Brâncuşi şi românii
0Prea puţini bucureşteni ştiu că, nu la Târgu Jiu, ci chiar în oraşul lor se află una din lucrările lui Brâncuşi:e vorba de sculptura, reprezentând bustul lui Carol Davila, din Curtea Spitalului Militar.
Din
păcate, de această piesă, astăzi considerată atât de valoroasă, este
legată povestea plecării lui Brâncuşi din România. Consiliul care a
evaluat lucrarea a considerat că lungimea nasului, precum şi alte
amănunte ale compoziţiei, sunt nepotrivite sau nerealiste. Enervat,
sculptorul a părăsit sala de recepţie, înjurând. Cum nu avea niciun ban –
plata lucrării rămăsese suspendată - , a plecat în Occident pe jos. Tot
pe jos, cred, ar trebui să-i aducem înapoi osemintele, în semn de
umilinţă, dacă dorim cu adevărat acest lucru.
Resimţim, mai ales
în ultimii ani, efectul neplăcut al situaţiei groteşti în care ne aflăm.
O operă care izvorăşte, poate mai mult ca oricare alta, din spaţiul
cultural românesc, o operă care reflectă indefinibil spiritul românesc
aparţine astăzi lumii întregi, dar cel mai puţin ne aparţine nouă,
românilor. Va fi greu de separat vinovăţia istoriei de vinovăţia noastră
şi nici nu cred că acest lucru este, acum, cel mai important. Atelierul
lăsat moştenire de Brâncuşi se putea afla pe Calea Victoriei, dar
poziţionarea lui lângă Centrul Pompidou din Paris nu-i o tragedie.
Francezii, care au primit această moştenire refuzată de români, oferă
acces gratuit în lumea, foarte românească, a lui Brâncuşi. S-o
recunoaştem: nu e puţin lucru ca, într-unul din marile centre culturale
ale lumii, un spaţiu de-o asemenea importanţă să fie alocat unui autor
român. Mai mult decât atât, în interiorul Centrului Pompidou, o
expoziţie permanentă prezintă fotografii şi scurte filme realizate de
Brâncuşi (inclusiv pe căile ferate din România), sculptorul român fiind,
un pasionat al artei filmului. Deci, problema nu e legată de promovarea
lui Brâncuşi – ea se realizează în cele mai favorabile condiţii - , ci
de promovarea noastră ca univers originar al unei opere unice. Opera lui
Brâncuşi nu are nevoie de publicitate la nivel mondial, noi avem nevoie
să arătăm că Brâncuşi este al nostru.
Cum putem să facem asta?
În primul rând, dez-alienându-ne de Brâncuşi, reapropriindu-l de noi
înşine, acordându-i atenţie prin introducerea lui în programele de
învăţământ, în studiile de cercetare etc. În al doilea rând, promovând
operele sale, dintre care, miracol, cea mai importantă se află, totuşi,
în România, la Târgu Jiu. Brâncuşi ar fi fericit să ştie că ansamblul de
la Târgu Jiu este preţuit; asta l-ar apropia mai mult de România.
Promovarea lui Brâncuşi ca român ţine însă, în foarte mare măsură, şi de
promovarea culturii române rurale, dar şi moderne, sculptorul român
putând fi mai bine înţeles, de pildă, dacă va fi pus (cum a şi fost, de
altfel) în legătură cu filosofia lui Lucian Blaga (şi chiar cu muzica
lui Enescu, alt român ce-şi are mormântul la Paris). Nu în ultimul rând,
vom fi mai aproape de Brâncuşi şi el va fi mai aproape de noi dacă vom
arăta legătura lui cu mişcarea de avangardă de la începutul secolului al
XX-lea, mişcare care are, printre promotorii săi, români (Brâncuşi a
fost prieten cu Tristan Tzara). Toate aceste lucruri sunt cunoscute de
specialişti, dar încă nu sunt promovate, nu sunt prezentate ca
aparţinând culturii române. Ei, bine, Brâncuşi ne-ar putea ajuta să
facem acest lucru.
Brâncuşi poate să fie şi trebuie să fie vârful
de lance în promovarea culturii române. Înainte de toate, trebuie să
luăm însă în mâini această lance.