Şerban Sturdza: Patrimoniul cultural din România este o chestiune de siguranţă naţională

Şerban Sturdza: Patrimoniul cultural din România este o chestiune de siguranţă naţională

Soarta acestor clădiri cu o valoare de cele mai multe ori incomensurabilă ajunge să depindă de „hărnicia” hoţilor de fier vechi sau a funcţionarilor dezinteresaţi şi corupţi. Reputatul arhitect Şerban Sturdza, vicepreşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România, descendent al familiei boiereşti omonime, realizează în cele ce urmează o radiografie a situaţiei în care se află astăzi întregul patrimoniu naţional. Citiţi şi luaţi aminte.

Biserica „Banu” Iaşi – cum o cenuşăreasă devine regina balului

Biserica „Banu” Iaşi – cum o cenuşăreasă devine regina balului

În dese rânduri semnalam că unul dintre cei mai mari proprietari ale clădirilor de patrimoniu, Biserica Ortodoxă Română, face mult prea puţin pentru păstrarea şi valorificarea acestuia. De această dată vom prezenta acţiunea cum acţiunea unui singur om, un preot, a făcut ca un monument îngropat în schele şi ruine, să devină o bijuterie – Biserica “Banu” din Iaşi.

Avem un patrimoniu, ce facem cu el? Ghid de bune practici

Avem un patrimoniu, ce facem cu el? Ghid de bune practici

Biserica Ortodoxă Română este unul dintre cei mai mari administratori ai patrimoniului cultural din România. Explicam şi cu alte ocazii, dar în special atunci când am prezentat lucrarea S.O.S – Zestrea culturală a Olteniei, că moştenirea patrimonială ecleziastică este o componentă care poate (şi ar trebui) să fie valorizată de statul român în spaţiul european din care facem parte.

Reiau aici, în varianta integrală, un material despre „cinematografele dispărute“ ale Bucureştiului, scris la solicitarea jurnalistei Ana-Maria Onisei şi publicat pe blogul acesteia glossy-cultural anamariaonisei.ro. „Miezul“ acestui articol este dat de un top 15 al cinematografelor bucureştene, „de cartier“ sau centrale, dispărute în prezent, aşa cum le-am văzut şi trăit eu, în copilărie şi în prima adolescenţă.

acum 4 luni · comentarii (4)

A trecut ceva timp de când chestiunea pieselor arheologice din componenţa Parthenonului, simbolul Atenei antice, piese arheologice duse în Marea Britanie de către Thomas Bruce, al VII-lea Conte de Elgin, fost ambasador britanic în Imperiul Otoman a revenit în atenţia publicului, ca obiect de dispută între Grecia şi Marea Britanie.

acum 3 luni · comentarii (11)

„Ruina, degradarea şi uitarea s-au lăsat peste conacul de la Miorcani al familiei Pillat" este titlul unui articol publicat de „Adevărul“ de curând. Domeniul de la Miorcani, donat de familia Pillat, a fost iniţial spital al Darabaniului, apoi a fost lăsat în grija BOR care a închis cu lăcate proprietatea aflată în ruină.

acum 5 luni · comentarii (0)

Ridicată în 1940 în contextul diplomaţiei culturale a statului italian în sud-estul Europei, Casa D'Italia din Târgovişte, care poartă semnătura arhitectului Enzo Canella, a rezonat cu puternica amprentă urbanistică a comunităţii italiene din acest oraş. Într-un final, această casă de patrimoniu a ajuns în atenţia Primăriei Târgovişte chemată să-şi exercite dreptul de preemţiune.

acum 6 luni · comentarii (0)

Identitatea Olteniei de sub munte – o ,,ţară" – mai mică în Bănatul Olteniei, la rândul ei identitară şi cu drapel şi cu Ban (conducător voievodal), alcătuind şi azi, identitară, împreună cu Muntenia, ceea ce s-a numit Ţara Românească – aşadar, identitatea anume a Olteniei de sub munte cu capitala la Râmnic şi Episcopie ,,de sine" de sute de ani, înfăţişându-se drept ,,Noul Severin" –

acum 7 luni · comentarii (0)

Impulsionaţi de scrierile autorilor antici, întemeietorii arheologiei moderne româneşti şi-au îndreptat atenţia către ruinele davei getice din localitatea ialomiţeană Crăsanii de Jos, presupusă a fi mult disputata locaţie a legendarei cetăţi Helis. Cu unul dintre urmaşii acestora am discutat zilele trecute, chiar la faţa locului.

acum 7 luni · comentarii (13)

Acum două zile, pe 11 septembrie, Muzeul Peleş (instituţie în subordinea Ministerului Culturii şi administrator al colecţiilor găzduite de castelele Peleş şi Pelişor) a evacuat şi predat către Casa Regală a României imobilul Căsuţa Poartă, fiindcă de mai bine de un an de zile Statul român nu mai are contract cu proprietarii Peleşului, Pelişorului şi Căsuţei Poartă.

acum 9 luni · comentarii (46)

La Bălăneşti, în Gorj, vrednică vatră de tradiţie ţărănească în spaţiul arhitectural în primul rând, dar care a cultivat şi cultivă până azi şi câteva din obiceiurile vechi identitare spiritual, cum ar fi spre pildă, la mijlocul lui februarie, o sărbătoare a viei şi pomilor roditori care ţine de calendarul ţărănesc, o vatră care a dat şi oameni de seamă vestiţi şi dincolo de hotarele satului:

acum 10 luni · comentarii (1)

Născut în urmă cu 100 de ani, în 31 august 1919, etnograful Kós Károly (1919-1996) este omagiat de Muzeul Etnografic al Transilvaniei printr-o expoziţie comemorativă coordonată de etnografa Tekla Tötszegi. Acelaşi muzeu găduieşte o altă expoziţie temporară, dedicată celebrului arhitect Kós Károly (1883-1977), tatăl etnografului. La vernisajele ambelor expoziţii au participat reprezentanţi ai mai multor generaţii ale familiei Kós.

acum 10 luni · comentarii (0)

În urmă cu 90 de ani, în vara anului 1929, Romulus Vuia înfiinţa la Cluj primul muzeu în aer liber din România, pe care şi-l dorea o adevărată „Grădină a Neamului“, care să prezinte întregii lumi comorile civilizaţiei noastre tradiţionale. Odată cu înfiinţarea sa, România devenea a noua ţară din lume în care existau astfel de muzee, care reprezintă cea mai complexă şi elevată formă de valorificare a patrimoniului cultural.

acum 12 luni · comentarii (0)

Semnificaţia istorică, culturală, arhitectonică a Carei Dalga fac din acest complex monumental însăşi coloana vertebrală a staţiunii Mamaia, marcând o etapă importantă legată de începuturile şi evoluţia aşezării litorale, un reper însemnat al istoriei naţionale şi al Casei Regale şi un punct de joncţiune al unui traseu al memoriei Reginei Maria care ar trebui să reunească cel puţin Balcicul, Cotrocenii, Branul şi Pelişorul.

acum 1 an · comentarii (8)

Toată lumea cu oarecare instrucţie ştie ce sunt perlele, vreau să spun acele sfere sidefii extrase din scoici, sau cele artificiale, de imitaţie, fără valoare deosebită. Perlele naturale erau culese de pescuitori, dar azi sunt obţinute prin stimulare umană — aşa numitele „perle de cultură“. Despre acestea vom vorbi în cele ce urmează, dar în sens ironic, cu ghilimelele de rigoare.

acum 1 an · comentarii (15)

Că ceea ce s-a întâmplat aseară la Paris este o tragedie culturală mondială nimeni nu contestă. Ce este însă de remarcat şi de comentat este ipocrizia unor conaţionali, mai ales politicieni, administratori de oraşe şi resurse publice, care n-au făcut mare lucru pentru patrimoniul cultural local ori naţional, ba chiar şi-au bătut joc de el, dar îi vezi debitând mesaje solidarire referitoare la catedrala franceză.

acum 1 an · comentarii (5)

Un aprins conflict lingvistic, şi nu numai, pe Facebook şi în presă, pe o temă de corectitudine politică: are termenul „holocaust“ un singur sens şi o unică folosire în limbă? Fără contraofensivă („mea culpa“ asumată) şi fără miză reală, dacă judecăm la rece o opinie şi trei replici iscate în furia momentului, fără ca cineva să mai deschidă şi dicţionarul.

acum 1 an · comentarii (43)

Nu cu mult timp în urmă am ajuns pe la un tîrg de vechituri, adică de antichităţi, sună mai puţin insalubru, pe undeva pe la Romexpo. Am plecat de acolo cu mai multe chestii printre care şi o grămadă de înscrisuri olografe ale unor literaţi. Aşa, de amorul artei, o plăcere proprie şi „personală”. Bani aruncaţi pe fereastră ar zice oricine şi nu neg că ar avea dreptate.

acum 1 an · comentarii (2)

Douăsprezece muzee le sunt recomandate turiştilor de Ghidul Michelin 2019, din şapte oraşe ale României: Bucureşti - trei muzee, Cluj-Napoca, Sibiu şi Sighetu-Marmaţiei - câte două, Baia-Mare, Constanţa şi Iaşi câte unul. Trei dintre acestea, notate cu trei stele, sunt considerate cele mai reprezentative:  Muzeul ASTRA din Sibiu, Muzeul Ţăranului Român şi Muzeul Naţional de Artă al României.

acum 1 an · comentarii (3)