Buzz, marketing şi creştinism

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ştiinţa marketingului pare să fi ajuns azi la concluzia că e optim să înceapă buzz-ul pentru lansarea unui produs cu aproximativ 40 de zile înainte de eveniment.

În lumea occidentală (în care trăiesc şi pe care o văd/observ zi de zi) lucrurile se întâmplă cam aşa:

  • - Ştirile „neoficiale” (un fel de scurgeri controlate de informaţie „secretă” ale marilor companii de business) privind lansarea unui nou produs încep să apară cam cu 40 de zile înainte de momentul lansării. Tot atunci încep să se mişte şi acţiunile companiei în cauză.
  • - Vitrinele magazinelor încep să se schimbe cam cu 40 zile înainte de momentele marilor vânzări (Crăciun şi Anul Nou, Paşti, alte sărbători lumeşti).
  • - Amenajarea cu lumini a străzilor înainte de sărbătorile de iarnă începe în Occident cam cu 40 de zile înainte.
  • - Anunţurile şi buzz-ul legat de marile concerte, congrese, colocvii şi evenimente în general încep cam cu 40 zile înainte.

Complet autonomizată faţă de tradiţia creştină, ştiinţa marketingului modern în economia occidentală a ajuns la concluzia că trebuie să înceapă pregătirea pentru un eveniment important cam cu 40 de zile înainte şi să gestioneze o curbă a buzz-ului în ascensiune continuă până la momentul K.

Ei bine, tradiţia creştină a descoperit aceasta acum mai bine de 1.500 de ani când a instaurat posturile înaintea marilor sărbători (Paştile şi Crăciunul, în particular), cu 40 de zile înainte de sărbătoare. Mai mult decât atât, atmosfera sărbătorii se introduce în mintea şi viaţa creştinului pe etape, în cercuri concentrice sau, cu o altă imagine, cu strălucirea unei comete care se apropie, luminează tot mai tare şi apoi se îndepărtează treptat. Într-adevăr, pe lângă postul propriu-zis, care începe cu 40 de zile înainte, Paştile şi Crăciunul (şi celelalte mari sărbători) au o perioadă de înainte-prăznuire şi una de după-prăznuire, în care atmosfera se intensifică la apropierea sărbătorii şi scade în strălucire după momentul culminant - praznicul.

Atmosfera Postului Crăciunului

Dacă pentru perioada Postului Mare, atmosfera de pregătire a sărbătorii Paştilor e mai intensă şi mai evidentă în Ortodoxie, pregătirea în etape există şi pentru perioada Crăciunului, chiar dacă e mai puţin cunoscută.

Postul Crăciunului începe pe 15 noiembrie. Pe 21 noiembrie e sărbătoarea Aducerii Maicii Domnului la Templu şi încep cântările catavasiilor Naşterii Domnului (care vor continua până la 30 decembrie inclusiv).

După sfântul Nicolae (6 decembrie) încep să apară la slujbe de la vecernie şi utrenie primele cântări despre Naşterea Domnului, şi în mod tradiţional încep pregătirile pentru colindat (iar în unele tradiţii locale postul devine mai strict). În ultima săptămână dinaintea sărbătorii postul e ceva mai aspru şi atmosfera slujbelor mai intensă; perioada propriu-zisă de înainte-prăznuire începe pe 20 decembrie. Pe 24 decembrie este Ajunul Crăciunului, cu intensitatea maximă a aşteptării iminente. După praznicul strălucitor (şi duios) de pe 25 decembrie, atmosfera continuă cu după-prăznuirea şi catavasiile naşterii până pe 30 decembrie, pentru ca pe 31 decembrie să fie odovania (încheierea) sărbătorii.

Un Părinte apostolic, autorul Epistolei către Diognet (o scriere creştină din secolul al II-lea după Hristos) spune despre creştini: „Ceea ce este sufletul în trup, aceea sunt creştinii în lume. Sufletul este răspândit în toate mădularele trupului, iar creştinii în toate oraşele lumii. După cum sufletul locuieşte în trup, dar nu este din trup, aşa şi creştinii locuiesc în lume dar nu sunt din lume.”.

Creştinii trăim într-o lume a marketingului consumerist, dar nu aparţinem ei. „Marketingul” nostru este Împărăţia lui Dumnezeu, pe care am primit-o deja în parte prin arvuna Duhului Sfânt, la Botez şi prin credinţă.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite