„În căutarea fericirii“ la Sibiu. Cel mai mare festival de teatru începe vineri

Constantin Chiriac: „Klaus Iohannis a sprijinit întotdeauna Festivalul de la Sibiu”

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, care începe vineri, va reuni timp de 10 zile, până pe 21 iunie, spectacole invitate din  70 de ţări. Cu o zi înainte de începerea festivalului, organizatorii anunţau un număr de 40 de reprezentaţii sold-out şi peste 15.000 de bilete vândute. Unul dintre cele mai aşteptate  este producţia de la Teatro de la Abadía Madrid, „În căutarea fericirii“, în cadrul proiectului „Oraşe pe scenă“.

Ştiri pe aceeaşi temă

Peste 2.500 de artişti din toate colţurile lumii sunt invitaţi  la cea de-a 22 ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), care se va desfăşura între 12 şi 21 iunie. „Viaţa, cu profunzimea şi contrastele ei, a pus în acord festivalul cu tot ce înseamnă valoare, tradiţie şi inovaţie, experiment şi perenitate. Am urmat la Sibiu, începând din 1993 de la prima ediţie a FITS, visul regizorului francez Jean Vilar, creatorul Festivalului de la Avignon în 1947. Aşadar, am creat la Sibiu un festival popular, în care energia şi valoarea să îmbrăţişeze publicul. Am ajuns, după  21 de ediţii ale FITS, la o diversitate culturală fără precedent, ce pune alături toate artele spectacolului cu formele lor genuine şi hibride“, a declarat Constantin Chiriac, directorul FITS şi al Teatrului Naţional „Radu Stanca“ .

„Avem în acest an la Sibiu 427 de evenimente din 70 de ţări, în 67 de spaţii de joc, cu un public estimat de 65.000 de spectatori pe zi, cu unele dintre cele mai faimoase instituţii din lume:  Deutsches Theater Berlin, Théâtre de la Ville Paris, Théâtre National Bruxelles, Burgtheater Vienna, Schauspiel Stuttgart, Meno Fortas Theatre Vilnius, Kolben Dance Company Israel, Teatr Polski Wroclaw, Teatrul Odeon Bucureşti, Teatro de la Abadía Madrid, Teatro Stabile di Torino“, a subliniat Constantin Chiriac.

21.000 de bilete, puse în vânzare

Pentru evenimentele din FITS au fost puse în vânzare 21.000 de bilete, la preţuri accesibile : cel mai scump bilet costă în jur de 40 de lei la fiecare dintre cele 119 spectacole susţinute indoor ( în spaţii închise). Accesul publicului va fi  gratuit la cele peste 300 de spectacole de stradă, conferinţe, expoziţii, lansări de carte, proiecţii de filme, spectacole lectură şi dezbateri.

Cu o zi înainte de începerea festivalului, organizatorii anunţau un număr de 40 de reprezentaţii sold-out şi peste 15 000 de bilete vândute.

Ingredientele circului FOTO: Alexandre Galliez

Teatro de la Abadia, unul dintre cele mai importante teatre din Spania, prezintă în FITS  spectacolul „În căutarea fericirii“, o producţie creată în cadrul proiectului „Cities on stage“/„Oraşe pe scenă“. Textul şi regia la cele două reprezentaţii ale spectacolului, care vor avea loc pe 18 iunie şi 19 iunie, sunt semnate de Olivier Py, regizor şi director al Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon. 

 Un bărbat – rol interpretat de actorul Pedro Casablanc – se trezeşte în mijlocul nopţii, tulburat de un presentiment care îl îndeamnă să se îmbrace şi să alerge pe străzile oraşului. Monologul său interior este însoţit de o serie sugestivă de obiecte şi umbre, dar şi de muzica live a lui Fernando Velázquez, compozitor al multor coloane sonore de film („Ocho apellidos vascos“, „The Impossible“).



Primele zile ale Festivalului reunesc unele dintre cele mai importante companii internaţionale de teatru, dans şi circ, cu spectacole pentru gusturile cele mai diverse.

Printre spectacolele care nu trebuie ratate se numără „Carmen“, o producţie a Teatrului Stabile din Torino, care a deschis recent Expoziţia Universală de la Milano,  „Şase personaje în căutarea unui autor“, o producţie a Teatrului din la Ville, în regia lui Emmanuel Demarcy-Mota şi „Les 7 doigts de la main“ (Canada), a doua mare companie de circ din lume după Cirque du Soleil, care vine la Sibiu cu spectacolul „Ingredientele circului“.

Pentru „Les 7 doigts de la main” (Canada) - două reprezentaţii au fost programate vineri, 12 iunie, de la ora 17:00, respectiv ora 22:00, la BRD Scena 9

Un spectacol în care coregrafia acrobatică şi muzica plină de ritm se vor amesteca cu ingredientele unei reţete trecută din generaţie în generaţie, de-a lungul timpului, ce naşte amintiri şi confesiuni. Atingerea aluatului cu mâinile, mirosul prăjiturilor în cuptor şi gustul de oregano gătit acompaniază mişcarea şi sunetele, conducându-ne printr-un labirint de timpuri şi ţări diferite.

O „Cenuşăreasă“ franţuzoaică

Regizorul francez  Joël Pommerat, în vârstă de 52 de ani, unul dintre invitaţii de onoare ai acestei ediţii, va primi o stea pe Aleea Celebrităţilor, în semn de recunoaştere a contribuţiei extraordinare în domeniul teatrului. Regizor ce pune în scenă doar propriile piese, considerând că regia şi textul se elaborează în timpul repetiţiilor, Joël Pommerat caută să creeze un teatru vizual, în acelaşi timp intim şi spectaculos. În acest an, Joël Pommerat prezintă la Sibiu spectacolul „Cenuşăreasa“, o producţie a Teatrului Naţional al comunităţii franceze din  Belgia. Datorită  trupei de actori belgieni, scrisului foarte lucid şi decorului cinematografic, abordând o estetică caracterizată de întuneric,  Joël Pommerat redă povestea cu realism.

Catastrofele unor dimineţi

„Cenuşăreasa”, o producţie Théâtre National de la communauté française de Belgique, în coproducţie cu La Monnaie/De Munt, va avea două reprezentaţii: vineri, 12 iunie, ora 21:00 şi sâmbătă, 13 iunie, ora 20:00, la Colegiul Naţional „Octavian Goga” - Sala de sport.

În primele două zile va fi prezentat spectacolul „Carmen”, o producţie a Teatrului Stabile din Torino, care a deschis recent Expoziţia Universală de la Milano. Regia este semnată de Mario Martone, unul dintre cei mai importanţi regizori italieni contemporani, alături de Pippo Delbono şi Antonio Latella.

 Pentru realizarea acestui spectacol, ce reuneşte actori şi muzicieni, Mario Martone a colaborat cu regizorul muzical Mario Tronco şi cu Enzo Moscato, una din vocile cele mai entuziaste ale teatrului italian contemporan, care a scris scenariul, pornind de la nuvela lui Prosper Merimée. Alături de actorii Teatrului Stabile din Torino, îi vom putea admira pe muzicienii din Orchestra Piazza Vittorio - orchestră renumită în toată lumea, compusă din artişti excepţionali.

Spectacolul „Carmen” va avea două reprezentaţii: vineri, 12 iunie, ora 22:00 şi sâmbătă, 13 iunie, ora 18:00, la Sala Thalia.

Cel mai important teatru din Franţa, Théâtre de la Ville, va fi prezent în premieră la Sibiu cu spectacolul „Şase personaje în căutarea unui autor”, în regia celebrului Emmanuel Demarcy-Mota. Este cea mai valoroasă creaţie a regizorului şi în acelaşi timp o producţie de referinţă a Théâtre de la Ville, aşa cum este „Faust” pentru Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. Emmanuel Demarcy-Mota a pus în scenă pentru prima dată piesa lui Pirandello când avea 20 de ani, iar câţiva ani mai târziu, pentru a doua montare, a invitat şi o parte din primii actori. Acum este la a treia montare, cu aceiaşi actori: cei care aveau 25 de ani au acum 40, cei care aveau 58 au acum peste 70. Este modul în care regizorul percepe viaţa şi teatrul, cu dorinţa de a se reconecta cu energia din trecut, pentru a crea spectacolul din prezent. 

„Şase personaje în căutarea unui autor” va fi prezentat vineri, 12 iunie, ora 19:00 şi sâmbătă, 13 iunie, ora 17:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor – Sala Mare.
 

Un alt regizor celebru, germanul Armin Petras (51 de ani), este prezent la Sibiu cu două spectacole produse de Schauspiel Stuttgart: „Vizita bătrânei doamne“ şi „Cele 5 dimineţi“. Spectacolul „Vizita bătrânei doamne“, de Friedrich Dürrenmatt, o coproducţie Schauspiel Stuttgart – Teatrul Maxim Gorki  Berlin, va avea loc duminică, 14 iunie, ora 21.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor – Sala Mare.

Armin Petras scrie piese sub pseudonimul Fritz Kater, iar textul spectacolului „Cele 5 dimineţi“ îi aparţine.  În „Cele 5 dimineţi“ , el a plasat acţiunea în timpul unei catastrofe. Oraşul e într-o stare de alertă. Să fie din cauza unei explozii? Sau a unei contaminări radioactive? Un virus periculos? Un sentiment de epuizare a întregii societăţi? Nimeni nu ştie. Se pare că niciun inamic străin nu este responsabil. Un spectacol de impact, ce va avea loc miercuri, 17 iunie, de la ora 21.00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „Radu Stanca“.

„Nathan înţeleptul"

De asemenea, Armin Petras pregăteşte la Sibiu premiera spectacolului „Nathan înţeleptul“, o coproducţie a teatrului Naţional „Radu Stanca“ şi a Teatrului Schauspiel Stuttgart.  „Nathan înţeleptul“, după Gotthold Ephraim Lessing, nu se va limita doar la o simplă punere în scenă a piesei de teatru, ci urmăreşte scopuri concrete: dimensiunea socială a terorismului şi mai ales a rasismului în aceste două ţări. Din distribuţia spectacolului fac parte: Ofelia Popii ( vedeta spectacolului „Faust“, de  Silviu Purcărete) , Peter Kurth şi Katharina Knap ( doi dintre actorii teatrului din Stuttgart, care au primit în acest an titlurile de „Actorul anului“, respectiv „Actriţa debutantă a anului“ în Germania).

Premiera spectacolului "Nahan înţeleptul" va avea loc în data de 15 iunie, de la ora 22.00, la Teatrul Naţional „Radu Stanca“. Vor urma şi premiera la începutul anului 2016 la Schauspiel Stuttgart şi o serie de reprezentaţii la Teatrul Naţional din Oslo.


„Cartea lui Iov"


Spectacolul „Cartea lui Iov“  al Teatrului Meno Fortas  Lituania va fi reprezentat pe  20 iunie la Sala Mare a Teatrului Naţional „Radu Stanca“. 

Cea mai recentă producţie a lui Eimuntas Nekrosius este bazată pe scrierea omonimă din Vechiul Testament, unul dintre cele mai complexe texte din Biblie, dar nu prima scriere de acest gen pusă în scenă de regizorul Eimuntas Nekrosius. În 2004, el a montat tot din Vechiul Testament, „Cântarea Cântărilor“. Iov, personajul biblic, pierde tot ce avea – avere, copii, sănătate –, dar refuză să renunţe la credinţa în Dumnezeu. Decorul minimalist, costumele cu detalii precise, accentele muzicale subtile, interpretarea curajoasă, dar subtilă a actorilor, atenţia la cel mai mic detaliu de acţiune scenică creează, în spectacol, un tablou şocant şi uluitor, potrivit criticii internaţionale.


„Nimeni nu este ocrotit împotriva necazurilor vieţii. Până acum, ştiu doar că scena va fi pătrunsă de o atmosferă de durere“,  afirmă regizorul despre viitoarea sa producţie. „Va fi probabil una dintre cele mai complexe lucrări ale mele. Un proces conştient, de interpretare. Aş fi putut alege un text clasic, totul ar fi fost mai uşor, aş fi putut trăi mai liniştit. Dar ceva m-a îndemnat să aleg această scriere“, subliniază regizorul.


„Faust“, cu casa închisă
A fost suplimentat numărul de bilete pentru fiecare dintre cele trei reprezentaţii ale spectacolului „Faust“,  programate în datele de 12, 14 şi 20 iunie de la ora 22.00. Spectacolul se joacă la  hala din Baza SC Construcţii ( strada Triajului- viaductul Vasile Aaron).

Spectacolul „Faust“, în regia lui Silviu Purcărete, reconstituie grandios infernul din opera lui Goethe: flăcări care ard, „pe viu“, o poartă către Infern deschisă după o cortină metaforică, un pui de labrador negru care devine Mefisto, ritualuri şi numere de echilibristică la mare înălţime, o tenebroasă şi vulcanică noapte valpurgică. Marea revelaţie a spectacolului este interpreta unui Mefisto androgin, cu sâni de femeie şi sex de bărbat:  actriţa Ofelia Popii. Silviu Purcărete s-a întrecut pe sine după „Danaidele“, din 1995, în crearea unei metafore uriaşe, care prinde într-un carusel fantasmagoric ritualuri de sacrificare a porcilor sau un rinocer grotesc, purtat dintr-o parte in alta a halei. Pe scenă se perindă apariţii iluzorii şi fantomatice, care îmbină ingeniozitatea cu senzualitatea. În actul al II-lea, spectatorii sunt invitaţi de vrăjitoare chiar în mijlocul Infernului. Peste 80 de actori sunt metamorfozaţi de Lia Manţoc în licurici, troli, lemuri, elfi, gnomi, nimfe, furii şi graţii, o formaţie cântă live rock, pe muzica lui Vasile Şirli, un cor psalmodiază în latină, germană şi română.

Spectacolul de amplitudine barocă pune în mişcare, timp de două ore jumătate, o desfăşurare de forţe incredibile pe o suprafaţă imensă, de peste 1.500 de metri, care i-a lăsat fără respiraţie şi pe englezi.
Acţiunea se desfăşoară în mai multe spaţii ale halei, delimitate prin ferestre translucide, ingenios exploatate scenografic şi cromatic de Helmut Stürmer, cu scene pictate din Infern. Impresionează cel mai mult detaliile de fineţe, accentele moderne şi ironice, specifice lui Purcărete, sincretismul extraordinar dintre muzică, scenografie şi emoţia spectatorilor purtaţi în alte lumi spaţiale şi temporale. Mefisto, interpretat de Ilie Gheorghe, apare înfrânt in final, deşi îşi caută o nouă victima printre spectatori.

Duble reprezentaţii
La cererea spectatorilor s-a mai programat câte o reprezentaţie pentru următoarele spectacole: „Cruzimea frumuseţii şi a puterii“ , Laboratorul Phaedrei, RootlessRoot (Grecia), vineri, 19 iunie; „La ţigănci” – UNTEATRU (România) - sâmbătă, 20 iunie, şi „De vânzare / For Sale”, Teatrul Odeon  (România) - duminică, 21 iunie.  „De vânzare,“ în regia Gianinei Cărbunariu, a luat Pemiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: