Laura Ţeposu, fondatoarea Libris.ro, despre campania de încurajare a lecturii, Respect Yourself: „N-ar trebui să existe conceptul de lectură obligatorie”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu ocazia zilei internaţionale a cărţii, Laura Ţeposu, fondatoarea celei mai mai librării online din România, Libris.ro, a vorbit într-un interviu pentru „Adevărul” despre o campanie care are ca scop stimularea lecturii în rândul românilor, mesajul central fiind că aceasta este într-o relaţie directă cu respectul de sine. 100.000 de euro au fost investiţi în campania cu ajutorul căreia, speră Ţeposu, interesul publicului faţă de carte va creşte.

Conform statisticilor prezentate de Asociatia Editorilor de Carte din Europa, România este pe ultimele locuri în ceea ce priveşte consumul de lectură. Raportat la nivel european, doar 2,8% dintre români citesc mai mult de 10 cărţi pe an. De la aceste date  s-a născut ideea campaniei conduse de Laura Ţeposu, #RespectYourself.

În cadrul aceleiaşi campanii, în care s-au investit 100.000 de euro, există şi un proiect-pilot pin care au fost dotate două biblioteci din judeţul Braşov, una din mediul rural, respectiv una din mediul urban. Prin intermediul #RespectYourself, au fost donate peste 2.000 de volume de carte pentru copii, pentru părinţi, dar şi corpuri de mobilier pentru bibliotecă.

 Urmarea? „Numărul cărţilor împrumutate a crescut cu 135% (de la 489 la 1152). Mai mult decât atât, numărul cărţilor împrumutate de copii din învăţământul gimnazial a crescut cu 550% (de la 27 la 352)”, explică Laura Ţeposu. Atrage de asemenea atenţia că ţările care ocupă primele locuri în aceste statistici, au desfăşurat campanii naţionale constante pentru a educa şi a creşte interesul publicului faţă de carte. 

Cei implicaţi în campania Respect Yourself vor să ducă proiectul la nivel naţional, sperând că li se vor alătura şi edituri sau structuri din aministraţie pentru încurajarea cititului. 

„Adevărul”: Ideea  campaniei Respect Yourself a pornit de la statisticile care arată că suntem codaşi la lectură în Uniunea Europeană. Tu unde crezi că este problema, avem cititiori puţini sau problema este mai degrabă la nivelul pieţei de carte?

Laura Ţeposu: #RespectYourself – Oferă-ţi timp pentru lectură este o campanie de care piaţa de carte din România are mare nevoie. Statisticile prezentate de Asociatia Editorilor de Carte din Europa plasează România pe ultimele locuri în ceea ce priveşte consumul de lectură. În condiţiile în care ultimele statistici la nivel European existente arătau că doar câteva procente (2,8%) dintre români citesc mai mult de 10 cărţi pe an, credem că este important să încurajam cât mai mulţi români să citească, si să citească mai mult.

Nu cred că problema stă neapărat la nivelul pieţei de carte. Distribuitorii de carte (edituri, librării fizice şi online) au în permanenţă oferte pentru public, fie că vorbim despre promoţii care se întind pe parcursul unei luni, fie pe o zi, fie că ne referim la lichidările de stoc cu preţuri  greu de refuzat. 

Sunt pe piaţa de carte romane senzaţionale ce pot fi cumpărate cu preţ mai mic decât al unei cafele sau îngheţate. Problema cu adevărat grea este cea a percepţiei publicului faţă de lectură.

Credem cu tărie, mai ales privind aceste cifre, că este nevoie să ne implicăm pentru a-i provoca pe români să citească. Ştim că ţările de pe locurile fruntaşe au avut şi au campanii naţionale puternice, constante de educare a publicului în scopul creşterii interesului faţă de carte. Am gândit această campanie asumându-ne rolul educativ pe care îl avem, cu convingerea că stă în puterea fiecăruia din noi de a face mai bună lumea în care trăim, pornind de la noi, de la cunoaştere şi autocunoaştere.

Credem în puterea lecturii de a deschide lumi, suflete, minţi şi credem că o lume în care oamenii sunt preocupaţi de lectură, ca formă de manifestare a respectului acordat propriei persoane, dar şi a celor dragi nouă, este universul în care ne place tuturor să trăim.

Imagine indisponibilă

Titlul Respect Yourself înglobează ideea unei relaţii directe între respectul de sine şi lectură. Explică puţin, te rog, cum ajută lectura întărirea respectului de sine.

Cu #RespectYourself –Oferă-ţi timp pentru lectură, am pornit de la lipsa timpului. E adevărat că trăim într-o lume agitată, suntem în continuă mişcare şi nu avem niciodată suficient timp. Însă, să-ţi oferi puţin timp pentru hrănirea minţii, pentru relaxare, înseamnă să te respecţi, să pui propria nevoie de cunoaştere pe ordinea de zi.

Lectura hrăneşte mintea cu frumos, deschide orizonturi şi schimbă perspective. Să îţi faci timp pentru lectură presupune că eşti conştient că în timpul în care citeşti te îmbogăţeşti, îţi dezvolţi imaginaţia, călătoreşti în lumi extraordinare. Datorită lecturii, înţelegi lumea, oamenii şi, mai ales, pe tine.

Iar autocunoaşterea este un prin pas către a te accepta, a te iubi aşa cum eşti, deci a te respecta.

Ce înseamnă mai exact campania, la nivelul aplicabilităţii?

Dincolo de acţiunile din online de răspândire a acestui îndemn/slogan, am demarat un proiect pilot în două şcoli din România, una din mediul urban, iar cealaltă din rural, la finalul căruia vrem să arătăm că acolo unde există preocupare şi resurse investite, numărul cititorilor şi al cărţilor citite la nivelul unui an calendaristic creşte.

 În cadrul proiectului dotăm bibliotecile acestor două şcoli cu volume solicitate de către copii, cadre didactice, dar şi de către părinţi; organizăm concursuri, cluburi şi tabere de lectură şi îi vom premia pe cei mai activi participanţi în acest proiect. Am bugetat această campanie cu 100.000 de euro.

Îi invităm pe toţi cei care cred că a acorda timp lecturii este o manifestare a respectului de sine să răspândească acest mesaj.

Ai ales două şcoli din Braşov unde, via Libris, vei dona cărţi potrivite tuturor categoriilor de vârstă. Aţi început încă din ianuarie această parte a proiectului. Cum arată lucrurile până acum, ce s-a schimbat?

În februarie am demarat acţiunile într-una dintre şcolile selectate. Am donat peste 2.000 de volume de carte pentru copii, dar şi pentru părinţi, precum şi corpuri de mobilier pentru bibliotecă. Titlurile alese sunt cărţi atractive pentru generaţia celor mici, dar şi pentru dascăli şi părinţi, pentru că vrem ca părinţii să convingă copiii să citească prin exemplu personal. 

Organizăm şi cluburi de lectură şi îi premiem pe cei mai avizi cititori.

În luna martie, prima lună după dotarea bibliotecii, numărul cărţilor împrumutate a crescut cu 135% (de la 489 la 1152). Mai mult decât atât, numărul cărţilor împrumutate de copii din învăţământul gimnazial a crescut cu 550% (de la 27 la 352). Cred că cifrele sunt foarte interesante şi arată că o schimbare de abordare poate duce la schimbări semnificative în bine.
Imagine indisponibilă

În campanie vi se alătură şi lideri de opinie din domenii variate, să vorbească despre percepţia lor asupra lecturii. Ce personalităţi vi s-au alăturat până acum?

Proiectul Libris.ro #RespectYourself a atras atenţia câtorva lideri de opinie din mediul online şi nu numai.

Tudor Chirilă (foto: dreapta), Ana Morodan, Diana Florina Cosmin sunt doar câţiva dintre cei care ne-au sprijinit deja în acest demers. Sperăm să atragem alături de noi şi mai multe persoane care citesc, a căror opinie este urmărită şi apreciată de români. Ei reprezintă insipiraţie pentru public şi este important să folosim puterea exemplului pentru o cauză bună.

La finalul campaniei veţi obţine şi un studiu. Cui veţi prezenta acest studiu în încercarea de a schimba situaţia?

Proiectul #RespectYourself este scalabil, cele două şcoli sunt pilot pentru demararea proiectului la nivel naţional. Ne-am bucura să ducem proiectul la nivel naţional şi să ni se alăture şi edituri sau structuri din administraţie pentru încurajarea lecturii. Vrem să transmitem colegilor de breaslă, celor care activează pe piaţa de carte, că este datoria noastră, a tuturor, să încurajăm lectura, să creştem numărul de cititori.

În ultimii aproape 10 ani am privit cum numărul librăriilor din oraşe a scăzut până la, din informaţiile noastre, puţin peste 200. Le-au luat locul case de amanet, săli de jocuri sau de pariuri. Este trist că se întâmplă aşa.

Noi vindem carte online, livrăm în toate colţurile ţării, dar ne întristăm să ştim că mulţi români nu mai pot merge într-o librărie să se bucure de răsfoitul unei cărţi. Şi în loc să privim problema definind o luptă între online şi offline, încercând să atragem aceeaşi masă restrânsă de cititori, noi toţi din industrie trebuie să ne asumăm misiunea de a creşte numărul cititorilor, de a deschide celor mici şi adolescenţilor apetitul pentru lectură.

La nivel de politici publice, cum crezi că ar putea fi stimulată lectura?

Sunt foarte multe căi. Se discută de nişte măsuri interesante, de alocare de fonduri pentru achiziţie de carte. Dar cred că important nu este doar să dai oamenilor bani pentru cărţi, ci să le deschizi apetitul pentru lectură.

Acest lucru poate fi făcut, credem noi, prin acţiuni în câteva direcţii, acestea fiind de altfel direcţiile pe care am construit #RespectYourself.

Prima ar fi să dai acces la cărţi interesante şi actuale. Mulţi copii descoperă plăcerea lecturii cu Harry Potter sau alte cărţi din categoria aşa numită Young Adult. N-ar trebui să existe conceptul de lectură obligatorie. Simpla introducere a ideii de obligativitate poate îndepărta adolescenţii de lectură.

Apoi, lectura se învaţă şi acasă. Părinţii nu pot spune copiilor Pune şi tu mâna pe o carte, în timp ce ei răsfoiesc Facebook sau uită la TV. Nu funcţionează aşa. Părinţii trebuie să convingă prin puterea exemplului. De aceea am dotat biblioteca de la şcoală şi cu cărţi pentru părinţi. Este şi datoria lor să dea un exemplu corect celor mici.

Apoi, mai ales pentru generaţiile foarte tinere, lectura trebuie să fie prezentată drept o activitate cool. Generaţia Z s-a născut cu laptopul lângă ei, nu mai au cu adevărat noţiunea de plictiseală, când unii dintre noi alegeau o carte pentru a le trece timpul şi se trezeau în miez de noapte că au citit-o jumătate... Aşa că trebuie să îi încurajăm să descopere lectura, iar aici intervine rolul influencerilor şi liderilor de opinie pe care ei îi urmăresc şi al căror exemplu îl adoptă.

Pentru că este Ziua Cărţii, spune-ne, te rog, tu ce carte citeşti zilele astea?

Letting Go. Calea renunţării - David R. Hawkins

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite