Centenarul Marii Uniri debutează pe 23 martie şi se încheie în 2023. Ministrul Culturii: „Pilula mea de sănătate este că ştiu că mandatul meu este limitat”

Centenarul Marii Uniri debutează pe 23 martie şi se încheie în 2023. Ministrul Culturii: „Pilula mea de sănătate este că ştiu că mandatul meu este limitat”

George Ivaşcu  FOTO Inquam Photos George Călin

George Ivaşcu, ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, a vorbit  joi seară, la TVR 1, la emisiunea „România 9”, despre motivul anulării unei mari părţi a proiectelor de centenar, explicând că este o greşeală să se considere că începe pe 1 decembrie şi se termină pe 31 decembrie, strategia propusă de acesta fiind ca proiectele dedicate evenimentului istoric să se desfăşoare până în 2023, dat fiind că în 1923 era semnată Constituţia României.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale George Ivaşcu a explicat că cei care cred că odată cu 2018 se termină şi sărbătorirea Centenarului, fac o confuzie. La cea de-a doua întâlnire a comitetului interministerial, Ivaşcu va propune un calendar „care să aibă documentele istorice”, pentru a fi marcate datele importante din istoria României. Astfel, sărbătorirea Centenarului s-ar desfăşura până în anul 2023, la împlinirea a 100 de ani de la semnarea Constituţiei. 

Pe acest interval de timp, a punctat ministrul, vor începe şi investiţiile, punctul de pornire fiind data de 27 martie. Dacă sărbătorirea Centenarului ar avea loc într-un interval atât de scurt precum 1-31 decembrie, atunci nu este suficient timp pentru studii de fezabilitate sau pentru repararea caselor memoriale, a mai precizat ministrul. 

Cărţi despre boli şi turnee de fotbal, evenimente pentru Centenar

Una dintre marile probleme, a mai spus Ivaşcu, este că marea sărbătoare a românilor însemna „o împărţire între 2042 de idei de proiecte” care arătu lipsă de viziune şi un concept conducător. Printre proiectele anulate pe care ministrul le caracteriează ca fiind mai multe nişte idei, decât proiecte propriu-zise, se numără unul care presupunea publicarea unei cărţi despre bolile cel mai frecvent întâlnite în ultimii 100 de ani, într-un anumit judeţ, reabilitare şi drumuri de căi de acces sau un turneu de fotbal la care urmau să participe echipe din tot judeţul.

Una dintre iniţiativele pe care Ivaşcu le aprobă este acţiunea organizată de Ministerul Apelor şi Pădurilor prin care silvicultori de pe cele două maluri ale Prutului se vor întâlni pentru a sădi 1918 puieţi. „Va fi foarte frumoasă această acţiune, se va numi pădurea centenar”.

„Li s-au promis oamenilor bani, dar nu exista o ordonanţă de urgenţă prin care să existe mecanismul legal de plată...”, a mai spus George Ivaşcu. 

Despre activitatea departamentului de Identitate Naţională 

ntrebat de activitatea departamentului de Identitate Naţională despre care presa a scris că au fost aduşi 21 de persoane fără concurs, ministrul culturii a explicat că acesta au fost transferate „de la Secretariatul General în septembrie şi, după aceea, au început să adune idei de proiecte, să facă un soi de împărţire a banilor...habar nu am, pentru că nu aveau fişe tehnice în spate. Aici nu exista nicio fişă de genul ăsta”. 

Înfiinţarea secretariatului tehnic al acestui departament, care ar fi trebuit să aibă criteriile de selecţie ale proiectelor, s-ar fi  semnat, prin ordin de ministru, în  ziua în care  Ivaşcu depunea jurământul.

„Ar fi fost bine şi aşa dacă nu erau numai idei de proiecte şi dacă în spate aveau o justificare a cheltuielii banului public, lucru la care lucrăm”, a adăugat George Ivaşcu.

Cât despre revocarea secretarului de stat Paul Cotîrleţ, coordonator al departamentului care organizează Centenarul, Ivaşcu a explicat că a luat decizia „pentru că responsabilitatea domniei sale însemna toată viziunea şi conceptul acestei mari sărbători”.

Ministerul Culturii, „cea mai aculturală instituţie”

George Ivaşcu s-a declarat dezamăgit şi de starea sediului ministerului culturii, precizând că este „cea mai aculturală instituţie” pe care a întâlnit-o, în care există un soi de lipsă de entuziasm. 

. „Dacă intraţi în ministerul culturii, nu e nici măcar un tablou pe pereţi... observi că organigrama nu are nici măcar direcţiile de linie, respectiv... există Ministrul Culturii, izolat, acolo, după care urmează acele direcţii de, să le zic, suport, economic şi aşa mai departe, dar nu există direcţia partimoniu, direcţia artele spectacolului, care să coordoneze o strategie şi în subordinea lor să existe atât teatrele naţionale, operele...”

Ministrul culturii a mai epxlicat că nu se gândeşte la un fotoliu, care „te face să te îmburghezeşti şi să îţi placă mai mult să faci poze decât să faci treabă”, interesându-l mai degrabă, destinul culturii, provocarea principală fiind aceea de a aduce toată creativitatea de care e capabil în această sărbătoare. 

„Pilula mea de sănătate în fiecare dimineaţă este că ştiu că mandatul meu este limitat. În fiecare dimineaţă, mă gândesc că atunci când mă voi întoarce în breaslă, măcar să spună că am făcut ceva, sau dacă nu, că măcat am încercat”, a mai spus ministrul. 

 

 

 

 

 

 

 

 

citeste totul despre: