Corina Şuteu protestează faţă de afirmaţiile noii conduceri a ICR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fosta directoare a Institutului Cultural Român de la New York, Corina Şuteu, ne-a remis în exclusivitate o scrisoare deschisă, ca reacţie la acuzele pe care i le aduce Andrei Marga.

Institutul Cultural Român de la New York (ICR NY) a fost, în cei şase ani cât a avut-o la conducere pe Corina Şuteu, unul dintre cele mai active institute din străinătate, organizând acţiuni din toate domeniile culturale (film, teatru, literatură, muzică, arte plastice), cu ecouri în rândul lumii artistice şi în presa de peste Ocean („The New York Times" sau „Time", de exemplu). „New York-ul are multe institute culturale, unele dintre ele destul de cunoscute şi cu programe foarte bune, însă îndrăznesc să afirm că niciunul dintre ele nu a avut un impact mai mare asupra New York-ului în ultimul deceniu decât Institutul Cultural Român, a cărui activitate este impresionantă", declara anul trecut Richard Peña, director de Programe al Film Society of Lincoln Center.

La scurt timp după ce Andrei Marga a fost numit preşedinte al Institutului Cultural Român, pe 14 septembrie, Corina Şuteu a demisionat de la conducerea ICR NY, neregăsindu-se în ceea ce ea a numit „abordarea arhaică în politica culturală externă" a proaspetei conduceri.

În prezent, fosta directoare a ICR NY organizează la New York un festival dedicat noului cinema românesc, în parteneriat cu Film Society of Lincoln Center. Prima ediţie a festivalului intitulat „Making Waves" va avea loc între 29 noiembrie şi 5 decembrie.

22 de ani de management cultural

Înainte să fie numită, în 2006, directoare a ICR NY, Corina Şuteu a avut o experienţă de peste 22 de ani în management cultural şi cooperare culturală internaţională: a fost expert în politici culturale la Consiliul Europei (1991-2002) şi la UNESCO (1995-2005), preşedinte al Forumului Reţelelor Europene (1995-2002), iniţiatoarea reţelei internaţionale a Asociaţiei ECUME (Europe Culture Management) ş.a.

Scrisoare deschisă

Stimată conducere a ICR,

Aflu, din programul de activitate pe care l-aţi publicat pe site-ul central al instituţiei că ICR NY a făcut, citez, „mai ales acţiuni în care era specializat directorul filialei".

ICR NY a organizat de-a lungul vremii sub direcţia mea, printre altele, de la recitalul Ion Caramitru până la Festivalul anual de film Românesc de la NY, celebrarea lui Norman Manea, Academia Itinerantă Andrei Şerban, Standul de benzi desenate româneşti la ComiCon, invitarea pavilionului 2009 al României la Bienala de la Veneţia la Renaissance Society din Chicago, concerte cu Mahala Rai Banda , Lucian Ban şi Maria Răducanu sau Ada Milea şi Sanda Weigl, expoziţia de covoare maramureşene ale Victoriei Berbecaru curatoriată de Mircea Cantor la Was¬hington, recitalul Raro de la Carnegie Hall, conferinţe în cadrul EUNIC la NYU şi Columbia University, retrospectiva Lucian Pintilie la MoMA... etc. Pentru o listă completă a varietăţii programării ICR NY, se poate consulta www.icrny.org.

În ceea ce priveşte impactul redus al acţiunii noastre, este o afirmaţie nefondată, stau mărturie sutele de articole publicate, emisiuni realizate, evaluări realizate anual.
În fine, reproşul făcut conţine o contradicţie: nu este firesc să organizăm „acţiuni" în care suntem specializaţi? Ar trebui să organizăm proiecte despre al căror conţinut nu avem habar, aşa cum apare că se vor întâmpla lucrurile de acum înainte?

Fără să aştept răspuns la aceste întrebări, din păcate, retorice, aş fi recunoscătoare sutelor de artişti şi oameni de cultură care au văzut la faţa locului efectele muncii noastre (mă refer în aceeaşi măsură la munca tuturor colegilor mei) să ia, într-o formă mult mai vizibilă, atitudine faţă de crima culturală şi instituţională care se petrece sub ochii lor.

Corina Şuteu

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite