VIDEO Sorin Dumitrescu: „Prietenul meu Nichita nu e genial, este peste geniu. Ca Eminescu. Intră în zona de mucenicii”

Adevărul Live: academicianul Sorin Dumitrescu, amintiri cu şi despre Nichita Stănescu

La 30 de ani de la moartea lui Nichita Stănescu, în studioul Adevărul Live a fost invitat academicianul şi pictorul Sorin Dumitrescu, prieten al lui Nichita în ultima perioadă a vieţii poetului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sorin Dumitrescu face o diferenţă între cultură şi cultura Duhului Sfânt (după o expresie a lui Rafail Noica). După cum a afirmat în studioul Adevărul Live, vede în cultură ceva decăzut, un produs al catolicismului. „Catolicismul a dat numai cultura şi sectele. Cultura a apărut când a fost dată la o parte icoana, cultura Duhului Sfânt.”, a spus pictorul Sorin Dumitrescu

În cartea sa, „Tablou cu orbi”, despre opera lui Nichita Stănescu, apărută de curând la Editura Anastasia, Sorin Dumitrescu afirmă că Nichita Stănescu a produs acest tip de cultură, a Duhului Sfânt: „Cultura Duhului Sfânt este promoţionată în 1967 de Nichita Stănescu, când recunoaşte cultura necuvintelor. Saltul către cultura Duhului Sfânt s-a făcut cu descoperirea necuvintelor. Nichita e un promotor al culturii Duhului Sfânt.”

 

Nichita Stănescu a fost, după Sorin Dumitrescu, şi un soi de profet: „Nichita a mirosit evenimentele din decembrie 89 şi există poezii ale lui care devansează evenimentul. Nichita a spus totul, dar lumea nu a plecat urechea. Opera lui este explicită, păstrându-şi în acelaşi timp taina.”

De altfel, Sorin Dumitrescu vorbeşte de-a dreptul despre mucenicia lui Nichita Stănescu (ca şi „mucenicia lui Eminescu, pentru că Eminescu a fost ucis!”): „Prietenul meu Nichita nu e genial, este peste geniu. Ca Eminescu. Intră în zona de mucenicii.”

„Poetul Nichita Stănescu - o spune Eugen Simion - nu a fost interesat niciodată de modernitate, ci cum să facă o poezie atipică. Deci metalingvismul nu a fost din raţiuni metafizice. Nichita citea Psalmii lui David. El a votat metalingvistic metalingvismul lui David. Fiindcă creştinismul e metalingvistic. De aceea Psalmii trebuie tălmăciţi. De la psalmist şi-a alimentat Nichita posibilităţile de decolare în poezie.”, a mai spus Sorin Dumitrescu.

În volumul său „Tablou cu orbi”, Sorin Dumitrescu polemizează cu criticii literari, fiind convins că aceştia nu au înţeles adevăratul spirit al poeziei lui Nichita Stănescu: „Aparatrul critic s-a comportat ca Sancho Panza, pentru că nu a avut sculele să înţeleagă valoarea mistică a poeziei lui Nichita.” De altfel, crede că însuşi poetul nu a definit foarte clar ce făcea şi ceea ce Nichita Stănescu a numit „metalingvism” Sorin Dumitrescu este de părere că ar fi fost mai bine să fie numit „poeme iconice”: „Nichita a fost într-un efort enorm de numire. A murit înainte să asaneze zona terminologică, să scoată toate bâlbâielile. Simt, ca un prieten al lui, că i-ar fi plăcut «poeme iconice». Poemele lui finale sunt poeme iconice pentru că în permanenţă tind spre înţelesuri primite. Înţelesurile nu sunt ale lui, numai formulările sunt ale lui. Poemele lui Nichita sunt vedenii.”
 

 

citeste totul despre: