Rock la înălţime, la închiderea Festivalului de la Sibiu. Ministrul Corina Şuteu: „Stelele au nevoie de noi ca să continue să strălucească“

Rock la înălţime, la închiderea Festivalului de la Sibiu. Ministrul Corina Şuteu: „Stelele au nevoie de noi ca să continue să strălucească“

Imagine de pe străzile Sibiului în sărbătoare

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a încheiat, duminică seară, cu spectacolul de stradă „O experienţă de neuitat“, cu acrobaţii la înălţime, pe fundalul unui concert rock, şi cu un spectaculos foc de artificii. Corina Şuteu ne-a adus aminte, la Gala de închidere FITS 2016, de Saint-Exupéry şi al său „Micul prinţ“, ca şi de Hamlet („Ah, that this too too solid flesh would melt, thive and dissolve itself into a dew…“).

Ştiri pe aceeaşi temă

Spectacolul „O experienţă de neuitat”, un schimb intens între muzică rock şi arte vizuale, o coproducţie între Spania, Marea Britanie şi Argentina, a încheiat, duminică seară, după zece zile, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (10-19 iunie). Spectacolul a fost un contrast de senzaţii, un dialog între un concert rock, un spectacol aerian şi spaţiul medieval din Piaţa Mare din Sibiu. Lumea a aplaudat concertul rock psihedelic şi convulsiv, îmbrăcat în lumini stroboscopice albastre. O sinergie totală de rock şi teatru aerian, o experimentare teatrală pe fundalul cerului: însuşi interpretul vocal a cântat, în final, de la înălţime, ridicat peste piaţă de o macara.

O coregrafie în aer, sofisticată şi originală, utilizând un sistem de harnaşamente şi macarale, a dus la creearea unui spectacol uimitor pe cer. Publicul a fost copleşit de emoţii prin imagini şi muzică live originală şi intensă. Grupul Muaré, creat în 1998, provine din Spania, dar îşi are sediul în Marea Britanie şi Argentina. Distribuţia fost multinaţională cu interpreţi de dans la înălţime, din 10 ţări diferite.

Toate biletele vândute

Un maraton cu 472 de evenimente, 2.850 de artişti şi invitaţi, cu un record de spectatori, peste 65.000 pe zi, în ciuda ploii din primele zile. „Pentru prima dată, toate biletele la acest festival s-au vândut, în integralitate, pentru toate spectacolele din FITS. Este un record şi suntem foarte bucuroşi“, a declarat Constantin Chiriac, directorul festivalului de teatru şi al Teatrului „Radu Stanca“ din Sibiu.



Ministrul culturii Corina Şuteu (foto sus), prezentă la decernarea stelelor de pe Aleea Celebrităţilor şi la Gala Festivalului de sâmbătă seară (foto, credit Sebastian Marcovici), a spus că se bucură că visurile lui Constantin Chiriac legate de acest festival, pe care l-a creat din nimic cu 23 de ani în urmă, s-au îndeplinit. „Pentru aceia dintre noi care au avut privilegiul să crească profesional odată cu explozia limitelor petrecută în anii ’90, moment în care întreg sistemul instituţiilor de cultură moştenite din centralismul comunist şi-a reconfigurat profilul şi aspiraţiile, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu este şi rămâne un reper fără egal.

Iniţiat şi condus cu aplomb de personalitatea generoasă, pasională şi definitiv îndrăgostită de teatru a profesionistului şi actorului Constantin Chiriac, Festivalul a fost şi este un exemplu rar de bună practică artistică pus în slujba cetăţii, un loc vibrant al întâlnirii cu globalizarea creativă, o instanţă legitimă şi mult aşteptată de conectare a reţelelor mondiale de profesionişti în artele spectacolului, şi nu numai. El este, în acelaşi timp o şcoală deschisă pentru toţi oamenii de teatru“, a declarat Corina Şuteu.

Capitala teatrului

Festivalul atrage artişti şi iubitori ai artelor spectacolului din toate colţurile lumii, transformând – în fiecare an – oraşul Sibiu din capitală culturală europeană în capitală culturală a lumii, a spus, pentru „Adevărul“, şi Radu Boroianu, preşedintele Institutului Cultural Român ICR, care a stat la Sibiu, în toată perioada festivalului. „Ori de câte ori ajung la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu sunt fascinat de entuziasmul publicului – nu doar extrem de numeros, dar şi foarte efervescent – care transformă străzile sibiene într-un adevărat spectacol al vieţii. FITS este forţa care dă viaţă dialogului intercultural, dialog care uneori depăşeşte limbajul, comunicarea însemnând receptarea energiei de dincolo de cuvânt“.

Ce i-a plăcut lui Radu Boroianu în festival? „Salut prezenţa în festival a unor nume importante ale teatrului mondial, precum Christoph Marthaler, Luk Perceval, Thomas Ostermeier, Alvis Hermanis, Yevgeny Mironov sau Tim Robbins. Am avut privilegiul să asist, pe durata mandatului meu de ambasador al României în Elveţia, la câteva spectacole ale Teatrului Vidy-Lausanne şi nu pot decât să felicit organizatorii pentru reuşita de a-i aduce la FITS. De asemenea, cred că secţiunile dedicate teatrului din Argentina, Belgia, Canada, Elveţia, Franţa, Germania, Israel, Italia, Japonia, Marea Britanie, Polonia, Rusia, Spania şi SUA reprezintă oportunităţi extraordinare pe care niciun iubitor de teatru nu îşi permite să le rateze. De câte ori ai ocazia, de pildă, să vezi un spectacol al unui teatru vechi de 700 de ani, cum este Yamamoto Noh, o adevărată legendă, parte a patrimoniului UNESCO?“, a întrebat, retoric, Radu Boroianu.

Trilogia lui Zola

Festivalul de Teatru de la Sibiu, s-a încheiat aseară, cu un spectacol de excepţie: „Iubire. Trilogia familiei mele I“, după Émile Zola, în regia belgianului Luk Perceval, care a primit, sâmbătă, o stea pe Aleea Celebrităţilor.

În „Les Rougon-Macquart“, ciclul său de 20 de romane bazate pe fundalul Revoluţiei Industriale, Émile Zola descrie soarta unei familii, o parte a căreia ajunge la prosperitate şi prestigiu, în timp ce cealaltă parte decade. Împinşi de pasiuni, personajele sale ajung în situaţii de crimă şi adulter, sclavie şi egomanie, răscoale şi revoluţii. Regizorul Luk Perceval a ales nouă din cele mai importante romane, precum „Nana“, „Germinal“ şi „Bestia umană“, şi a creat o călătorie de trei ani prin cosmosul fascinant al marelui naturalist francez. El aduce arsenalul complex de personaje al lui Zola la viaţă în trilogia sa teatrală şi examinează uriaşul proiect literar într-un context modern. În prima parte, „Dragoste”, Dr. Pascal îşi studiază arborele genealogic. În următorii doi ani vor avea loc premierele părţilor doi şi trei, „Bani“ şi „Foame“, iar în 2017 se va pune în scenă întreaga trilogie, într-o reprezentaţie-maraton. Producţiile lui Perceval, „Othello” şi „Unchiul Vania”, au fost prezentate la festivaluri internaţionale de teatru cu mare succes. La Bucureşti, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, a prezentat, anul trecut, producţia „Frontul“, la invitaţia Marinei Constantinescu.

„Farmecul adânc al Rusiei“

De asemenea, au mai primit câte o stea pe Aleea Celebrităţilor regizorul Alvis Hermanis şi actorul Evgeny Mironov, creatori ai spectacolului „Farmecul adânc al Rusiei“, care a avut două reprezentaţii în festival.

Spectacolul „Farmecul adânc al Rusiei“ (foto sus, credit: Mihaela Marin | FITS 2016), în regia lui Alvis Hermanis, cu actorul Evgeny Mironov, realizat la Teatrul Naţiunilor din Moscova, a inclus poveştile populare din Rusia provincială.Scenariul plin de viaţă şi spirita fost scris de Vasily Shukshin, alăturat unei distribuţii de excepţie şi regiei precise semnată de Alvis Hermanis (Letonia). Personajele complexe din poveşti sunt transpuse în reprezentaţii actoriceşti perfecte, în care fiecare personaj devine uşor de recunoscut de către public. Poveştile lui Shukshin au un caracter nostalgic. Actorii nu intenţionează să înfăţişeze ţăranii sovietici ai anilor ’70, ci mai degrabă încearcă, prin reconstituiri, să înţeleagă ce a determinat personajele să fie aşa cum sunt. Astfel, prin umor şi ironie se creează simboluri tragice ale relaţiilor umane obişnuite, care sunt descrise într-un mod rar întâlnit în teatru. Spectacol prezentat în limba rusă, cu traducere în limbile română şi engleză.

Una dintre cele mai importante vedete de film ale Rusiei, actorul Evgheny Mironov a apărut în „Ars de soare” şi „Ars de soare 2” a lui Nikita Mihalkov, în „Jurnalul soţiei sale” şi „Visând spaţiul” a lui Alexei Uchitel şi în „August '44” al lui Mihail Ptashuk. A interpretat, de asemenea, roluri principale în numeroase seriale de televiziune, inclusiv în „Idiotul” lui Vladimir Bortko şi „Primul Cerc” al lui Gleb Panfilov.

De două ori câştigător al Premiului de Stat, şi de trei ori laureat al Premiului Naţional de Teatru „Masca de Aur” la categoria „Cel mai bun actor”, Evghenii Mironov este, de asemenea, laureat al Premiului Internaţional Stanislavski.

Vă oferim în exclusivitate fragmente din discursul ministrei Corina Şuteu de la Gala de închidere a FITS 2016:

„Fac parte, ca si Constantin Chiriac, dintr-o generatie care, la caderea comunismului,  a vrut sa schimbe multe lucruri in sistemul cultural. Imi amintesc cum, la UNITER, la o conferinta de presa, Ellen Stewart , venita pentru premiera Trilogiei lui Andrei Serban in 1990 mi-a spus: “sa ramii aici, acest loc are nevoie de tine”, “chiar daca pleci, sa revii, acest loc are nevoie de oameni ca tine…”. ‘De voi”, a continuat ea ea,” va depinde soarta culturii in Romania , eliberarea ei de comunism, cenzura, idei preconcepute, eliberarea ei, pur si simplu”.

(...)

In 2006 ajungeam la NY si vedeam unul dintre primele spectacole la BAM: Hedda Gabler .Pentru aceia dintre dumneavoastra care nu stiu ce este Brooklyn Academy of Music, ei bine – BAM   este un loc iconic in NY, acel loc in care NY-ul vede  spectacolele cele mai interesante si provocatoare din Europa si din lume.

Montarea Heddei era splendida, simpla, tulburatoare. In ovatiile publicului de la sfirsitul spectacolului am inteles ca acolo, la BAM, un regizor european purta, prin arta sa, peste ocean,  valorile si nelinistile Europei si aducea pe continentul american o emotie particulara, pe care  publicul din State nu ar avea cum sa o simta altminteri. M-am simtit , in ovatiile salii, nu doar romanca , ci si o fiinta incarcata de memoria  Europei.

Regizorul spectacolului piesei lui Ibsen era Thomas Ostermeier.

Pentru ca FITS acorda o stea lui Thomas Ostermeier in aceasta seara, as dori sa  va vorbesc si despre povestea micului print si a omului de afaceri de pe una dintre planetele vizitate de personajul lui Saint Exupery. Omul de afaceri numara stelele si credea ca sint ale lui . Micul Print il intreaba (citez din memorie): “Tie iti sint necesare stelele, dar oare ele au nevoie de tine?”…

Ei bine, stimati oameni de afaceri , daca sinteti prezenti aici in aceasta seara, sa stiti ca da, stelele au nevoie de voi, au nevoie si de voi ca sa poata continua sa straluceasca.

Si un ultim gind , pentru ca in acest an il sarbatorim pe Shakespeare, versul meu preferat din Hamlet, un alt spectacol care i-a adus lui Thomas Ostermeier o recunoastere internationala:

“Ah, that this too too solid flesh would melt, thive and dissolve itself into a dew…”

“ Oh, ca aceasta carne mult, mult prea solida , sa se topeasca si sa se transforme’n roua…”

Aceasta e, cred eu o buna definitie a artistului.“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările