Operaţiunea fulgi de porumb. Cum au introdus aliaţii materiale de propagandă antinazistă în serviciul poştal german

Operaţiunea fulgi de porumb. Cum au introdus aliaţii materiale de propagandă antinazistă în serviciul poştal german

FOTO: Times

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, trupele aliate au organizat operaţiunea „fulgi de porumb”, care presupunea inserarea de materiale de propagandă antinazistă în serviciul poştal german.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pe 5 ianuarie 1945, când trupele germane încercau să se împotrivească asalturilor trupelor aliate, un tren care transporta materiale pentru oficiul poştal al Reich-ului era atacat aerian. Trenul a fost deraiat, astfel că scrisorile şi alte documente au fost împrăştiate, iar un al doilea rând de avioane a aruncat sute de scrisori la locul incidentului. Începuse Operaţiunea fulgi de porumb, gândită de Biroul de Servicii Strategice (OSS, predecesor al CIA). 

Fiecare avion ar fi aruncat genţi cu 300 de scrisori de propagandă fiecare, adresate familiilor soldaţilor germani ucişi pe front, conform Daily Mail. Curăţând în urma atacului, lucrătorii de la oficiul poştal german recuperau materialele, inclusiv pe cele introduse de aliaţi.  O operaţiune cu scop la nivel psihologic, „fulgi de porumb” şi-a primit denumirea de la faptul că poşta era livrată la micul dejun. 

„Într-o manieră similară aceleia a calului troian, operaţiunea fulgi de porumb a păcălit inamicul în a primi un element dăunător în teritoriul lor sub forma unei aprovizionări dorite cu disperare, în acest caz, scrisorile soldaţilor aflaţi în străinătate”, scrie Michael Taillard în ”Economics and Mordern Warfare: The Invisible Fist of the Market”.

OSS-ul mai avusese tentative de a introduce materiale de propagandă pe teritoriile ocupate de inamici, cum ar fi aruncarea de pliante în oraşe din Germania, Austria şi Italia, însă din cauza vântului puternic, a ploii sau a serviciilor naziste, multe nu au ajuns la cetăţeni.

Unul dintre materialele introduse, ca o batjocură, au fost timbre modificate pe care în locul feţei lui Hitler era reprezentat craniul său (foto. dreapta). De asemenea, în loc de „Deutsches Reich”(Imperiul German) pe timbre se putea citi „Futsches Reich” (Imperiul Ruinat). Membrii ai OSS din întreaga Europă au pregătit materiale: în Anglia şi Elveţia se printau scrisorile de propagandă şi timbrele false, iar în Roma un grup se ocupa de plicurile pe care apăreau mai mult de două milioane de nume şi adrese ale germanilor care muriseră. 

Alte materiale erau un ziar realizat de OSS, Das Neue Deutschland, respectiv scrisori trimise de „Verein Einsamer Kriegerfrauen” (asociaţia văduvelor de război singure) soldaţilor germani în care sugerau că soţiile şi iubitele lor ar fi întreţiut relaţii sexuale cât timp ei erau pe front. 

Pe parcursul operaţiunii „fulgi de porumb” au fost introduse în Germania peste 320 de genţi care ar fi conţinut peste 96.000 de materiale de propagandă, conform Daily Mail. După ce războiul a luat sfârşit, timbrele false, plicurile şi scrisorile au devenit căutate de colecţionari. 

 

 

citeste totul despre: