Strategia cincinală a noului manager al Muzeului Naţional de Artă al României, Călin Stegerean

Strategia cincinală a noului manager al Muzeului Naţional de Artă al României, Călin Stegerean

Călin Stegerean, născut în 1961, artist plastic şi fost director al Muzeului de Artă din Cluj

Crearea unei pagini de Facebook şi a unui newsletter, schimbarea site-ului, deschiderea unei cafenele şi a unei terase în curtea Palatului Regal se numără printre proiectele urgente ale noului director al Muzeul Naţional de Artă al României, Călin Stegerean.

La jumătatea lunii mai, Ministerul Culturii anunţa câştigătorul concursului de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR), în persoana artistului şi criticului Călin Stegerean.

Joi, la o conferinţă de presă organizată cu prilejul preluării mandatului de manager al muzeului, el a atras atenţia asupra punctelor care trebuie rezolvate cu urgenţă, în ceea ce priveşte apropierea instituţiei de public, şi crearea unor evenimente care să aducă MNAR între cele mai vizibile spaţii culturale.

Călin Stegerean a elaborat şi prezentat o strategie pe cinci ani. Muzeul, care are 377 de angajaţi, cei mai mulţi în domeniul pază şi supraveghere, îşi doreşte acum să fie implicat în proiecte de anvergură.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, spune Călin Stegerean, căutarea de sponsori şi mecena este o prioritate, pentru ca instituţia să poată găzdui mari expoziţii şi proiecte din străinătate ori să participe la festivaluri internaţionale.

”Sper să putem opera schimbări. Este nevoie de modificarea reglementărilor interne”, a declarat el, conform News.ro.

Deschiderea unei cafenele, a unei terase şi a unui magazin muzeal se numără printre lucrurile care ar aduce MNAR în rândul instituţiilor de profil din străinătate.

„Am intrat în funcţie pe 24 iunie, sărbătoare atât creştină, cât şi păgână (Sânzienele şi Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul), şi consider acest lucru de bun augur“, sunt cuvintele cu care a debutat discursul lui Călin Stegerean, lăudat de ministrul Culturii, Corina Şuteu, prezentă alături de el, pentru că provine de la Cluj, de-acolo de unde vin mai toate lucrurile bune din ţara asta.

Strategia de comunicare se numără printre primele lucruri pe care Stegerean vrea să le schimbe. Modificarea site-ului, crearea unei pagini de Facebook a MNAR şi a unui newsletter sunt mobile indispensabile unei instituţii de cultură.

Program prelungit la MNAR

Noul director spune că, în ultimul weekend din fiecare lună, începând cu iulie, programul Muzeului Naţional de Artă al României se va prelungi până la ora 22.00, sub numele ”Nocturnă muzeală”.

În plus, pe 30 iulie, la ora 20.00, va fi lansat programul ”Întâlnire la muzeu”. Alături de personalităţi din mediile artistice, culturale, academice, mass-media, online, publicul este invitat să participe la prima ediţie care va avea ca subiect o dezbatere pe tema ”Ce vrem să fie MNAR?”.

”MNAR trebuie să devină un spaţiu vital în care patrimoniul cel mai reprezentativ pentru istoria artei din România să fie pus într-un context larg, atât naţional cât şi internaţional, din care să rezulte aportul artiştilor noştri la arta universală, raporturile tradiţie-modernitate, conexiunile cu arta contemporană şi cu noile generaţii de artişti, cu evoluţiile societăţii de azi”, a spus Călin Stegerean.

Potrivit strategiei, se vor aprofunda cercetările focalizate pe specificul departamentelor Artă Veche Românească, Artă Românească Modernă, Artă Europeană, Artă Orientală şi Decorativă, galerie care va ocupa etajul 3 al muzeului, Arte Grafice cu finalitate în expoziţii şi comunicări în publicaţii şi la reuniuni ştiinţifice cu caracter naţional şi internaţional.

În plus, se va realiza un plan de cercetare anual, începând cu 2017, focalizat pe specificul departamentelor, a unuia de restaurare pentru operele de mare valoare artistică, pentru cele care necesită intervenţii de urgenţă şi pentru cele selectate pentru includerea în diverse expoziţii, dar şi deschiderea treptată, din 2017, a accesului online la informaţiile de bază pentru obiectele care constituie patrimoniul artistic mobil al muzeului.

Muzeul urmăreşte să îşi îmbunătăţească colecţiile, Călin Stegerean afimând că se va urmări obţinerea de opere de artă de la colecţionari şi moştenitori, iar periodic vor fi invitaţi specialişti care să susţină conferinţe.

Tot de anul viitor, a precizat Stegerean, se va realiza un centru educaţional după modelul École du Louvre, în care să fie realizate, contra cost, cursuri specifice de curatoriat, management cultural şi istoria artei.

Expoziţia ”Pierre Alechinsky şi scriitorii”, realizată în colaborare cu Delegaţia Wallonie-Bruxelles în România, va fi deschisă în luna septembrie. Expoziţia ”Peisajul francez în pictura din România”, va fi putea fi vizitată, la Muzeul Colecţiilor de Artă, din luna octombrie, iar expoziţia ”Anatomia artefactului. Tehnici şi metode de restaurare a patrimoniului artistic”, la MNAR, din luna octombrie.

În noiembrie, va fi inaugurată ”Artă pentru popor? Plastica oficială românească între 1948-1965”, curator: Monica Enache.

Muzeul Naţional de Artă al României, înfiinţat în 1948, iar prima galerie inaugurată doi ani mai târziu a fost cea de artă naţională.

Potrivit site-ului instituţiei, totalul veniturilor Muzeului Naţional de Artă al României pentru anul 2016 este de 14.164.000 de lei, din care cea mai mare sumă este alocată cheltuielilor de personal, 8.754.000 de lei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările