Cu păpuşile la Istanbul

Spectacolul „Candid" al Teatrului de Animaţie Ţăndărică din Bucureşti va participa la cea de-a XV-a ediţie a Festivalului internaţional de teatru de păpuşi, care se desfăşoară între 3 şi 13 mai la Istanbul.

În această perioadă, se află în desfăşurare la Istanbul cea de-a XV-a ediţie a Festivalului internaţional de teatru de păpuşi, la care România este reprezentată de Teatrul „Ţăndărică" şi de teatrologul Carmen Stanciu care va susţine o conferinţă cu tema „Magic, laic, estetic. Metamorfozele teatrului de păpuşi în România". Prezenţa românească la eveniment este sprijinită de ICR Istanbul.

Festivalul independent de la Istanbul îşi propune să familiarizeze publicul turc, mai ales din rândul copiilor, cu o gamă largă de spectacole vizuale care să promoveze diverse stiluri de mânuire - de la cele tradiţionale la cele mai moderne. Anul acesta, alături de invitaţii din România, vor participa trupe din Franţa, Spania, Cehia, Grecia, Peru, Chile, Olanda, Italia, China şi Singapore. Este a doua oară când Teatrul Ţăndărică participă la festivalul de la Istanbul.

Spectacolul „Candid", regizat de maestrul teatrului de animaţie Cristian Pepino, a adunat o serie de premii atât în ţară, cât şi în străinătate, pe lângă mijloacele clasice ale animaţiei, folosind şi tehnica proiecţiei digitale. „Candid" propune o lectură inventivă şi plină de umor a textului lui Voltaire. Reprezentaţia va avea loc la Institutul Cultural Francez, sâmbătă, 13 mai.

Pe de altă parte, ziua de vineri, 12 mai, este dedicată celor mici, la sediul ICR Istanbul, trupa Teatrului Ţăndărică urmând să prezinte numere muzicale din „Albă ca Zăpada", spectacol la care au fost invitaţi elevii Şcolii Generale Cihangir, aflată în apropierea institutului, şi copii din diaspora română.

În cadrul evenimentelor alternative desfăşurate sub egida festivalului, pe 8 mai, teatrologul Carmen Stanciu, vicepreşedinte al secţiei române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, va susţine la Universitatea de Arte Frumoase Mimar Sinan o prelegere despre evoluţia teatrului românesc de păpuşi. „Timp de 30 de ani teatrul românesc a avut ca trăsături definitorii metafora și parabola. În teatrul dramatic, în teatrul cu păpuși, în film sau arte plastice, creatorii au reușit să creeze universuri artistice care să învingă, prin aceste mijloace, o cenzură politică deseori aberantă, care sufoca spiritul liber al creatiei si condamna spectatorii la o produse submediocre dar care respectau indicațiile ideologice. Efectul a fost, însă, invers căci teatrul devenise un spațiu al libertății de a spune adevărul - datorită capacității regizorilor, scenografilor și actorilor de a ascunde în metaforele scenice mesaje subversive cu puternic impact emoțional", scrie Carmen Stanciu.

„Nu putem ști, însă, ce ne rezervă viitorul. Ultima dată când am fost la teatrul de păpuși era plin de copii cu ochii strălucitori care trăiau cu sufletul la gură aventurile eroilor de lemn și cârpă de pe scenă. Chiar dacă parinții ar fi preferat să stea afară, la o terasă, cu o cafea sau un pahar de bere în față, nerăbdarea și emoția cu care micuții îi trageau de mână spre sala de spectacol le învinsese resemnarea. Spectacolul trebuie să continue, de dragul lor" este concluzia teatrologului Carmen Stanciu.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările