Ravelstein - o "bomba literara"

La Centrul Cultural American din Bucuresti, a fost lansata, marti seara, o... bomba, respectiv controversatul roman Ravelstein al scriitorului american Saul Bellow, laureat al premiului Nobel pentru

La Centrul Cultural American din Bucuresti, a fost lansata, marti seara, o... bomba, respectiv controversatul roman Ravelstein al scriitorului american Saul Bellow, laureat al premiului Nobel pentru Literatura in 1976. Aparuta la Editura Polirom, in traducerea Antoanetei Ralian, la scurt timp dupa publicarea sa in America, aceasta ultima carte a celebrului scriitor va starni in mod sigur interesul publicului romanesc. Dupa Iarna Decanului, este al doilea roman al autorului ce atinge subiecte sensibile pentru spatiul nostru cultural. In ciuda avertismentului editorilor cum ca este vorba de o opera de fictiune si, prin urmare, orice asemanare cu realitatea este absolut intamplatoare, majoritatea exegetilor a citit romanul drept un roman cu cheie, recunoscand in spatele personajelor, fiinte reale precum filosoful american al politicului Allan Bloom si, printre altii, Mircea Eliade. Dupa ce identificarile au fost facute, i s-au reprosat apoi autorului, alaturi de alte pacate cum ar fi asa zisa infierare a homosexualilor, ireverenta fata de Allan Bloom iar, din perspectiva romanesca, diabolizarea lui Mircea Eliade (Sorin Antohi in, de asemeni controversata, postfata a cartii). Despre Radu Grielescu, personajul in spatele caruia s-ar ascunde Mircea Eliade, aflam ca a fost nazist, hitlerist, ba chiar calau - a ucis cu mana sa evrei. Mai mult decat atat, Sorin Antohi considera ca este sugerata si o legatura intre acesta si asasinarea lui Ioan Petru Culianu. Admirand vitalitatea scriitorului, care reuseste o devarata demonstratie de forta la cei 85 de ani ai sai, criticul Nicolae Manolescu afirma ca "nu este vorba in paginile romanului nici de Allan Bloom si nici de Mircea Eliade ci de simple personaje, nu avem aici o biografie si nici un documentar (...) Uitand cum se citeste un roman, cautam tot timpul o cheita, un speraclu. Pentru a ne feri de acest cancer al cititului, ar trebui sa cautam ce vrea sa spuna cartea nu ce credem ca a vrut sa spuna autorul." In mod cert un eveniment editorial, cartea impresioneaza prin modul reusit in care surprinde o imagine a lumii intelectuale americane si prin ironia coroziva si spumoasa la adresa personajelor, in special la adresa lui Ravelstein, ironie intotdeauna insotita de afectiune si simpatie, niciodata de rautate, cum i s-a reprosat.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: