Circ şi spiritism, la Sibiu. Ce putem vedea, în weekend, în Festivalul de Teatru FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scenă din Imaculata lume a circului                     FOTOGRAFII : FITS
Scenă din Imaculata lume a circului                     FOTOGRAFII : FITS

De vineri, Festivalul Internaţional de Teatru şi-a deschis porţile pentru zece zile la Sibiu. Peste 2500 de invitaţi din 70 de ţări vor poposi, până pe 19 iunie, pe străzile oraşului pentru a aduce artele spectacolului în burg sub forma a 459 de spectacole.

În prima zi de festival, chiar dacă a plouat, lumea s-a adunat pe Pietonala "Nicolae Bălceascu", dar şi în Piaţa Mare din Sibiu. Unul dintre cele mai controversate proiecte muzicale din Republica Moldova şi România, Carla’s Dreams, cunoscut în România din anul 2013, odată cu lansarea „P.O.H.U.I.”, alături de Inna, dar şi pentru colaborarea cu Loredana Groza („Lumea ta”), a susţinut un concert în Piaţa Mare, înaintea unui foc de artificii grandios care a marcat deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS).

Circ pe ritmuri de samba

Seducţie braziliană şi divertisment au fost aduse de Compania Circus Brazil prin ritmurile samba, prin improvizaţiile circarilor, dansatorilor, clovnilor giganţi şi jongleurior.  Compania Circus Brazil a fost înfiinţată în 2002 de Sandra Calixto de Bahia, reprezentantă de seamă a culturii braziliene în Franţa.

Indoor, au fost două reprezentaţii cu "Variaţiunile Goldberg", de George Tabori, a Secţiei Germană a Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu. Spectacolul este regizat de Charles Muller (traducerea în limba română: Alexandru Al. Şahighian), iar scenografia este semnată de Dragoş Buhagiar.

variatiunile goldberg

Textul lui Tabori - scris în 1991 - este pe de o parte o farsă teatrală, iar pe de altă parte o piesă moralistă evreiască, care conţine citate din Biblie şi din lirica lui Shakespeare şi Milton. Acţiunea se petrece în timpul repetiţiilor pentru un spectacol de teatru cu subiect biblic şi reflectă gândurile, dilemele şi pretenţiile regizorului şi actorilor implicaţi în spectacol. Textul se caracterizează prin ironie şi un simţ al umorului tipic evreiesc, făcând ca spectacolul să devină o pledoarie pentru libertatea de expresie religioasă. De altfel, autorul a declarat în repetate rânduri că „farsa este forma literară perfectă”. Tabori a evitat întotdeauna să se considere un autor evreu din diaspora. El spunea: „Nu m-am considerat evreu până când alţii nu m-au făcut evreu”. În „Variaţiunile Goldberg”, Tabori satirizează Vechiul Testament şi îşi exprimă convingerile despre religia creştină şi iudaică. În piesa sa, povestea biblică a Genezei de pe muntele Golgota este redusă la stadiul unui spectacol realizat de un Dumnezeu dezagreabil (regizorul, Mr. Jay), ajutat de asistentul său, Goldberg.

În distribuţie: Johanna Adam, Emöke Boldizsár, Anca Cipariu, Krista Birkner, Ali Deac, Andrei Hansel, Daniel Bucher, Daniel Plier, Valentin Späth, Liviu Vlad, Cătălin Neghină, Dorin Pitariu.

De asemenea, vineri, au fost şi două reprezentaţii ale sepectacolului "Armina, frumoasa mea soră", în regia polonezului Jarosław Fret.

armina

Sâmbătă, de la ora 11.00, George Banu are un dialog cu regizorul Jaroslaw Fret şi Constantin Chiriac, directorul festivalului la Centrul Habitus.

Spectacolul "Armina, frumoasa mea soră" va fi reprezentat, sâmbătă, din nou, de la ora 16.00, la sala de sport a Colegiului "Octavian Goga".

 „Armina, frumoasa mea sora”evocă primele trei cuvinte dintr-o scrisoare cu adresă neclară, sortită să rătăcească în timp şi spaţiu. Iniţial, spectacolul se vroia a fi o şedinţă de spiritism în care nu noi îi invocăm pe cei plecaţi dintre noi, ci spiritele celor morţi ne cheamă pentru a ne dezvălui urme ale trecutului aduse în faţa ochilor noştri, scoase la iveală. Memoria nu e doar o idee sau un obiect. În principal, este relaţia dintre noi şi toţi cei care au murit, precum şi cei care încă rămân martori. Prin înlăturarea indiferenţei lumii moderne, a lumii noastre şi a timpurilor în care trăim, putem deveni din nou martori ai martorilor. Armina trăieşte în ochii noştri. Scopul nostru este să recăpătăm această amintire pentru lumea întreagă, să cântăm piese uitate, să descoperim ce e ascuns în ruinele şi mormintele acoperite de nisip, să găsim şi să citim amintirile victimelor. „Armina, frumoasa mea sora” este dedicat istoriei armenilor din Anatolia şi exterminării acestora la începutul secolului XX. Spectacolul explorează tema „tăcerii Europei”, precum şi actul mărturiei şi moştenirea mărturisirii. Proiectul se încadrează în domeniul artistic, precum şi cel al cercetării, care include expediţii, studiul tradiţiei şi al istoricului armean, cât şi sesiuni de lucru de interpretare desfăşurate la Institutul Grotowski din Wrocław. „Armina, frumoasa mea sora” marchează o schimbare fundamentală în modul de lucru al Teatrului ZAR, bazat pe 10 ani de experienţă în canto polifonic. Noua pregătire şi tehnicile vocale au implicat un proces de 2 ani de învăţare şi „personificare” a pieselor. Materialul vocal rezultat a fost recompus, armonizat şi orchestrat pentru a crea o dramă muzicală contemporană.

În distribuţie: Davit Baroyan, Ditte Berkeley, Przemysław Błaszczak, Alessandro Curti, Jarosław Fret, Murat Içlinalça, Dengbej Kazo, Aram Kerovpyan, Vahan Kerovpyan, Kamila Klamut, Aleksandra Kotecka, Simona Sala, Orest Sharak, Mahsa Vahdat, Marjan Vahdat, Tomasz Wierzbowski

Alte recomandări 

Antisocial” şi „#minor”, ambele producţii de excepţie şi de mare actualitate puse în scenă la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu. Dacă „Antisocial” (11 iunie, orele 21.00 şi 23.00, Teatrul Gong) a tratat, cu mare succes, relaţia elevi-profesori-părinţi, „#minor” propune o radiografiere a relaţiei dintre părinţi şi copii, cu o atenţie specială îndreptată către abuzurile adulţilor. Cele două spectacole fac parte dintr-o trilogie semnată Bogdan Georgescu, iar „#minor” se joacă în premieră în cadrul FITS 2016.

Compania Third Arrangement va prezenta, la Teatrul Gong, încă o reprezentaţie a spectacolului „Forţa legământului” (11 iunie, Teatrul Gong, ora 18.00). În 1942, Bruno Schulz a fost asasinat de un membru Gestapo, în timp ce mergea să cumpere pâine. 70 de ani mai târziu, Teatrul Welminski şi Third Arrangement au creat un spectacol inspirat din poveştile, desenele şi viaţa lui, şi din gândurile sale cele mai intime. Povestea începe cu deschiderea unei lumi uitate, care este brusc însufleţită. O gară prăfuită şi veche, un sanatoriu rupt de temporalitate, căminul tatălui eroului principal, cuştile sale cu păsări gălăgioase şi mizerabile şi un grup de figurine de ceară abandonate de creatorul lor... În această lume îl întâlnim pe Josef, alter-ego-ul autorului nostru, Schulz. Un fiu în căutarea amintirilor despre tatăl său pierdut. Suntem conduşi prin realitatea predestinată eroului şi în fiecare scenă sunt introduse, una câte una, o multitudine de personaje efemere pe care Schulz le-a pus în calea sa. 

La Cercul Militar, în următoarele trei zile se pot vedea o serie de spectacole inedite.

„Antigona, durerea mea” prezentat de Teatro Centi va avea loc sâmbătă, 11 iunie, de la ora 23.00.

antigona durerea mea

Din măruntaiele războiului fratricid din Columbia şi din ideea că din tragedie se naşte filosoful spaniol, Maria Zambrano, compania noastră propune o Antigonă care îşi întâlneşte întregul ei neam în mormânt. Epilogul care se desfăşoară în locul unde Sofocle a părăsit-o pe Antigona: strămutat din viaţă şi din moarte, mormântul se extinde şi ajunge să reprezinte lumea şi condiţia umană. Antigona, prin etica sa intrinsecă şi sentimentul ei de libertate, se întoarce să zguduie, prin sacrificiul ei, sistemul circulator al genealogiei sale. Pe scurt, ea încearcă să răspundă la o întrebare care o bântuie: „Compasiunea poate înflori acolo unde teroarea a sădit deşertăciune?” Un spectacol multidisciplinar cu un impact vizual puternic, care combină limbajul multimedia cu măşti, text şi muzică.

Hungry Sharks prezintă spectacolul „#FOMO – frica de a pierde” (12 iuni, ora 23.00). „#fomo” este o piesă de teatru şi dans urban despre cum ne descurcăm cu lumile virtuale. Tehnologia devine tot mai rapidă şi mai performantă. Avalanşa de informaţii care ne loveşte în fiecare zi se amplifică constant şi o infinitate de posibilităţi de conexiuni globale pot fi accesate oriunde, oricând, înspre avantajul sau dezavantajul nostru.

Ce ne face să verificăm smartphone-urile toată ziua? Ce importanţă are un profil virtual în realitate? Suntem doar umbre ale noastre?

Aceste întrebări îi ghidează pe cei cinci actori în cadrul „#fomo”. În piesă, aceştia experimentează cu aspecte constructive şi distructive ale virtualităţii. Pe scenă, aceştia creează personaje, drame şi scene, folosind stiluri de dans urban: Breaking, Popping, Locking, HipHop-Freestyle şi House.

RECOMANDĂRI PROGRAM 11 IUNIE

11:00  Librăria Habitus

George Banu în dialog cu Jaroslaw Fret şi Constantin Chiriac

 12:30  Librăria Habitus

"Antologia pieselor prezentate în secţiunea spectacole lectură"

"Construind încrederea. O antologie de texte"

13:00 Piaţa Mică

Să ne amuzăm cu Zee!  

16:00 Colegiul Naţional „Octavian Goga” - Sala de sport

Armina, frumoasa mea soră

 17:00  Piaţa Mică Ăsta nu-i părul meu!...

18:00 Teatrul Gong – sala parter

Forţa legământului

18:00   Strada Nicolae Bălcescu

Frumoase şi talentate

18:00 Teatrul Naţional Radu Stanca

Martiri

19:00 Strada Nicolae Bălcescu

Făuritorul de vise

 19:45  Strada Nicolae Bălcescu

Circ pe ritmuri de samba

 20:00  Biserica Ursulinelor

Din dragoste pentru voi

 20:00  Teatrul Gong - sala etaj

Omul pernă

21:00  Teatrul Gong - sala parter

Antisocial

21:00   Biserica Fortificată Cisnădioara

Fado - Din inima Lisabonei

21:00   FABRICA DE CULTURĂ – Centru Alternativ pentru Cultură, Educaţie şi Cercetare

Lulu

 22:00   Piaţa Mare

Făuritorul de vise

  22:30   Piaţa Mare

Zbor prin timp

23:00  Cercul Militar

Antigona, durerea mea

 23:00 Teatrul Gong - sala parter

Antisocial

  (Programul integral FITS- 11 iunie  aici)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite