii ani, spectacole-surogat cu „Lacul lebedelor“ prezentate pe afişe ca producţii ale Operei din Kiev şi ale Teatrului Balşoi din Moscova s-au dovedit că nu erau cele originale, ci unele fantomatice, create din dorinţa de câştig a unor impresari fără scrupule. Astfel, au fost semnalate numeroase cazuri când ansambluri de mâna a treia, anunţate cu surle şi trâmbiţe pe afişele organizatorilor sub egida unor prestigioase teatre din Europa, jucau de fapt în producţiile unor companii obscure. Scandalul „făcăturilor“ din industria baletului se mută acum în teatru.

ION CARAMITRU: „SE FOLOSESC DE NUMELE TEATRULUI NAŢIONAL“

Ion Caramitru

Regizorul Dan Tudor şi actriţa Monica Davidescu, protagonişti ai spectacolului „Cum să scapi de sentimente“, după Paul Ioachim, care a avut premiera la Teatrul „Tudor Vianu“ pe 19 septembrie 2012, au dus spectacolul în turneu, în Germania, cei doi fiind prezentaţi pe afiş ca actori ai Teatrului Naţional. Numele teatrului din Giurgiu a fost eludat de pe afişele spectacolelor reprezentate la Frankfurt (22 februarie), Stuttgart (23 februarie), Friedberg (24 februarie) şi München (26 februarie).

„Am aflat despre spectacolul jucat la München chiar de pe contul de Facebook al lui Dan Tudor“, spune Mircea M. Ionescu, director al Teatrului „Tudor Vianu“ din Giurgiu. „Ulterior, verificând pe site-ul Teatrului «Gasteig», am avut surpriza să descoperim şi o prezentare bilingvă a subiectului piesei, fără ca numele Teatrului «Tudor Vianu» să fie menţionat undeva“, declară directorul. „Pe 27 februarie am descoperit că pe site-ul www.ro-de.org cele patru reprezentaţii sunt prezentate sub egida… Teatrului Naţional din Bucureşti (TNB)“, îşi exprimă stupoarea Mircea M. Ionescu.

Ion Caramitru, directorul TNB, se delimitează de această practică a actorilor angajaţi la Teatrul Naţional.

„Tot felul de şuşanale sunt prezentate în ţară, pe afişe apare numele Teatrului Naţional, deşi noi nu avem nicio legătură cu producţia respectivă. Artiştii se folosesc de prestigiul instituţiei noastre şi se prezintă ca actori ai TNB în spectacole care nu sunt ale Teatrului Naţional. Publicului îi este indusă o minciună“, spune Ion Caramitru.

DAN TUDOR: „NE CEREM SCUZE“

Contractele artiştilor Dan Tudor şi Monica Davidescu cu Teatrul „Tudor Vianu“ din Giurgiu au expirat pe 6 octombrie, respectiv, pe 31 decembrie 2012, după ce au jucat şapte spectacole în acest teatru.

„Credeam că suntem liberi de contract“, susţine regizorul Dan Tudor.

„Noi am jucat pe bani foarte puţini la Giurgiu. Pentru spectacolele din Germania am cumpărat alt decor şi alte costume, am suportat noi toate costurile producţiei. Nu cred că am făcut nimic incorect“, spune regizorul. Dan Tudor subliniază că, în străinătate, nu li s-ar fi acceptat să joace vreun spectacol produs de vreun teatru mic şi obscur din România, de care nu a auzit nimeni.

„Oricum, ne cerem scuze, dacă am adus prejudicii de imagine teatrului din Giurgiu. Ne pare rău de situaţia creată“, îşi exprimă regizorul regretul.

MONICA DAVIDESCU: „EU NU FAC AFIŞE“

Când au semnat contractul, cei doi artişti s-au obligat în acelaşi timp să respecte un regulament de ordine interioară, care îşi menţine valabilitatea trei ani de la încetarea contractului încheiat cu Teatrul „Tudor Vianu“. „Noi ştiam că avem contract cu Giurgiu pentru şapte spectacole, care a expirat, nu cunoaştem stipulările regulamentul de ordine interioară al teatrului. Nu am semnat şi nu ni s-a făcut cunoscut acest regulament de ordine interioară“, subliniază regizorul Dan Tudor.

Actriţa Monica Davidescu spune că toate contractele sunt confidenţiale.

„Nu ştiu despre ce e vorba.

Eu nu fac afişe, joc în spectacole pentru spectatori. Regulamentul de ordine interioară al teatrului de la Giurgiu nu ne-a fost prezentat. Noi nu am semnat acest regulament de ordine interioară, am semnat un contract care prevedea să jucăm la Giurgiu până la 31 decembrie 2012 şase sau şapte spectacole, pe care le-am jucat. Eu sunt  actriţă a Teatrului Naţional şi conform Codului muncii  pot juca în timpul liber  fără să  afectez  activitatea  teatrului, în producţii independente. E prevăzut în Codul Muncii acest drept.

Confidenţialitatea datelor unui contract este prevazută chiar în contractul semnat de ambele părţi, angajat şi angajator. Orice prezentare a  acestui document  unei terţe persoane este ilegală", a explicat Monica Davidescu.  

afis cum sa scapi de sentimente

Spectacolul s-a jucat pe 18 februarie şi la Câmpina, însă aici directorul Mircea M. Ionescu şi cu cei doi artişti, Dan Tudor şi Monica Davidescu, au ajuns la o înţelegere.

"Indicii asupra intenţiilor neconforme cu probitatea morală, de presupus la orice artist al Teatrului Naţional, au apărut pe 18 februarie, când spectacolul a fost prezentat la Câmpina şi când dl Dan Tudor, uzând de calitatea sa de regizor şi actor cu vechi state de colaborare cu Teatrul „Tudor Vianu”, a cerut costumierei şi recuziterului să îi înmâneze costumele şi principalele elemente de decor, pretinzând că are acordul conducătorului instituţiei. În plus, dl Dan Tudor trimisese la Câmpina un afiş modificat, din care lipsea numele Teatrului „Tudor Vianu”, ca şi numele actriţei Giulia Ionescu, interpreta rolului episodic Vecina. Nu dorim să reproducem modul incalificabil în care cei doi au încercat să ne forţeze mâna, la Câmpina, pentru a le permite să joace spectacolul fără vreo obligaţie faţă de teatrul nostru", au declarat reprezentanţii teatrului.

REGULAMENTUL BUCLUCAŞ DE ORDINE INTERIOARĂ DE LA GIURGIU  

 Art. 7, lit.b) a Contractului pentru prestaţii artistice – regie şi ilustraţie muzicală nr. 956/06.09.2012 şi Cap. VI, art. 6.4. din Contractul de activităţi artistice – prestaţie artistică nr. 964/06.09.2012, încheiate cu compania „Maşina de vise” a dlui Dan Tudor, cu sediul în Bragadiru;
-    Cap. VI, art. 6.4. din Contractul de prestaţie artistică nr. 957/06.09.2012, încheiat cu d-na Monica Davidescu,
cei doi aveau obligaţia „să respecte Regulamentul de Ordine Interioară al TEATRULUI”;

b)    conform Cap. IV, art. 16, litera m. din Regulamentul de Ordine Interioară, timp de trei ani de la încetarea valabilităţii contractului încheiat cu Teatrul „Tudor Vianu”, cei doi  artişti interpreţi, Monica Davidescu şi Dan Tudor, nu au dreptul să joace spectacolul proprietatea teatrului, fără acordul nostru scris;
c)    conform Cap. IV, art. 16, litera n. din Regulamentul de Ordine Interioară, timp de trei ani de la încetarea valabilităţii contractului încheiat cu Teatrul „Tudor Vianu”, regizorul Dan Tudor nu are dreptul să monteze acelaşi spectacol proprietatea teatrului şi nici să-l transfere la alt teatru, în nicio formă, fără acordul nostru scris;
d)    conform  Art. 2 coroborat cu Art. 4 din Contractul de achiziţie text nr. 1025/18.09.2012 încheiat cu   d-na Ioachim Oana Raluca, drepturile patrimoniale ce decurg din dreptul conex asupra spectacolului „Cum să scapi de sentimente” sunt cesionate Teatrului „Tudor Vianu” Giurgiu , pentru tote utilizările şi exploatările acestuia pe perioada 18.09.2012 – 18.09.2013.

Subiectul piesei scrise Paul Ioachim

Spectacolul "Cum să scapi de sentimente" a fost adaptat de Dan Tudor după piesa "Idealul" a lui Paul Ioachim (1930-2002). Teatrul din Giurgiu a făcut şi un contract de achiziţie a textului care a stat la baza spectacolului pe un an de zile de la moştenitoarea Oana Raluca Ioachim, fiica scriitorului Paul Ioachim.

"Eu am adaptat trei piese ale lui Paul Ioachim, nu una singură", a explicat Dan Tudor, care spune că nu se află nici sub incidenţa acestui contract.

În spectacolul lui Dan Tudor „doi tineri căsătoriţi soţ-soţie cred că au descoperit reţeta magică pentru a fi fericiţi. Într-o buna zi ei hotărăsc să pună capaăt tuturor activităţilor care ar presupune o minimă cheltuiala. Economia devine obsesie. Ei renunţă pas cu pas la haine, televizor, mâncare, prieteni...sentimente. Iar către final într-o absurdă demenţă comică propun parlamentului un proiect de lege prin care sa renunţe chiar şi la.. ..aer! Patima şi convingerea cu care cei doi soţi încearcă să-şi pună în aplicare idealul ating în spectacol valenţe comice surprinzătoare“.

PREVEDERILE CONTRACTULUI DE ACHIZIŢIE A TEXTULUI

"Prin prezentul contract, autorul autorizează Teatrul ,,Tudor Vianu’’ Giurgiu să reprezinte scenic piesa ,,Idealul”(,,Cum să scapi de sentimente”).
Autorul cesionează teatrului, în regim de exclusivitate,  toate drepturile patrimoniale ce decurg din dreptul conex asupra spectacolului pentru toate utilizăriile şi exploatăriile acestuia pe perioada prevăzută în contract.

Prezentul contract se încheie pe perioada 18.09.2012 – 18.09.2013, cu începere de la data premierei .
Spectacolele cu piesa ,,Idealul”(,,Cum să scapi de sentimente”) vor fi prezentate pe scena Sălii Mici din teatru.

Turneele, festivalurile sau alte manifestări culturale cu caracter intern sau internaţional la care teatrul este invitat să participe cu piesa mai sus menţionată sunt considerate ca fiind reprezentaţii pe scena teatrului dacă nu necesită modificarea substanţială a spectacolului. În sensul prezentului contract, prin modificare substanţială se întelege orice modificare prin care este afectată desfăşurarea spectacolului, aşa cum este el prezentat de regulă pe scena teatrului..
Prin prezentul contract autorul îşi dă acordul cu privire la efectuarea de turnee sau de alte deplasări ale spectacolului precum şi  pentru transmiterea înregistrării spectacolului la o televiziune locală", s
e stipulează în contractul teatrului "Tudor Vianu" cu moştenitoarea scriitorului Paul Ioachim.
 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite