O turcoaică în rol de indiancă: ”Aylin Cadîr la 26 de ani este cum era Maitreyi la 16”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aylin Cadîr a dezvăluit, pentru adevarul.ro, cum a fost aleasă pentru a o întruchipa pe Maitreyi, care a fost pentru ea cea mai grea scenă a piesei cu acelaşi nume, dar şi amprenta pe care a lăsat-o asupra sa contactul cu lumea fantastică prezentată de Mircea Eliade.

A făcut parte din componenţa grupului Pops. A jucat în seriale de televiziune, dar şi în piese de teatru. La 26 de ani, artista de origine turcă a primit rolul titular din "Maitreyi", adaptarea romanului omonim al lui Eliade, în regia lui Chris Simion. Poate cea mai cunoscută dintre cărţile scriitorului, "Maitreyi" a fost pusă în scenă în clubul La Muse din Centrul Vechi al Capitalei.

Romanul viitorului mare istoric al religiilor a beneficiat de o replică scrisă de Maitreyi Devi. Cea alături de care a trăit faimoasa poveste de dragoste în India i-a răspuns prin intermediul cărţii "Dragostea nu moare" ("It Does Not Die"). Chris Simion a combinat versiunile celor doi scriitori, actriţa Maia Morgenstern interpretând rolul unei Maitreyi mature, care rememorează evenimentele, dar văzute prin ochii ei.

Ai urmat Actoria, dar eşti cunoscută mai mult prin cariera muzicală. Ai interpretat câteva roluri în seriale tv. Care dintre aceste domenii este prioritar pentru tine în momentul de faţă?
Toate. Sunt singurele lucruri pe care ştiu să le fac, aşa că le iau pe rând şi astfel ele devin, cumva, un întreg prioritar. Sunt lucrurile care mă definesc şi pe care le fac cu pasiune şi dedicaţie, indiferent dacă e vorba de un spectacol de teatru sau un serial tv.

Care a fost primul tău rol important din cariera de actor?
Primul rol important a fost Ela Crăciun din serialul "Cu un pas înainte", personaj căruia i-am iubit ambiţia şi puterea de muncă. Am fost timp de doi ani Ela Crăciun, perioadă în care am muncit enorm şi de care mi-e atât de dor.
Primul meu rol important în teatru a fost "Eleva" din "Lecţia" lui E. Ionesco, regizat de Horaţiu Mălăele, la Sala Atelier de la TNB, în care am jucat, şi încă mai joc, chiar alături de Horaţiu Mălăele. Acesta a avut încredere că pot să învăţ repede şi să fiu îndeajuns de isteaţă încât să-i fac faţă pe scenă, şi, după repetiţii ce au durat aproximativ o lună, a avut loc premiera spectacolului. Foarte bine primit atât de public, cât şi de critici, a fost un spectacol cu care am fost invitaţi în ţară, dar şi la festivaluri din străinătate, unde a fost şi premiat.

Cum e ca, la cei 26 de ani ai tăi, să o interpretezi pe Maitreyi la 16 ani? Ţi-a fost greu să intri în pielea personajului?
Chris Simion m-a ales în primul rând pentru că, dintre toate fetele care au dat casting, eu semăn cel mai mult cu Maitreyi la 16 ani, aşa cum o vizualizase ea. Cred că m-a prins la momentul potrivit. Aylin la 26 de ani este cum era Maitreyi la 16 ani. Mai greu a fost să înţeleg cu mintea mea de european cum doi oameni care se iubesc nu pot rămâne împreună, din cauza unor legi religioase, vechi de când India, şi care - în cazul nostru - le face atât de rău, le schimbă vieţile. Îi face neputincioşi pe amândoi. Sentimentul ăsta de neputinţă te face atât de mic şi lipsit de importanţă.

"Maitreyi la maturitate" este interpretată de Maia Morgenstern. Cum este să „împarţi" cu o actriţă celebră acelaşi personaj? Acest fapt te-a intimidat sau, dimpotrivă, te-a stimulat?
Sunt foarte mândră că sunt pe aceeaşi scenă cu doamna Maia, însă atunci când mi-am construit personajul nu m-am gândit nici o clipă la asta. Mi-am văzut de treabă, aşa cum este normal să facă orice actor. O admir şi o respect, nu mă sperie şi nu mă intimidează. De fiecare dată când joc cu actori mari, cum este şi dânsa, nu fac decât să fiu deschisă să învăţ lucruri noi şi să primesc sfaturi. Şi să fiu bucuroasă că am cui să i le cer. Trebuie să spun, însă, că partenerul meu, Vlad Zamfirescu, a fost omul care m-a ajutat cel mai mult şi de la care am învăţat enorm lucrând la acest spectacol.

„Maitreyi" este primul contact cu lumea lui Eliade sau, din contră, se numără printre autorii tăi preferaţi?

Din ce îmi amintesc, era lectură obligatorie în liceu. Cred că a fost într-adevăr primul contact cu lumea Eliade. Orice autor care mă poate scoate din lumea realului şi care mă duce înspre magic, mitic sau suprareal este un autor pe care îl citesc cu interes.

Cum te-ai documentat pentru acest rol? Ai studiat cultura şi obiceiurile indiene sau indicaţiile regizorale ţi-au fost suficiente?
Am citit şi răscitit cartea, am citit comentariile critice despre carte, am citit memoriile lui despre acea perioadă, am citit şi răscitit cartea ei, "Dragostea nu moare", am discutat tot ce mă interesa depre India, obiceiuri, stil de viaţă, cu oameni specializaţi pe cultura hindi, am văzut "Slumdog millionaire"... glumesc. Tot ce lipseşte e să ajung în India. Şi, daca nu voi ajunge cu spectacolul, voi ajunge în mod sigur la anu'!

Există vreo întâmplare deosebită legată de acest rol, sau de spectacol?
Când am dat casting pentru rol mi s-a părut că am dat o probă atât de proastă că n-or să mă mai caute în veci. Am uitat textul, am reînceput de vreo trei ori, am început să mă dau cu capul de pereţi... Peste o săptămână, am primit mail de la Chris în care îmi spunea că eu sunt Maitreyi aşa cum o vede ea, că ar mai vrea să mă vadă o dată... În secunda doi am dat sms-uri la toţi prietenii: "Sunt Maitreyi!" Când am fost la ultima întâlnire - care era de fapt încă o probă, dar eu nu steam - eram aşa sigură că eu sunt Maitreyi încât am luat rolul!

Ce parte a interpretării acestui rol ţi-a creat cele mai mari dificultăţi? Ai, de exemplu, o scenă în care apari topless.
Replicile în bengali le-am învăţat uşor. Scena în care mă dezbrac... Să ştiţi că există pentru că eu am insistat. Este punctul cel mai controversat al relaţiei dintre ei. Este motivul pentru care ea a simţit nevoia să scrie cartea ei. La o repetiţie, Chris voia să nu mai facă scena de dragoste. Mi s-a părut că este esenţial ca ea să existe, în orice formă, dar trebuia să fie. Am eu o scenuţă la care mă crispez un pic, dar încet-încet am început s-o savurez şi cred că e din ce în ce mai bine. N-are rost să zic despre care e vorba. Spectatorul trebuie să urmărească povestea, nu micile dificultăţi ale actorilor.

Faptul că ai concurat la „Dansez pentru tine" te-a ajutat să înveţi mai uşor dansurile indiene? Cum a fost colaborarea cu coregrafa Carmen Pesantez?
Faptul că am participat la "Dansez pentru tine" m-a ajutat la "Maitreyi". Faptul că am jucat în "Cu un pas înainte" mi-a folosit la "Dansez pentru tine", faptul ca am facut parte din trupa Pops mi-a folosit la "Cu un pas înainte". Orice experienţă contează. În plus, a fost o plăcere să lucrez cu Carmen, care a fost atât de răbdătoare şi de înţelegătoare. Cu ea repetam între picături, atunci când nu aveam repetiţie cu Chris, sau la "Dansez...". Tot Carmen m-a învăţat aproape tot ce ştiu despre femeia indiană şi obiceiurile indienilor.

La ce mai lucrezi în prezent şi la ce ne putem aştepta în viitor?
În momentul acesta sunt mai mult prin studio. Pregătesc un album, poate şi un videoclip. Lucrez cu prieteni-compozitori, interpreţi şi instrumentişti foarte talentaţi care mă cunosc foarte bine. Una dintre piesele de pe album este compusă special pentru povestea partenerului meu de la "Dansez...": piesa "Crezi în mine", care are pe youtube peste 20.000 de vizualizări, deşi nu a avut parte de promovare. Cât despre viitor, nici eu nu ştiu la ce să mă aştept. Dacă acum cinci ani mi-ai fi spus că o să ajung să fac ce am ajuns să fac, aş fi fost sceptică. Cine ştie ce va fi peste alţi cinci ani... Bucuria e drumul până acolo, nu?

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite