Prima carte despre teatrul din Europa de Est, lansată la Bucureşti

Prima carte despre teatrul din Europa de Est, lansată la Bucureşti

Volumul cuprinde eseuri şi interviuri cu artişti din zece ţări est-europene

„Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est“ este numele cărţii dedicate teatrului estic, editată de criticul Iulia Popovici şi apărută la Editura Cartier, care va fi lansată pe 18 iunie, de la 18.00, la Green Hours din Bucureşti. Volumul face parte din colecţia de carte a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS).

Ştiri pe aceeaşi temă

„New Performing Arts Practices in Eastern Europe e un tablou complex şi uneori contradictoriu al felului în care teatrul şi dansul din statele fostului Bloc Estic şi-au negociat relaţia cu mereu schimbătoarele condiţii politice şi sociale locale. Plasându-se echilibrat între abordarea istorică şi cea teoretică, cartea – al cărei editor este criticul Iulia Popovici – tratează artele spectacolului din această parte a Europei din perspectivă regională, încercând să găsească numitorul comun şi diferenţele specifice, ceea ce ne leagă şi ceea ce ne desparte, pe terenul creaţiei performative.

Comisionată de Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est cuprinde eseuri şi interviuri cu artişti din zece ţări – Bulgaria, Cehia, Croaţia, Moldova, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Slovenia şi Ungaria – şi un dialog despre situaţia actuală a teatrului într-o Ucraină aflată în conflic civil. De la evoluţia teatrului independent din Ungaria la negocierea artistică a identităţii naţionale poloneze şi de la efervescenţa noii dramaturgii ruse la schimbările de paradigmă ale dansului sloven, volumul e o călătorie profundă şi pasionantă în ceea ce înseamnă aproape necunoscuta scenă est-europeană.

„Ca o colecţie de speranţe şi deziluzii, aspiraţii şi realităţi, Noi practici în artele spectacolului... îşi lasă cititorul în acelaşi timp inspirat şi deziluzionat. Aproape 25 de ani de practică a democraţiei şi de performare a noilor identităţi în societăţi postcomuniste, neoliberale, bazate pe piaţa liberă, postmoderne, neoconservatoare, postdemocratice au arătat cât de iluzorii şi înşelătoare au fost conceptele despre libertate preţuite sub regimul comunist, dar şi cât de provocatoare şi minunată poate fi noua agendă. Teatrul şi artele performative implicate în noul sistem de inter-relaţii socio-economice nu le-au răspuns prin noi practici artistice, ci mai curând prin noi strategii de adaptare sau confruntare. (...) Cartea poate fi tratată ca (…) un salt înainte în conceptualizarea practicilor performative din Estul Europei, în noi contexte şi cu alte puncte de plecare. Mai bine de două decenii după căderea comunismului, eticheta globală de «ţări postcomuniste» ar trebui ruptă şi înlocuită cu una nouă sau cu nici una“, scrie Joanna Krakowska în „Postfaţa“ cărţii.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările