La finalul Galei HOP, dupa ce l-am ascultat pe Miklós Bác, directorul artistic, care şi-a explicat metoda de a lucra şi a înţelege Shakespeare cu concurenţii, dupa ce am ascultat-o pe dramaturgul Lia Bugnar, care, după ce a făcut parte din juriul de preselecţie, a acordat, emoţionată, la final, premiile publicului, şi mai ales dupa ce am văzut  „Ne-bun pentru această lume”, rezultatul workshop-urilor coordonate de Ada Milea, Andrea Gavriliu, Tudor Lucanu şi Horia Suru, - extraordinar spectacol de grup - am fost, la rândul meu, emoţionată.

După Gală, toată lumea s-a îndreptat spre faleză şi a ridicat, în miez de noapte, lampioane pe cer, pe care fiecare a scris cate un vers din Shakespeare... Merg de mulţi ani la Gala HOP, dar poate acesta a fost una dintre cele speciale seri pe care le-am trăit vreodată acolo.

Revelaţia Ilonei Brezoianu

Unul dintre cele mai bune spectacole prezentate, în afara competiţiei, marţi seară, în cadrul Galei Tânărului Actor HOP, desfăşurate la Costineşti (5-8 septembrie), a fost „Fata din curcubeu“, după un text de Lia Bugnar. După ce a avut o sută de reprezentaţii la Teatrul Naţional Bucureşti, cu actriţa Tania Popa în rol principal, dramaturgul Lia Bugnar a decis să îi încredinţeze textul unei alte actriţe, Ilona Brezoianu (26 de ani), una dintre cele mai puternice voci ale noii generaţii. 

Ilona Brezoianu, care joacă la Bucureşti la Café Godot, în „Fata din curcubeu“, a câştigat Premiul "Timică“ la Gala Tanarului Actor Hop din 2013 şi Premiul pentru cea mai bună actriţă la Festivalul ,,Zilele teatrului studenţesc În Culise“ din 2012. Şi regizorul Cristi Puiu i-a remarcat talentul şi expresivitatea ieşite cu totul din comun. Astfel, pe această fată înaltă, frumoasă şi slabă, o putem revedea şi în cel mai recent lungmetraj al său, „Sieranevada“, care rulează de vineri pe marile ecrane.

De asemenea, o altă performanţă a tinerei actriţe este că ea va juca în Festivalul Naţional de Teatru, în această toamnă, în două spectacole selecţionate: „Mon Cabaret Noir” şi „Fata din Curcubeu“.

Pe Ilona o ştiam din spectacolele „Medeea, mama mea“ (Teatrul Naţional Bucureti), ,,Peretele“ (Teatrul Metropolis, în regia aceleiaşi Lia Bugnar), dar şi din ,,Hai iu iu“ (regia Radu Afrim). Cel mai mult, însă, am remarcat-o pe tânăra actriţă în „Mon cabaret noir“, în regia lui Răzvan Mazilu, de la Teatrelli. Elegantă, suplă, extravagantă, mai mult dezgolită, în ciorapi de plasă negri, actriţa cu mişcări languroase este o apariţie cu totul spectaculoasă, alături de colegele ei, care o interpreteatză pe rafinata prostituată Anita Berger.

 Cinematograful Curcubeu

În „Fata din curcubeu“, Ilona nu mai interpretează o curvă de lux, ci pe una foarte săracă. La Costineşti, marţi seară, în afara concursului de actorie, am avut parte de un recital extraordinar. Spectacolul în sine nu are aproape nicio scenografie. Nici nu e nevoie, pentru că actriţa face totul de una singură, reuşind în acest one woman show un tur de forţă, de o mare fineţe psihologică, timp de mai bine de o oră. O femeie a străzii, naturală ca o ţigancă sadea, îşi spune povestea celor care trec pe lângă ea fără să o asculte. Actriţa joacă toate stările femeii care îşi aminteşte de copilăria ei, de moartea celor dragi, de clienţii din cinematograful Curcubeu. Interpretarea Ilonei Bezoianu se bazează mai mult pe text, ea urmăreşte şi punctează extraordinar accentele, dar şi tăcerile şi lacrimile personajului. Spre deosebire de Ilona, Tania Popa interpreta la Teatrul Naţional rolul „fetei din curcubeu“ în cu totul alt registru, pătimaş, textul fiind presărat de cântece ruseşti. Dacă Tania Popa se prăbuşea aproape la modul propriu în spectacol, jucând trăirist şi instinctiv, dăruindu-se cu totul în cântul ei, Ilona Popa întruchipează drama fetei care se prostituează cu o emoţie „cerebrală“, interpretată şi asumată, cu luciditate, până la cele mai fine nuanţe. Un text, semnat şi regizat de Lia Bugnar, o provocare imensă, cu un final amar. 

 În seara Galei, înainte de decernarea premiilor, Ion Caramitru, alături de Aurelian-Octav Popa, a prezentat un recital extraordinar – „Dor de Eminescu”.

Au fost prezentate filmele de prezentare a tinerilor artişti înscrişi în concursul Galei HOP, după care a fost reprezentat spectacolul „Ne-bun pentru această lume”, rezultatul workshop-urilor coordonate de Ada Milea, Andrea Gavriliu, Tudor Lucanu şi Horia Suru, un spectacol excepţional.

OPINIE LIA BUGNAR

"Cu concursurile, cu galele, cu premiile

Text de Lia Bugnar

Ofelia Popii (jurat la Gala Hop anul asta şi premiată pentru rolul din "Faust" la festivalul de la Edinbourgh, plus doua premii uniter pentru cea mai buna actrita) a fost descalificata la Gala Hop atunci cind, proaspata absolventa a venit sa-si incerce norocul. Descalificata spectaculos, cu strigate de indignare, nu mai conteaza ale cui, ca nu mai e pe lumea asta. Cristina Flutur, premiul pentru cea mai buna actrita la Cannes. Nu stie nimeni de ea. Nici un alt regizor roman de film n-a mai luat-o in vreun rol, desi are un premiu care, pentru cunoscatori, e mai important decit un Oscar. Premiile, vorba lui Cristian Mungiu, nu folosesc decit la faptul ca stirnesc curiozitatea, intriga si fac oamenii sa vina sa vada produsul respectiv. El se referea la publicul din lumea larga. In Romania nu functioneaza asa. In Romania, singurele vesti care circula cu viteza luminii sint cele proaste. Cele bune sint primite cu o sprinceana ridicata si realizarile altuia sint esecurile noastre personale. Anul asta am fost in juriul de preselectie al Galei Hop. Tema a fost una foarte intimidanta, mai exact Shakespeare.

Multi n-au indraznit nici macar sa se apropie. Dintre cei care au indraznit, i-am ales si noi, juriul de preselectie pe cei care ni s-au parut noua cei mai buni. Deja lucrurile devin aproximative in momentul in care niste oameni cu gusturile si exigentele lor, ba chiar cu dispozitia lor din ziua respectiva, sint investiti cu asa o putere. Sa zica cine-i mai bun. In arta lucrul asta e o calamitate, pentru ca, si aici Ofelia Popii e exemplul cel mai la indemina, e posibil ca unul pe care eu il resping azi, sa ajunga sa faca lucruri pe care neam de neamul meu nu le-a putut face vreodata.

 Ar fi tare bine ca acesti oameni tineri care participa la concursurile astea sa fie constienti ca valoarea lor nu le-o poate cintari nimeni. Juriile pot doar sa-si dea cu parerea despre un moment la care asista, iar parerea-i doar parere, nimic mai mult. Juriul al doilea i-a vazut pe cei alesi de primul juriu si i-a clasificat si el dupa cum a simtit si a crezut. Deci a ales dupa dispozitia si gustul lui dintre cei alesi dupa dispozitia si gustul nostru.

Nu-i atletism, nu-i tenis, nu-i sah. E talent, e farmec, e suflet, e naibastiece, ca nici nu se poate pune in cuvinte. Si atunci grila devine asa de incerta. Asa de incerta incit n-am nici cea mai vaga idee daca intre oamenii tineri pe care i-am vazut pe scena in ultimele zile unii nu vor face istorie in teatrul si filmul romanesc in anii care vor urma. Daca nu vor ajunge ei sa-si dea cu parerea despre altii si sa decida cine-i mai bun ca celalalt.

Gala Hop e un eveniment necesar in masura in care oameni din breasla vin sa vada actori tineri si eventual sa le dea de lucru. Daca locul se aglomereaza cu niste piscotari pregatiti sa dea in niste artisti la inceput de drum care n-au apucat inca sa ridice capul, care n-au pasit inca pe o scena profesionista, Gala Hop devine exact inversul a ceea ce ar trebui sa fie. Actorii de anul asta au fost singurii dintre actorii tineri care au avut curaj sa puna un pariu greu si sa se tina de el pina la capat. In cele trei zile, in afara de bucatile din concurs, au pregatit un spectacol care-i cuprindea pe toti si care a fost o mica bijuterie. Poate nu stiu inca fiecare in parte sa-si pledeze crezul artistic personal, dar ca grup au functionat spectaculos si singurul meu regret e ca n-am sa mai vad poate niciodata acel spectacol.

Munca lor de grup n-a fost notata, cintarita, clasificata, a fost doar aplaudata cu urale si eu nu pot decit sa le doresc sa aiba parte de cit mai multe intimplari din astea, pentru ca teatrul se face in mai multi. Chiar si cind e cu un singur actor. Concursurile, bataliile sint mereu si mereu doar cu noi insine. Si Gala Hop e doar o ocazie sa vezi cam pe unde te mai afli in lupta cu tine insuti. Deci felicit aici, in egala masura, pe cei care au luat sau n-au luat premiu aseara. V-am invidiat sincer cind v-am vazut in spectacolul final. Ati fost minunati.

Bravo, hopisti, nu cumva sa imi fiti tristi". (Text publicat pe pagina personală Facebook Lia Bugnar)

PREMIILE GALEI TÂNĂRULUI ACTOR HOP

Premiul „Ştefan Iordache – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP a fost acordat actorului Alexandru Voicu pentru „Marele mecanism”, adaptare după „Hamlet” de William Shakespeare.

Premiul se acordă în memoria marelui artist Ştefan Iordache, cel care a fost membru al juriului la mai multe ediţii ale Galei HOP, un mare apropiat al acestui eveniment şi al susţinerii tinerilor la început de carieră. Dacă iniţial, începând cu ediţia 2009, acesta a fost acordat pentru cel mai bun actor la secţiunea individual, începând din anul 2013, organizatorii Galei au decis ca Premiul „Ştefan Iordache” să devină marele premiu al galei.

Premiul a fost înmânat de Ion Caramitru, preşedintele UNITER şi directorul general al Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

Premiul pentru cea mai bună actriţă, secţiunea individual a fost acordat actriţei Alina Laura Rotaru pentru „De vorbă cu tine”, colaj după „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare.

Premiul a fost înmânat de regizorul Felix Alexa.

Premiul pentru cel mai bun actor, secţiunea individual a fost acordat actorului Andrei Radupentru „În căutarea muzicii”, după texte din „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare.

Premiul a fost înmânat de actriţa Mariana Mihuţ.

Premiul „Cornel Todea”  – Premiul pentru cea mai bună trupă de actori „± Lorenzo” de Daniel Chirilă, cu Loredana Cosovanu, Daniel Chirilă şi Tiberiu Enache. Premiul este susţinut începând cu ediţia a XVI-a de familia Todea.

Premiul a fost înmânat de actriţa şi coregrafa Andrea Gavriliu.

Premiul „Sică Alexandrescu” – Premiul special al juriului a fost acordat actriţei Raluca Radupentru „Apemantus – De la Nebun la Nebun”, colaj şi adaptare după „Timon din Atena”, „Regele Lear” şi „Hamlet” de William Shakespeare.

Premiul a fost înmânat de actriţa Dorina Chiriac. 

Premiul publicului
Cea mai bună actriţă: Cristina Juncu
, pentru ‚‚Al tău, H’’, după texte din „Hamlet” de William Shakespeare.

Cel mai bun actor: Andrei Radu pentru „În căutarea muzicii”, după texte din „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare.

Cea mai bună trupă de actori: „http://error500”, regia: Vlad Trifaş, cu Bogdan Florea, Lucian Ionescu, Cosmin Teodor Pană, Lavinia Pele şi Andrei Radu.

Premiile au fost înmânate de actriţa, scriitoarea, regizoarea Lia Bugnar.

Miklós Bács, directorul artistic al Galei HOP, alături de concurenţi       FOTO: Florin Ghioca

PREMII GĂZDUITE ÎN CADRUL GALEI TÂNĂRULUI ACTOR

Premiul „1/10 pentru FILM la TIFF” a fost acordat actorului Alexandru Voicu pentru "Marele mecanism”, adaptare după „Hamlet” de William Shakespeare.

Premiul a fost înmânat de actorul Nichols Caţianis – câştigătorul Premiul „1/10 pentru FILM la TIFF” în anul 2015.
Începând cu ediţia 17, regizorul şi producătorul de film Tudor Giurgiu acordă unuia dintre concurenţii Galei HOP şansa de a face parte din programul „10 pentru FILM la TIFF”)

Premiul pentru prestanţă şi rostire scenică – oferit de actriţa Dorina Lazăr a fost acordat actorului Ştefan Pavel pentru Tocilă Melancolicul - colaj după  „Cum vă place” de William Shakespeare.

Premiul a fost înmânat de criticul de teatru Ileana Lucaciu.

Premiul Vox Maris*: Alexandru Voicu  pentru „Marele mecanism”, adaptare după „Hamlet” de William Shakespeare.
Premiul a fost oferit de patronul Vox Maris, Nicuşor Năstase.
Premiul Vox Maris, constând într-un sejur de o săptămână pentru două persoane în cadrul resortului, se acordă din anul 2014 câştigătorului Marelui Premiu.

Cu prilejul celei de-a doua ediţii a Festivalului EuRoCultura, actorul şi omul politic Mircea Diaconu invită la Bruxelles pe câştigătorii Galei HOP.

Mesajul lui Mircea Diaconu: „EuRoCultura este primul festival românesc de amploare care se desfăşoară la Bozar, cel mai important centru cultural din Bruxelles, promovând cultura noastră într-un cadru internaţional.

Acest festival s-a născut dintr-o convingere personală că fiecare om sau naţiune se pricepe cel mai bine la ceva. Iar eu cred că toată lumea ar trebui să afle cât de bine se pricepe România la cultură.
De aceea mi-am dorit şi îmi doresc că acest festival să fie ca o flacără pe care o aprinzi şi care va creşte an de an până când toată lumea va înţelege cine suntem şi ce putem.
În acest context, m-aş bucura să îi avem alături pe câţiva dintre liderii următoarei generaţii de cultură şi trăire românească”.

Gala Tânărului Actor Hop a fost prezentată de actorul Alex Bogdan.
Directorul artistic al Galei HOP este Miklós Bács

 

 
 
 
citeste totul despre: