ANIVERSARE Editorul Denisa Comănescu: „Pisica neagră, care se identifică drept mascota colecţiei Humanitas Fiction, e o ficţiune“

ANIVERSARE Editorul Denisa Comănescu: „Pisica neagră, care se identifică drept mascota colecţiei Humanitas Fiction, e o ficţiune“

Denisa Comănescu, director general al editurii Humanitas Fiction

Topul celor mai bine vândute cărţi ale editurii Humanitas Fiction în cei 10 ani de existenţă include pe locul întâi romanul "Adulter" de Paulo Coelho, urmat de capodopera "Împăratul muştelor" de William Golding, laureat al Premiului Nobel. Humanitas Fiction, condusă de directorul Denisa Comănescu, aniversează miercuri la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, de la ora 19.00, zece ani de la înfiinţarea editurii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Editura Humanitas Fiction, înfiinţată în 2007, a adus şi aduce pe piaţa de carte românească atât volumele unor nume mari ale secolului XX şi XXI, cât şi ceea ce se scrie azi mai valoros şi mai interesant în literaturile lumii. "Am realizat acest lucruri cu empatie, cu pasiune, cu dorinţa constantă de a împărtăşi cu cititorii minunatele ficţiuni care îţi pot oferi bucurie. În 10 ani editura Humanitas Fiction a publicat peste 550 de titluri noi în peste 2.600.000 de exemplare tipărite", declară Denisa Comănescu, directorul Editurii Humanitas Fiction, într-un interviu pentru "Adevărul".

„Adevărul“: Ce înseamnă Humanitas Fiction? De unde a pornit, unde a ajuns?

Denisa Comănescu: M-am alăturat echipei Humanitas,  la invitaţia domnului Gabriel Liiceanu, pe 1 februarie 2006, pentru a conduce departamentul de literatură universală, care a primit atunci denumirea de Humanitas Fiction. În august 2007, acest departament a devenit editura Humanitas Fiction, pe care o păstoresc şi azi. Editura Humanitas Fiction pornea la drum cu un portofoliu de peste 40 de titluri noi, apărute în perioada martie 2006 – august 2007, majoritatea incluse în colecţia „Raftul Denisei“, pe care am lansat-o în mai 2006. De asemenea, aveam de ales, pe termen lung, dintr-o listă amplă şi valoroară a titlurilor de literatură străină dintr-o colecţie anterioară de marcă a editurii Humanitas, „Raftul întâi“.

Acum 10 ani, când Humanitas Fiction s-a înscris pe harta editurilor româneşti, avea deja o coloană vertebrală solidă, colecţia „Raftul Denisei“, din care s-au ramificat seriile dedicate scriitorilor Eric-Emmanuel Schmitt, Amos Oz, Isabel Allende, Fernando Pessoa, T.S. Eliot, Ernesto Sabato, Herta, Müller, James Joyce, Ezra Pound sau Franz Kafka. În 2010, seria cărţilor lui Paulo Coelho a trecut de la editura Humanitas la Humanitas Fiction, iar în 2016, seriile de autor Milan Kundera şi Mario Vargas Llosa

O colecţie a editurii noastre la care ţin mult, iniţiată în 2012, este „Poezia“, în care au văzut lumina tiparului nume mari, printre care Ernst Jandl, Bob Dylan, Michel Houellebecq sau Ingeborg Bachmann. Astfel, Humanitas Fiction este singura editură din piaţa românească de carte care publică exclusiv ficţiuni din literaturile lumii. 


Mai aveţi pisica de pe Raftul Denisei?  Nu a fost un risc să personalizaţi colecţia cu prenumele dumneavoastră?

Sunt o pisicofilă, dar pisica neagră tolănită pe un vraf de cărţi, care se identifică drept logoul şi mascota colecţiei, e … o ficţiune. Simona Kessler, agentul  literar Number One, îmi spunea zilele trecute la o întâlnire cu marele scriitor rus Evgheni Vodolazkin, care îşi lansa romanul Aviatorul pe terasa luminoasă de la librăria Humanitas Kretzulescu, că şi-a găsit, făcând ordine printre hârtii, schiţele pentru mâţa (sau Miţa) de pe „Raftul Denisei“. Într-adevăr, ea m-a incitat, prin întrebări meşteşugite, în 2006, să spun ce iubesc mai mult şi mai mult pe lumea asta, după câţiva oameni pe care-i consider familia mea. Evident, era vorba de pisica mea. Şi dacă tot mi-am pus prenumele pe o colecţie de literatură străină, personalizând-o, Simona m-a făcut atunci să aleg firesc ca logo / înger păzitor pe coperta întâi a cărţilor din colecţie pisica stilizată de ea. Şi a fost de bun augur.

Ce surprize aţi pregătit pentru evenimentul de aniversare?

Surprizele au fost de Bookfest, cum e firesc. S-au detaşat patru mari romane actuale: "Iată-mă" de Jonathan Safran Foer, "Aviatorul" de Evgheni Vodolazkin, "Creşterea şi descreşterea marilor puteri" de Tom Rachman şi "Mary" de Aris Fioretos. Şi două ediţii cartonate superbe de colecţie: Kafka, "Integrala prozei antume" şi Fernando Pessoa, "Vecin cu viaţa". Iar zilele trecute a apărut o ediţie cu afişul filmului lui Radu Mihăileanu reprodus pe coperta întâi din extraordinarul roman al lui Nicole Krauss "Istoria iubirii".

                                                                                                                                            Alături de Alessandro Baricco

Ce noutăţi pregăteşte editura Humanitas Fiction pentru vara aceasta?

Chiar saptămâna aceasta apar o nouă ediţie dintr-un roman care te subjugă, "Viaţa şi vremurile lui Michael K" de laureatul Premiului Nobel pentru Literatură J.M. Coetzee. Apoi bestsellerul "La marginea apei" de Sara Gruen, autoarea binecunoscutei cărţi (transpusă într-un film de succes) "Apă pentru elefanţi", urmat de o bijuterie, "Clar de femeie" de Romain Gary.

Ce a reuşit să schimbe Editura Humanitas Fiction obiceiul de lectură al românilor? Câte titluri aţi publicat în cei 10 ani?

A adus şi aduce pe piaţa de carte românească atât volumele unor nume mari ale secolului XX şi XXI, cât şi ceea ce se scrie azi mai valoros şi mai interesant în literaturile lumii. Cu empatie, cu pasiune, cu dorinţa constantă de a împărtăşi cu cititorii minunatele ficţiuni care îţi pot oferi bucurie.                                                  

Şi cititorii caută cărţile marca Humanitas Fiction. În 10 ani editura Humanitas Fiction a publicat peste 550 de titluri noi în peste 2.600.000 de exemplare tipărite.

Daţi-mi, vă rog, un top 10 al celor mai vândute cărţi de la Editura Humanitas Fiction şi comentaţi puţin acest top.

Topul celor mai bine vândute cărţi ale editurii Humanitas Fiction în cei 10 ani de existenţă include pe locul întâi romanul "Adulter" de Paulo Coelho, urmat de capodopera "Împăratul muştelor" de William Golding, laureat al Premiului Nobel.

Locurile trei, patru şi cinci sunt ocupate tot de Coelho cu "Alchimistul", "Spioana" şi "Aleph". Pe locul şase se situează iar o capodoperă, "Maestrul şi Margareta" de Mihail Bulgakov. Herta Müller, deţinătoare a Premiului Nobel pentru Literatură, ocupă locul şapte cu romanul    Cu scriitoarea spaniolă Care Santos (stânga) 

"Încă de pe atunci vulpea era vânătorul", din nou Coelho cu "Manuscrisul găsit la Accra", urmat de Eric-Emmanuel Schmitt cu "Cea mai frumoasă carte din lume" şi de Arthur Golden cu "Memoriile unei gheişe".

Public cititor cu opţiuni clare: literatură problematică, solicitantă şi literatură accesibilă.

"Metamorfoza. Integrala prozei antume" de Franz Kafka

                                                                      

 

Cu prilej aniversării Editurii Humanitas Fiction va fi prezentat volumul de colecţie "Metamorfoza" de Franz Kafka, în prezenţa lui Gabriel Liiceanu, a criticului literar Tania Radu, a coordonatorului edi'iei, Cristina Cioabă, şi a Denisei Comănescu, director general Humanitas Fiction. 

Marea descoperire pe care o poate face cititorul acestui volum – ce cuprinde toate scrierile publicate de Kafka în timpul vietii – este dimensiunea fundamental poematică a scrisului său. Cel care deschide cartea simte de îndată ca scriitorul praghez este, în buna masura, un poet. Viziuni transcrise cu o rece exactitate, uneori sub forma fragmentului, dar şi în texte cu fluenţa paginii de roman au drept constanţă aderentă la clipa traită, pe care poemul în proza kafkian o dăruieşte infinitei retrăiri.

 Aceasta revelaţie o datorăm în buna măsura traducătorului care vine, aici, „în intampinarea“ operei kafkiene. Doar un poet cum a fost Mircea Ivănescu, călaător el însuşi pe tărâmuri asemănatoare, putea simţi şi transpune în limba română, cu o fidelitate de profunzime, lava nestinsă a viziunilor kafkiene.
„Kafka este poetul care a dat cea mai pura expresie secolului XX.“ (Elias Canet)


„Era un visător, iar creaţiile sale poetice sunt concepute de cele mai multe ori ca prin vis şi iau forma viselor... Imită cu exactitate lucrurile nebuneşti şi lipsite de orice logică a căror apariţie se petrece în vis, acest joc de umbre al vietii, făcându-ne să amuţim de spaima şi până la urmă să râdem.“ (Thomas Mann)

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările