Eşec pentru „Cuminţenie“ – Cronica unui teledon avortat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

RATEU Anunţat cu surle şi trâmbiţe de-a lungul ultimelor luni, teledonul TVR pentru achiziţionarea sculpturii lui Brâncuşi nu a mai avut loc duminică, poticnindu-se în „tradiţionalele“ probleme organizatorice.

18 septembrie era data anunţată de multă vreme ca fiind cea a marelui teledon pentru achiziţionarea sculpturii „Cuminţenia Pământului“ a lui Constantin Brâncuşi, socotită prioritate naţională de către Guvernul Cioloş şi Ministerul Culturii. Teledonul trebuia să fie organizat şi difuzat de Televiziunea Naţională (TVR). Mai mult, ţinând cont că încasările din donaţii au fost până acum destul de modeste, bilanţul de pe 15 septembrie menţionând că nu s-a strîns nici măcar un milion de euro (831.174 de euro, mai exact), acest teledon era, practic, socotit drept „ultima şansă“ pentru strângerea sumei necesare, aşa cum ministrul Culturii, Corina Şuteu, se exprimase de multe ori: „Mai este şi teledonul“, spunea ea de fiecare dată, atunci când interlocutorii se declarau neîncrezători că „suma se va strânge cu siguranţă“, aşa cum se exprima ministrul.

Primele motive de îndoială au apărut încă de săptămâna trecută, atunci când TVR a anunţat programul emisiunilor din ziua de 18 septembrie, dedicată la postul naţional lui Constantin Brâncuşi. Emisiuni speciale, invitaţi scorţoşi sau vedete locale ale postului, dezbateri cu specialişti şi amatori în chestiuni brâncuşiene, dar nimic despre teledonul promis. Irina Radu, preşedintele-director general al TVR, a declarat imediat, pentru News.ro, că telespectatorii vor putea face donaţii, urmând să fie afişate pe micile ecrane datele necesare (ceea ce s-a şi întâmplat, pe ecran curgând duminică o bandă cu numărul de SMS şi celelalte modalităţi de donaţie), dar în acele emisiuni nu vor participa vedete care să răspundă la telefon. Există oare în limba română post-1989 vreun alt sens al cuvântului „teledon“?

Uite teledonul, nu e teledonul

„Noi transmistem spotul de donaţii de luni de zile, acum toată lumea este centrată pe aceste trei emisiuni. Noi facem emisiunile despre Brâncuşi. Există acuza că poporul nu ştie cine este Brâncuşi, dar asta este treaba noastră, să informăm, să educăm – facem emisiuni despre Brâncuşi. Dacă oamenii vor să şi doneze, vor dona. Dacă prin teledon înţelegeţi doar vedete sau oameni care vin şi răspund la telefon ca să se facă spectacol, nu facem lucrul ăsta, dar se va putea dona în timpul acestei emisiuni“, a explicat Irina Radu, preşedintele-director general al TVR.

„Vom afişa toate conturile, numerele, SMS-ul, dacă sună cineva şi spune că vrea să facă o donaţie, sigur că îl punem în legătură cu Ministerul Culturii, că nu noi strângem banii, dar nu vin oamenii să stea şi să răspundă la telefoane”,

a mai spus aceasta.

Realitatea comunicatelor anterioare le contrazice, însă, pe Irina Radu şi pe Corina Şuteu. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu, afirmase, pe 24 august, că Executivul îşi pune „mari speranţe“ în teledonul pe care îl va organiza TVR pe data de 18 septembrie. Programat pentru 18 septembrie, dată acceptată de Ministerul Culturii la propunerea Televiziunii Române, teledonul ar fi urmat să se desfăşoare sub forma unui spectacol, produs în întregime de TVR, cu durata de 8 ore, a confirmat, în luna august, consilierul în Ministerul Culturii, Dragoş Neamu. Ba chiar acesta precizase şi faptul că Ministerul Culturii a luat în calcul varianta organizării unui al doilea teledon, însă nu a putut oferi informaţii sigure! „Toată producţia va fi suportată de televiziunea publică“ (aspect important), a declarat, pe 8 iulie, pentru News.ro, Cristian Zgabercea, producătorul general al televiziunii publice. Contactat săptămâna trecută, Zgabercea a spus că nu ştie dacă se va mai organiza teledonul, pentru că nu se află în Bucureşti, fiind de două zile la Sibiu, pentru Premiile Muzicii!

Oamenii simpli au trimis în weekend 5.000 de SMS-uri

Cele trei emisiuni prezentate duminică de TVR au fost un amestec de chestiuni informative privitoare la viaţa şi opera lui Brâncuşi şi apeluri patetice la „păstrarea Cuminţeniei în circuitul public naţional“, pe ideea „Brâncuşi suntem noi“. Adus în studio, poetul Florin Iaru a spus că cu dragă inimă ar dona, dar nu pentru această sculptură, care nu-i place. Criticul de artă Pavel Şuşară şi-a reiterat ideea mai veche că aici nu este vorba, în primul rând, despre achiziţie (care trebuie să se facă oricum), ci despre mobilizarea colectivă în jurul unei idei care implică identitatea naţională. Cătălin Ştefănescu a militat, cu umor, pentru achiziţionarea acestei sculpturi.

S-a anunţat şi un prim succes: aproximativ 3.000 de oameni au vizitat în weekend opera brâncuşiană, la Muzeul Băncii Naţionale a României, acolo unde este expusă în prezent. Totodată, deşi probabil următorul bilanţ oficial va fi şi cel final, pe 1 octombrie, contorizarea SMS-urilor trimise de români arată că, de pe 15 septembrie (data ultimului bilanţ) până ieri, au fost trimise în plus aproximativ 5.000 de SMS-uri, în valoare de 10.000 de euro. Bancpost a anunţat ieri că se alătură campaniei, donând suma de 10.000 de euro pentru „Cuminţenia Pământului“. Fotograful Adi Bulboacă a realizat online fotoreportajul „Eu sunt Cuminţenia Pământului“ (foto dreapta), în care 11 tineri actori au fost fotografiaţi la Costineşti în chip de Cuminţenie.

image
„Dacă prin teledon înţelegeţi doar vedete sau oameni care vin şi răspund la telefon ca să se facă spectacol, nu facem lucrul ăsta“, afirmă Irina Radu, preşedinte-director general al TVR.
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite