Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Dintre sute de catarge…

Pentru că nu e vorba despre un concert cu copii care demonstrează că pot cânta la un instrument, ci despre un concert al unor muzicieni autentici, aflaţi la început de drum. Câţi dintre ei vor ajunge profesionişti nu mai e atât de important.

Importantă e experienţa unui concert adevărat, acompaniat de o orchestră profesionistă cu care au cântat de la egal la egal, într-o manieră cât se poate de serioasă. Ovaţiile şi exploziile de aplauze din partea colegilor au fost de un entuziasm contaminant, care nu se regăseşte în serile simfonice obişnuite din stagiune. Evenimentul a avut ritm şi pentru că s-a cântat, cu o singură excepţie, doar câte o parte din fiecare concert pentru instrument, ceea ce a permis concentrarea maximă a copiilor şi o varietate stilistică binevenită pentru spectatori.

Vânturile, valurile

Primul a fost Alexandru, un elev de clasa a X a, care a atacat cu aplomb ultima parte (a VIa, Despedida) din Concertul pentru marimba de Rosauro. Muzica: o combinaţie de coloană sonoră pentru Mission impossible şi Living in the Past a lui Jethro Tull; interpretarea: intensă, concentrată. O foarte bună introducere pentru ce a urmat.

Sabina

Sabina, la numai 11 ani, cântând integral Concertul pentru flaut „Il gardellino” al lui Vivaldi, a fost o revelaţie. De o precizie ritmică uimitoare, uneori chiar mai atentă decât acompaniatorii ei profesionişti, această puştoaică a defilat prin lucrare, fără complexe şi fără să trădeze ceva din emoţiile pe care le-a avut.

David, 15 ani – a interpretat cu candoare prima parte din concertul Lützow, ingenuitatea prelungindu-se apoi în Concertul pentru flaut şi harpă, a cărui primă mişcare i-a adus pe scenă pe Eduard (17 ani) şi Daria, toţi trei fiind foarte aproape de rendiţiile profesioniste ale unor solişti maturi.

Eva

Matei, 16 ani, s-a descurcat foarte bine cu cadenţele concertului pentru clarinet de Weber, însă finalul i-a aparţinut Evei, o mică violonistă de 15 ani, care s-a aruncat cu totul în concertul lui Mendelssohn, lăsând o impresie foarte puternică. A avut cele mai frumoase atacuri şi cele mai audibile nesiguranţe, însă această puştoaică a îmbinat delicateţea cu virtuozitatea într-o manieră personală cuceritoare.

Neînţeles rămâne gândul

Ar fi facil să remarc doar exuberanţa copilărească şi talentul acestor copii. Mai important este că inocenţa a fost dublată de multă seriozitate şi concentrare, demonstrând multă muncă şi, mai mult ca sigur, şi sacrificii. Îi ascultam şi îi priveam cum erau inundaţi de emoţii (şi ale lor şi ale colegilor care-i aplaudau) şi sper ca entuziasmul şi pasiunea lor să nu se piardă, chiar dacă vor munci şi mai mult pentru a deveni muzicieni profesionişti.

Caseta tehnică

într-o Vineri, 7 Ianuarie, la Filarmonica „Paul Constantinescu”, Ploieşti
Concertul elevilor de la Colegiul de Artă „Carmen Sylva”, Ploieşti
Rosauro: Concert pentru marimba şi orchestră
Alexandru Dumitraşcu – marimba
Vivaldi: Concert pentru flaut şi orchestră „Privighetoarea”
Sabina Gabriela Iţcuş – flaut
Mozart: Concertul nr.8 pentru pian şi orchestră, KV 246
David Petre – pian
Mozart: Concertul pentru flaut, harpă şi orchestră, KV 299
Eduard Cristian Miclea – flaut
Dana Batschi-Beleca – harpă
Weber: Concertino pentru clarinet şi orchestră
Matei Vladimir Păun – clarinet
Mendelssohn: Concertul pentru vioară şi orchestră
Eva Maria Dumitru – vioară
Orchestra Filarmonicii „Paul Constantinescu”, Ploieşti
Dirijor: Emil Vişinescu