Ierarhiile comerciale ale artiştilor români marchează mari diferenţe între cei a căror operă se află predominant în ţară şi ceilalţi. Considerat de critici printre cei mai importanţi artişti modernişti, Brâncuşi egalează de unul singur întreaga piaţă de artă românească.

Pe locul doi între artişti şi pe primul loc între pictori se află Victor Brauner, unul dintre fondatorii avangardei şi un reprezentant important al suprarealismului, alături de André Breton, Max Ernst, Yves Tangui şi Jean Arp. Abia apoi se clasează pictorii cardinali din licitaţiile de la Bucureşti, Nicolae Grigorescu şi Nicolae Tonitza.

Prima decadă din februarie aduce în licitaţiile internaţionale trei lucrări de Victor Brauner, dintre care una de mare valoare, cu o evalua-re de 410.000 de euro. În licitaţiile din România, picturile lui Brauner apar extrem de rar şi niciuna nu a trecut de 75.000 de euro. Cea mai recentă vânzare a unor lucrări semnate de el în licitaţiile din ţară a fost cu un an în urmă, pe 26 ianuarie 2011, în prima sesiune dedicată avangardei şi expresionismului.

Brauner, un fenomen predominant francez

Plecat din România în 1938, Victor Brauner a murit la Paris în 1966, la vârsta de 63 de ani. El a lăsat o operă care cuprinde peste o sută de picturi şi câteva mii de desene şi gravuri. Cele mai multe se află în Franţa, în proprietatea unor colecţii importante, precum Centrul Pompidou, Muzeul de Artă Modernă din Paris, muzeele de artă din Strasbourg, Saint-Etienne şi Sables d’Olonne.

Câteva dintre lucrări au ajuns în Israel (artistul având origini evreieşti), iar o altă parte în colecţii private dedicate avangardei, precum Charles şi Evelyn Kramer sau Gunter Sachs.

În România, 22 dintre operele artistului sunt catalogate în Patrimoniul Naţional, acestea aparţinând muzeelor din Tulcea, Bucureşti şi Oradea. În oraşul natal, Piatra-Neamţ, s-a organizat o expoziţie centenară, în 2003, cu lucrări de la colecţionari instituţionali şi privaţi, dar au existat importante acuzaţii de fals la adresa unora dintre lucrări. Astfel, deşi cererea pentru avangardişti este totuşi redusă în ţară, surprinde numărul mare de falsuri care le sunt atribuite. Pe siteurile de ocazii, de exemplu, opere „semnate“ de Brau­ner sunt oferite cu regularitate la preţuri de circa 1.000 de euro, însoţite de menţiunea „fără garanţie, fără factură“. Dacă ar fi vorba despre opere autentice, valoarea acelor picturi ar fi de câteva zeci de ori mai mare.

Preţurile unui Brauner autentic

Recordul absolut pentru un tablou de Brauner a fost stabilit în 2003, la valoarea de 700.000 de euro, la Druot Richelieu Paris. Opera data din 1933 şi se intitula „Straniul caz al d-lui K“. În total, opt dintre picturile sale s-au vândut cu peste 300.000 de euro, cele mai multe în 2008 şi 2011. În 2012 au fost vândute 40 de opere de Brauner, cu o valoare însumată de 1,9 milioane de euro. În România au fost vândute doar trei uleiuri ale acestui autor, cel mai mare preţ fiind 75.000 de euro.

Lucrările de grafică oferite publicului român au fost mult mai numeroase (61), iar galeria Colors Art, specializată în avangardă, a raportat două vânzări pentru desene în jurul preţului de 10.000 de euro („Desen cu grup zburător“, 12.000 de euro, respectiv „Caracter suprarealist“, 9.000 de euro). Recordul mondial pentru o lucrare grafică a lui Brauner este de 240.000 de euro, preţ obţinut la New York, în 1990, de acuarela „Miroir de l’incréé“.

În agenda curentă a licitaţiilor, există lucrări de Brauner în sesiunile de săptămâna viitoare de la marile case londoneze şi este aşteptat în România la sfârşitul lui februarie, în ediţia a doua a licitaţiei de Avangardă şi Expresionism de la Artmark.