Un „Fidelio“-manifest sau cum nu te mai simţi în siguranţă printre mascaţi, la Opera Naţională Bucureşti FOTO

Un „Fidelio“-manifest sau cum nu te mai simţi în siguranţă printre mascaţi, la Opera Naţională Bucureşti FOTO

Mascaţi coboară în rândul publicului, în timpul spectacolului "Fidelio", de la Opera Naţoională Bucureşti  FOTO GIN PHOTO

Vineri,  la Opera Naţională Bucureşti a avut loc ultima premieră a acestei stagiuni: „Fidelio”, operă în două acte de Ludwig van Beethoven, în viziunea regizorului britanic Graham Vick.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un spectacol foarte teatral şi interactiv al operei "Fidelio". Când am ajuns, vineri-seară, în faţa Operei Naţionale lanţuri atârnau de uşile de la intrare. Tineri erau răstigniţi de aceste lanţuri. Intrarea spectatorilor s-a făcut pe o uşă laterală a clădirii, nu ca de obicei pe uşile centrale, închise cu lanţuri şi lacăte grele. 

Tineri teribilişti strigau "Respect", fluturau pancarte, în care pe negru era scris - cu litere uriaşe, albe - "Speranţă". M-am întrebat dacă, în contextul crizei recente de la Opera Naţională, nu era vorba de vreo nouă răzmeriţă, de vreun alt spectacol anulat, de vreo altă revoltă a artiştilor prin boicotul vreunui spectacol.

Mi-a fost teamă că nu e regia lui Graham Vick ceea ce se înfăţişa în faţa Operei Naţionale.

Din sală, după începerea spectacolului, se auzeau strigăte, luminile s-au aprins în timpul reprezentaţiei, tinerii rebeli erau împânziţi pe scaune în toată sala. Soliştii intrau pe uşile laterale, din faţă, din spate, de la balcoane. Strigăte. Huiduieli. Tineri care se trezeau vorbind, de pe scaune, din rândul publicului din sală. Un libret în germană, adaptat în limba română, în care se vorbea inclusiv de intruziunea televiziunii în vieţile noastre şi era pomenit cuvântul "Antene".

În prima parte, un munte de haine ni s-a prezentat pe scenă. Haine zvârlite într-un gunoi uriaş, şapte maşini de spălat, într-o scenografie originală semnată de Samal Blak.

Interactivitatea oarecum agresivă a artiştilor a fost iniţial năucitoare pentru o bună parte a publicului. Apariţia mascaţilor cu mitraliere şi cagule a accentuat şi mai mult sentimentul de teamă şi de nesiguranţă printre spectatori.

În partea a doua, spectatorii au fost invitaţi să guste pe viu "întunericul" şi să pună pe chipuri saci negri, cagule, aşezate la pauză pe scaune.

Un atfel de interactivitate a artiştilor în rândul publicului, până spectacolul nu este oarecum rodat, este destul de riscantă. Regizorul Graham Vick a ridicat însă mănuşa unei asemenea provocări.

O rochie de mireasă răstignită

Partea a doua a spectacolului a fost mai aşezată, mai liniştită, iar vocile corului condus de Stelian Olariu au fost impresionante. O rochie de mireasă atârna deasupra scenei, subliniind sacrificiul eroinei.

"Fidelio" este singura operă lirică scrisă de Ludwig van Beethoven, o dramă în două acte, după libretul german al lui Joseph Sonleithner, care ilustrează triumful dragostei asupra tiraniei.

 Florestan este luat prizonier, iar din dragoste pentru el, Leonora se travesteşte într-un bărbat numit „Fidelio”. După mai multe aventuri, Leonora îl salvează pe Florestan din închisoare.

Personajele principale sunt Leonora şi soţul ei, Florestan, interpreta Leonorei (Asineta Răducan) fiind o adevărată  revelaţie, prin vocea profundă şi expresivă.  Marius Vlad Budoiu l-a intepretat pe Florestan. 

L-am reţinut şi pe tenorul  Andrei Lazăr, îmbrăcat în poliţist, care îl interpretază pe Jaquino (foto).

Montarea a fost realizată în colaborare cu o echipă artistică din care fac parte scenografii Samal Blak şi Mauro Tinti, precum şi lighting designer-ul Giuseppe di Iorio. La pupitrul Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti s-a aflat dirijorul Cristian Mandeal, iar Corul a fost pregătit extraordinar - cum am mai menţionat - de maestrul Stelian Olariu.

Mandeal a dirijat orchestra cu aplomb accentuat, având mai puţină grijă pentru vocile soliştilor, voci care au fost de mai multe ori acoperite de orchestră.

Din distribuţie au făcut parte solişti invitaţi şi solişti ai Operei Naţionale Bucureşti: Asineta Răducan, Laura Nicorescu, Andrei Lazăr, Valentin Vasiliu, Horia Sandu, Cătălin Ţoropoc şi Marius Vlad Budoiu.

Vick a mai montat "Fidelio", în urmă cu 15 ani

După 11 ani de muncă pentru a termina de compus singura sa operă, „Fidelio”, Ludwig van Beethoven a găsit forma prin care personajele puternice să-şi exprime sentimentele despre dragoste şi dreptate, varianta finală a acestei opere având premiera mondială în mai 1814, la  Kärntnertortheater.

Pentru montarea care va avea în curând premiera absolută la Bucureşti, regizorul Graham Vick, a cărui ultimă precedentă montare a operei „Fidelio” a avut loc în urmă cu 15 ani, a plasat subiectul într-un spaţiu atemporal, în relaţie mai apropiată cu realitatea contemporană, într-un spectacol eliberat de regulile teatrului clasic. Acest spaţiu contemporan, dar fără istorie, produce personaje care se confruntă cu propria lor conştiinţă, purtându-şi gândurile dinspre întuneric spre lumină.

Soţul pierdut, soţia ascunsă, tiranul, adolescenta prinsă printr-o eroare în iubire, tatăl corupt şi tânărul îndrăgostit sunt forţe care se luptă cu sine: printre prizonierii din închisoare, personajele sunt prizoniere ale propriei lor fiinţe.

Finalul spectacolului, cu mesajul de libertate, respect, credinţă, a fost emoţionant.  Entuziasmul tinerilor au indus o victorie asupra întunericului care coborâse, iniţial, peste speranţa, scrisă cu litere uriaşe pe fundalul scenei.

Cristian Mandeal şi-a chemat orchestra pe scenă, iar artiştii, în frunte cu Asineta Răducan (Leonora), au fost îndelung ovaţionaţi. 

„Fidelio”

Operă în două acte de Ludwig van Beethoven
Libretul de Joseph Sonnleithner, Stephan von Breuning şi Georg Friedrich Treitschke
Textul vorbit de Graham Vick

Regia: Graham Vick
Decoruri: Samal Blak
Costume: Mauro Tinti
Lumini: Giuseppe di Iorio
Asistent de regie: Matthias Janser
Dirijor: Cristian Mandeal
Maestru de cor: Stelian Olariu


Distribuţia:

Leonora – Asineta Răducan - invitată (debut)
Jaquino – Andrei Lazăr (debut)
Pizarro – Valentin Vasiliu
Rocco – Horia Sandu (debut)
Marzelline – Laura Nicorescu (invitată)
Fernando – Cătălin Ţoropoc (debut)
Florestan – Marius Vlad Budoiu - invitat (debut)

Fotografii: Gin Photo

 

 

FOTO Gin Photo

Imagini din aceeasi galerie
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Gin Photo
  • FOTO Romeo Zaharia
  • FOTO Romeo Zaharia
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările