"Teatrul risca sa se piarda intr-o mare de spectacole"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Astazi debuteaza la Oradea cea de a XIV-a editie a Festivalului de Teatru Scurt care are, incepand din acest an, o noua structura si este organizat de o noua echipa, cu finantare de la Primaria

Astazi debuteaza la Oradea cea de a XIV-a editie a Festivalului de Teatru Scurt care are, incepand din acest an, o noua structura si este organizat de o noua echipa, cu finantare de la Primaria Oradea, Ministerul Culturii si UNITER. Timp de cateva zile, spectatorii oradeni vor putea vedea cateva dintre cele mai bune spectacole ale stagiunii trecute - jucate atat pe scena Teatrului de Stat, cat si in spatii neconventionale -, vor participa la discutii cu creatorii acestor spectacole si vor asista la spectacole - lectura. Despre toate acestea am stat de vorba cu directorul artistic al festivalului, criticul de teatru Marian Popescu. - Dupa 1989, in teatrul romanesc a existat o inflatie de festivaluri care nu s-a stins complet nici azi. Care sunt scopurile cu care mai poate porni azi la drum un director de festival de teatru la noi? - Cunosc destul de bine istoria festivalurilor teatrale romanesti, care, pe la jumatatea deceniului 7 din secolul trecut, numara 17 astfel de manifestari. In buna masura, ele au ramas aceleasi si acum. Nu stiu daca e vorba de o inflatie. In orasele unde ele sunt organizate, pentru publicul de acolo, nu exista decat un singur festival teatral, dar, pentru ca prezenta cronicarilor teatrali e solicitata, atunci, fireste ca pare o inflatie cand tu, cronicar, te trezesti asaltat de invitatii. Pare, intr-adevar, inexplicabil (dar nu e!) de ce in multe orase cu institutii teatrale de valoare s-a renuntat la sustinerea creativitatii, a productiilor proprii importante, in schimbul cate unui festival anual, care sa satisfaca nevoia culturala a publicului local. Dar cei care organizeaza un festival teatral in Romania trebuie sau ar trebui sa stie... ce fac. Adica: dincolo de prezervarea sau conservarea (in unele cazuri) sau de nasterea unuia nou, un festival ar trebui sa raspunda unui set de criterii, de valori pe care sa le sustina. Cu alte cuvinte, un festival trebuie sa spuna ceva dincolo de simpla selectie a unor spectacole. Care ar fi aceste criterii si valori? In primul rand, cred, sustinerea ideii de teatru intr-o societate "teatralizata", unde viata cotidiana pare sa fi devenit un spectacol. Teatrul, cum s-a mai observat, se pierde incet-incet intr-o mare de "spectacole", de la spectacolul politizarii spatiului public romanesc pana la spectacolul, mai grav, al neputintei de asumare a destinului, al nesigurantelor, frustrarilor si nelinistilor noastre. De ce e importanta sustinerea ideii de teatru in Romania de azi? Pentru ca teatrul, una dintre putinele arte vii ramase in epoca tehnologiei informatiei, mai poate pune in contact pe viu publicul cu originile esential comunitare ale acesteia. In al doilea rand, un festival ar trebui sa spuna ceva, prin selectia spectacolelor, despre cum este reprezentabil timpul nostru. Dincolo de bucuria pe care o poate aduce publicului local, festivalul, cum incercam si cu editia din acest an a celui de teatru scurt de la Oradea, da si o masura a modului prospectiv prin care creatorii romani de teatru sunt racordati la probleme, stari de spirit sau de constiinta ale vremii noastre. Caci, cum se stie, sezoanele teatrale romanesti abunda in spectacole desuete, realizate de multe ori semiprofesionist si dupa o estetica a la Marius Chicos Rostogan, dar cu bani publici! Raspunsul publicului la spectacole si texte teatrale care ies din sfera nostalgicului sau divertismentului de o seara este important si trebuie provocat cat mai mult. Altfel, acest public, stratificat pe niveluri de gust, educatie, priza la real, este in mod fortat ancorat in rade ale unor porturi parasite demult. Apoi, un festival teatral inseamna si un examen: de echipa, de atragere a banilor pentru acoperirea costurilor, de organizare. A gandi, a crea logistica unui festival, a determina autoritatile finantatoare sa vada dincolo de jocul politic beneficiul spiritual-cultural al propriilor contribuabili sunt numai cateva dintre problemele care reprezinta fata ascunsa a unui festival. Din acest punct de vedere, calitatea umana si profesionala a liderului conteaza enorm, fie ca e vorba de managementul artistic, fie de cel al resurselor. (Textul integral in Adevarul literar si artistic)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite