Povestea celor doi fraţi din Republica Moldova care au creat cea mai mare editură din România
0Ai carte potrivită şi canale diversificate de distribuţie, ai parte şi de o creştere sigură – e Litera de căpătâi a unei afaceri de familie ce ar putea ajunge anul acesta la 16-17 milioane de euro.
Ce este mai greu: să faci cărţile sau să le vinzi? „Să le vinzi“, răspunde prompt Dan Vidraşcu (39 de ani). „Să le faci“, spune, aproape în acelaşi timp, fratele său mai mic, Marin Vidraşcu (33 de ani). Într-un business cum este cel al celor doi fraţi originari din Republica Moldova, ambii au dreptate. „Dacă ne gândim cât de mult timp durează să documentezi şi să scrii o carte, partea de editare este grea, însă fără un consumator final pe care să îl impacteze, este mai dificil să le vinzi. Acolo se vede diferenţa“, spune Dan Vidraşcu, iar completarea sa e aprobată din priviri de fratele său.
CU PUTERI SPORITE. Grupul Editorial Litera, care include atât activităţi de editare de carte, cât şi de retail, a avut anul trecut afaceri de 13 milioane de euro, în creştere cu 15% faţă de anul anterior. Diversificarea produselor (mai ales în zona educaţională) şi a canalelor de distribuţie au generat acest avans, care vine pe fondul creşterii generale a pieţei de carte. „Piaţa nu este într-o formă grozavă, dar pare că, de doi ani, cel puţin nu mai scade, ci rămâne constantă“, explică Dan Vidraşcu, estimând valoarea pieţei de carte din România la circa 60-80 de milioane de euro – plaja atât de mare este dată de includerea zonei educaţionale (inclusiv manualele şcolare sau auxiliare, nu doar distribuţia clasică de cărţi).