Iulia Militaru, director editorial: Mizăm şi pe acele manifestări literare marginale, excluse din „marea literatură”

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 2015 apărea pe piaţa de carte din România un grup editorial nou, focusat pe publicarea literaturii contemporane, cu proiecte care vizează piaţa internaţională. Portofoliul de autori a crescut rapid, la fel şi cel de proiecte. Care sunt autorii pe care îi vom citi din toamnă şi problemele pe care le înfruntă editurile mici cu ambiţii mari, aflăm de la directorul editorial al grupului frACTalia, Iulia Militaru.

Iulia Militaru a studiat medicina la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”, apoi „Literele” la Universitatea din Bucureşti, unde a obţinut şi titlul de doctor în literatură. A  publicat literatură pentru copii, cărţi teoretice, poezie şi a inovat în privinţa expresiei artistice prin colaje digitale, instalaţii şi lucrări video, iar din 2015 este directorul editorial al Grupului frACTalia.

frACTalia înseamnă editura frACtalia, editura Sonia, revista tipărită interRe:ACT, revista online Writing ACT şi câteva proiecte internaţionale în derulare.

S-au vehiculat multe ipoteze: că aveti în spate un mogul, un mecena, sponsorizări...Care e adevărul din spatele reusitei frACTalia?

Nu aş vorbi încă de o reuşită, probabil asta se va putea vedea peste câţiva ani. Aş zice că deocamdată am putut să ne creăm o imagine şi să prindem din urmă editurile mai mici, dar aflate pe piaţă de ani buni. Însă, nu asta (sau nu doar asta) ne-am propus când am început să lucrăm la ideea acestui proiect. Important va fi să construim o comunitate, să creăm un model diferit de cel impuns până acum de editurile deja „consacrate” pe piaţa românească, să promovăm idei şi discursuri, chiar dacă marginale şi fără succes economic. Desigur, acest lucru va deveni realizabil atunci când vom începe să publicăm şi lucrări teoretice, traduceri etc. În plus, parteneriatul cu editura Hecate ne va ajuta foarte mult, iar împreună sperăm să ducem la bun sfârşit agenda pe care ne-am propus-o.

Despre problema cu finanţările şi banii din spate m-am cam săturat să tot spun aceeaşi poveste de fiecare dată, iar nedumerirea să rămână ca şi cum răspunsul nu ar fi existat. Aşadar, am depus un proiect care nu a venit încă şi pe care îl aşteptăm din ce în ce mai nerăbdători. Nu avem nicio finanţare deocamdată, am pus noi banii de care era nevoie pentru a scoate aceste cărţi. Ăsta este şi motivul pentru care nu am lansat încă toate colecţiile pe care le aveam în plan, iar din revistă am printat un tiraj foarte mic.

Cum a fost la început? Cum ati trecut de la o idee discutată la o terasă la implementarea proiectului?

Nu a fost chiar o idee discutată la o terasă. Mă gândeam de ani buni la acest proiect şi am tot încercat să-l realizez, în diverse moduri. Ştiam foarte bine că numai din activitatea editorială nu vom putea scoate sumele necesare pentru a ne susţine financiar. Pe lângă planul din spate, în schimb, mai importantă era echipa, şi aici au fost foarte multe probleme. Poate că aşa se explică şi de ce abia acum am reuşit să punem bazele proiectului; pentru că, abia acum, am găsit oamenii care să-şi dorească să se implice cu adevărat.

După două târguri de carte (Gaudeamus în 2015 şi Bookfest în 2016), aşteptările de la început sunt la fel de mari? Realitatea industriei de carte din România nu v-a debusolat?

Nu ne-a debusolat, pentru că, aşa cum v-am spus deja, ştiam despre ce este vorba şi cum vor evolua lucrurile. Nu am avut aşteptări mari în ceea ce priveşte vânzarea cărţilor, ci mai mult am încercat să ne promovăm autorii şi cărţile. Cred că asta am reuşit destul de bine până acum.

De la început am avut intenţia să publicăm mai tot ce ţine de zona experimentală, dar şi cât mai mulţi debutanţi şi scriitoare. Din păcate, am primit foarte puţine manuscrise de la cele din urmă.

Pe ce mizează Grupul frACTalia?

De la început am avut intenţia să publicăm mai tot ce ţine de zona experimentală, dar şi cât mai mulţi debutanţi şi scriitoare. Din păcate, am primit foarte puţine manuscrise de la cele din urmă. Nu aş putea să găsesc o explicaţie, am fost umiţi şi oarecum descumpăniţi, în acelaşi timp. M-am bucurat în schimb că, împreună cu cei de la Hecate, vom lansa curând o colecţie în care vom include cărţi „din afara” literaturii mainstream, importante din punctul nostru de vedere pentru dezbaterile pe care le pot genera, prin subiectele pe care le abordează, prin rolul şi locul pe care îl joacă/ ocupă în cadrul unei comunităţi etc.

Aşadar, pe ce mizăm?, mizăm şi pe acele manifestări literare marginale, excluse din „marea literatură”, genurile de trecere dinspre forme legitimate ca autoritare şi învestite cu putere spre formele „slabe” sau, aşa-zis, „minore” ale literaturii.

Care sunt următorii autori pe care îi veţi publica?

Pe unii deja îi cunoaşteţi de la evenimentele frACTalia: Raluca Boboc, Anca Bucur, Rareş Fogaş. Pe ceilalţi îi veţi descoperi singuri în Noiembrie, la târgul de carte, când vom pregăti şi câteva surprize. De asemenea, în septembrie, o să avem gata şi cărţile pentru copii şi vom organiza şi câteva evenimente pentru cei mici.

Biografie

Iulia Militaru a publicat mai multe cărţi pentru copii şi o carte teoretică despre poezie, Metaforic şi metonimic: o tipologie a poeziei. În 2010, i-a apărut primul volum de poezie: Marea Pipeadă, recompensat cu premiile „Tânărul poet al anului 2010” şi „Tânărul scriitor al anului 2010”, în cadrul „Galei Tinerilor Scriitori”. În 2012, împreună cu Anca Bucur (poezie) şi Cristina Budar (grafică), a lansat volumul Dramadoll. Cartea face parte dintr-un proiect mai amplu, fiind rezultatul colaborării celor trei, în vederea realizării unui dialog între diferite stiluri, arte şi autori. O parte a acestui proiect, lucrarea video: Imagini din ziua a opta (regia: Cristina Florentina Budar), a fost selectată în Gesamt 2012 (DISASTER 501 What happened to man?), un proiect coordonat de Lars von Trier şi regizat de Jenle Hallund. Instalaţia a fost montată în cadrul Copenhagen Art Festival, Kunsthal Charlottenborg.

Unul dintre colajele sale digitale, TECHNOVERTURE, a fost publicat înMAINTENANT, A Journal of Contemporary Dada Writing and Art (#9). Ultimul volum publicat a fost lansat la Salonul Internaţional de Carte Bookfest, în 2016: Confiscarea bestiei. O postcercetare, editura frACTalia. Din 2015 este directorul editorial al grupului frACTalia. Mai multe informaţii despre frACTalia la pagina web: http://www.fractalia.ro/

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite