Adevărul Live: Cine poate aduce cultura într-o secţie de poliţie? Un fost arest preventiv, transformat în galerie de artă

Adevărul Live: Cine poate aduce cultura într-o secţie de poliţie? Un fost arest preventiv, transformat în galerie de artă

În peisajul urban, locul acesta e aproape invizibil. Totuşi, pe strada Stelea Spătarul, la numărul 13, câţiva tineri au trasformat o fostul arest preventiv al unei secţii de poliţie într-un loc destinat artei şi culturii: Manasia Hub. Adriana Simion şi Daniel Petrescu, cofondatori ai Manasia Hub, au vorbit, la Adevărul Live, despre singurul loc care chiar reuşeşte, în mod pragmatic, reconcilierea cu trecutul violent al României.

Cele mai mari clădiri din lume

Cele mai mari clădiri din lume

Pe lista celor mai mari clădiri din lume figurează şi impresionanta clădire „Casa Poporului” din Bucureşti. Însă ceea ce conferă unei clădiri acest titlu nu este neapărat dimensiunea sau înălţimea, ci o combinaţie între cele două.

Cele mai frumoase palate din România

Cele mai frumoase palate din România

Cele mai frumoase palate din România. Cei mai mulţi dintre noi au vizitat Castelul Bran sau Castelul Peleş, însă despre celelalte palate şi castele mai puţin cunoscute şi poate mai impresionante decât cele populare puţini dintre noi ştiu.

Festivalul Enescu străluceşte, casa lui se prăbuşeşte - VIDEO

Festivalul Enescu străluceşte, casa lui se prăbuşeşte - VIDEO

În timp ce pregătirile pentru noua ediţie a Festivalului „George Enescu“ din această toamnă sunt pe ultima sută de metri, casa memorială a marelui compozitor de pe Calea Victoriei zace în paragină. Guvernul a alocat fonduri pentru evenimentul din august-septembrie, dar ani de zile nu a găsit o soluţie pentru a onora memoria muzicianului şi pentru a-i repara Muzeul şi Casa Memorială.

Ateneul Român: cum s-a născut un simbol al României

Ateneul Român: cum s-a născut un simbol al României

În urmă cu 127 de ani, pe 14 februarie 1888, lucrările de construcţie pentru Ateneul Român luat sfârşit, iar această clădire avea să devină nu numai unul dintre simbolurile Bucureştiului, ci ale întregii ţări. Imposibil de a nu fi admirat, acest palat are însa şi o poveste a lui, o poveste pe care vă invităm să o cunoaşteţi, pe scurt, în următoarele rânduri.

Reiau aici, în varianta integrală, un material despre „cinematografele dispărute“ ale Bucureştiului, scris la solicitarea jurnalistei Ana-Maria Onisei şi publicat pe blogul acesteia glossy-cultural anamariaonisei.ro. „Miezul“ acestui articol este dat de un top 15 al cinematografelor bucureştene, „de cartier“ sau centrale, dispărute în prezent, aşa cum le-am văzut şi trăit eu, în copilărie şi în prima adolescenţă.

acum 5 luni · comentarii (4)

A trecut ceva timp de când chestiunea pieselor arheologice din componenţa Parthenonului, simbolul Atenei antice, piese arheologice duse în Marea Britanie de către Thomas Bruce, al VII-lea Conte de Elgin, fost ambasador britanic în Imperiul Otoman a revenit în atenţia publicului, ca obiect de dispută între Grecia şi Marea Britanie.

acum 4 luni · comentarii (11)

„Ruina, degradarea şi uitarea s-au lăsat peste conacul de la Miorcani al familiei Pillat" este titlul unui articol publicat de „Adevărul“ de curând. Domeniul de la Miorcani, donat de familia Pillat, a fost iniţial spital al Darabaniului, apoi a fost lăsat în grija BOR care a închis cu lăcate proprietatea aflată în ruină.

acum 6 luni · comentarii (0)

Ridicată în 1940 în contextul diplomaţiei culturale a statului italian în sud-estul Europei, Casa D'Italia din Târgovişte, care poartă semnătura arhitectului Enzo Canella, a rezonat cu puternica amprentă urbanistică a comunităţii italiene din acest oraş. Într-un final, această casă de patrimoniu a ajuns în atenţia Primăriei Târgovişte chemată să-şi exercite dreptul de preemţiune.

acum 7 luni · comentarii (0)

Identitatea Olteniei de sub munte – o ,,ţară" – mai mică în Bănatul Olteniei, la rândul ei identitară şi cu drapel şi cu Ban (conducător voievodal), alcătuind şi azi, identitară, împreună cu Muntenia, ceea ce s-a numit Ţara Românească – aşadar, identitatea anume a Olteniei de sub munte cu capitala la Râmnic şi Episcopie ,,de sine" de sute de ani, înfăţişându-se drept ,,Noul Severin" –

acum 8 luni · comentarii (0)

Impulsionaţi de scrierile autorilor antici, întemeietorii arheologiei moderne româneşti şi-au îndreptat atenţia către ruinele davei getice din localitatea ialomiţeană Crăsanii de Jos, presupusă a fi mult disputata locaţie a legendarei cetăţi Helis. Cu unul dintre urmaşii acestora am discutat zilele trecute, chiar la faţa locului.

acum 8 luni · comentarii (13)

Acum două zile, pe 11 septembrie, Muzeul Peleş (instituţie în subordinea Ministerului Culturii şi administrator al colecţiilor găzduite de castelele Peleş şi Pelişor) a evacuat şi predat către Casa Regală a României imobilul Căsuţa Poartă, fiindcă de mai bine de un an de zile Statul român nu mai are contract cu proprietarii Peleşului, Pelişorului şi Căsuţei Poartă.

acum 10 luni · comentarii (46)

La Bălăneşti, în Gorj, vrednică vatră de tradiţie ţărănească în spaţiul arhitectural în primul rând, dar care a cultivat şi cultivă până azi şi câteva din obiceiurile vechi identitare spiritual, cum ar fi spre pildă, la mijlocul lui februarie, o sărbătoare a viei şi pomilor roditori care ţine de calendarul ţărănesc, o vatră care a dat şi oameni de seamă vestiţi şi dincolo de hotarele satului:

acum 11 luni · comentarii (1)

Născut în urmă cu 100 de ani, în 31 august 1919, etnograful Kós Károly (1919-1996) este omagiat de Muzeul Etnografic al Transilvaniei printr-o expoziţie comemorativă coordonată de etnografa Tekla Tötszegi. Acelaşi muzeu găduieşte o altă expoziţie temporară, dedicată celebrului arhitect Kós Károly (1883-1977), tatăl etnografului. La vernisajele ambelor expoziţii au participat reprezentanţi ai mai multor generaţii ale familiei Kós.

acum 11 luni · comentarii (0)

În urmă cu 90 de ani, în vara anului 1929, Romulus Vuia înfiinţa la Cluj primul muzeu în aer liber din România, pe care şi-l dorea o adevărată „Grădină a Neamului“, care să prezinte întregii lumi comorile civilizaţiei noastre tradiţionale. Odată cu înfiinţarea sa, România devenea a noua ţară din lume în care existau astfel de muzee, care reprezintă cea mai complexă şi elevată formă de valorificare a patrimoniului cultural.

acum 1 an · comentarii (0)

Semnificaţia istorică, culturală, arhitectonică a Carei Dalga fac din acest complex monumental însăşi coloana vertebrală a staţiunii Mamaia, marcând o etapă importantă legată de începuturile şi evoluţia aşezării litorale, un reper însemnat al istoriei naţionale şi al Casei Regale şi un punct de joncţiune al unui traseu al memoriei Reginei Maria care ar trebui să reunească cel puţin Balcicul, Cotrocenii, Branul şi Pelişorul.

acum 1 an · comentarii (8)

Toată lumea cu oarecare instrucţie ştie ce sunt perlele, vreau să spun acele sfere sidefii extrase din scoici, sau cele artificiale, de imitaţie, fără valoare deosebită. Perlele naturale erau culese de pescuitori, dar azi sunt obţinute prin stimulare umană — aşa numitele „perle de cultură“. Despre acestea vom vorbi în cele ce urmează, dar în sens ironic, cu ghilimelele de rigoare.

acum 1 an · comentarii (15)

Că ceea ce s-a întâmplat aseară la Paris este o tragedie culturală mondială nimeni nu contestă. Ce este însă de remarcat şi de comentat este ipocrizia unor conaţionali, mai ales politicieni, administratori de oraşe şi resurse publice, care n-au făcut mare lucru pentru patrimoniul cultural local ori naţional, ba chiar şi-au bătut joc de el, dar îi vezi debitând mesaje solidarire referitoare la catedrala franceză.

acum 1 an · comentarii (5)

Un aprins conflict lingvistic, şi nu numai, pe Facebook şi în presă, pe o temă de corectitudine politică: are termenul „holocaust“ un singur sens şi o unică folosire în limbă? Fără contraofensivă („mea culpa“ asumată) şi fără miză reală, dacă judecăm la rece o opinie şi trei replici iscate în furia momentului, fără ca cineva să mai deschidă şi dicţionarul.

acum 1 an · comentarii (43)

Nu cu mult timp în urmă am ajuns pe la un tîrg de vechituri, adică de antichităţi, sună mai puţin insalubru, pe undeva pe la Romexpo. Am plecat de acolo cu mai multe chestii printre care şi o grămadă de înscrisuri olografe ale unor literaţi. Aşa, de amorul artei, o plăcere proprie şi „personală”. Bani aruncaţi pe fereastră ar zice oricine şi nu neg că ar avea dreptate.

acum 1 an · comentarii (2)

Douăsprezece muzee le sunt recomandate turiştilor de Ghidul Michelin 2019, din şapte oraşe ale României: Bucureşti - trei muzee, Cluj-Napoca, Sibiu şi Sighetu-Marmaţiei - câte două, Baia-Mare, Constanţa şi Iaşi câte unul. Trei dintre acestea, notate cu trei stele, sunt considerate cele mai reprezentative:  Muzeul ASTRA din Sibiu, Muzeul Ţăranului Român şi Muzeul Naţional de Artă al României.

acum 1 an · comentarii (3)