Sunt suficiente 55 de milioane de euro pentru o sală de concerte pe Bulevardul Aviatorilor?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sala Palatului are o acustică total improprie pentru concertele de la Festivalul Enescu
Sala Palatului are o acustică total improprie pentru concertele de la Festivalul Enescu

Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a declarat la Adevarul Live că la nivelul Guvernului există o discuţie în vederea construirii unei săli de concerte pe bulevardul Aviatorilor, în locul fostelor garaje Leonida, cu un împrumut de 55 de milioane de euro, de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei.  Suma invocată pare însă să nu fie suficientă pentru un proiect de asemenea anvergură, susţine Alexandru Pătraşcu, pe blogul său.

La un dejun cu presa, Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a anunţat intenţionează să construiască noua sală de concerte din Bucureşti pe bulevardul Aviatorilor, pe terenul unde se află fostele garaje Leonida.

Unul dintre garaje, monument istoric, va fi integrat in noua cladire, solutia arhitecturală fiind stabilită în urma unui concurs de arhitectură. Sala va avea circa 2.400 de locuri, iar investiţia se ridică la 55 milioane de euro, bani luaţi de la  Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BERD).

Ministrul Culturii a anunţat această investitie încă de acum câteva luni şi a vorbit despre această construcţie, când a fost invitat la Adevărul Live.

vlad alexandrescu

Terenul şi cele doua garaje se află în proprietatea statului roman. "Garajul din stânga e practic gol şi nefolosit, iar în cel din dreapta funcţioneaza garajul Guvernului. Vrem să obţinem aceste doua garaje cu terenul aferent - circa 14.000 de metri pătraţi şi să construim această sală acolo. Dacă reuşim să obţinem aceste două spaţii în proprietatea Ministerului Culturii, putem lansa imediat extinderea devizului cadru cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru o valoare de 55 de milioane de euro, un lucru care a fost deja evocat, şi am putea avea un concurs de arhitectură ale cărui soluţii să le vedem deja în toamnă.

Mă grăbesc pentru că nu voi sta în acest post mai mult decat e mandatul acestui Guvern şi mă grabesc pentru că, dacă reuşesc să ajung la nişte rezultate care sa fie ireversibile, în momentul în care voi pleca sunt convins că cel care imi va succede va fi obligat să le continue", a declarat Vlad Alexandrescu, citat de Hotnews.

Ministrul a mai declarat că "ideea de a avea o sală de concerte pentru Festivalul Enescu şi nu numai, o sală importantă de 2.400 de locuri, lângă o staţie de metrou, în Piaţa Victoriei, vizavi de Muzeul de Istorie "Nicolae Iorga", la doi pasi de Muzeul Ţăranului Român, la 15 minute pe jos de Ateneul Român şi de Sala Radio, ar fi într-adevăr un răspuns pe care Bucureştiul îl poate da cererii tot mai insistente a publicului meloman de a avea un loc de desfaşurare a concertelor în Bucureşti".

Totuşi, suma invocată de ministrul culturii nu este suficientă unei construcţii de asemenea dimensiuni.

Alexandru Pătraşcu arată, pe blogul său de pe adevarul.ro, care sunt argumentele în acest sens:

"55 de milioane de euro este o sumă realistă? Modele inspiratoare pentru această nouă sală de concerte există în lume şi sunt chiar de dată recentă.

La Paris, sala Philharmonie este o capodoperă despre care s-a scris chiar şi în România. Costurile acestei săli au fost estimate iniţial la 130 de milioane de euro, mai mult decât dublu faţă de proiectul românesc, finanţarea urmând să fie suportată de guvernul francez (45%), primăria Parisului (45%) şi autorităţile regionale (10%), dar în final costurile au ajuns la suma de 386 de milioane de euro (cf. New York Times), deci de şapte ori mai mult decât estimăm noi că va costa clădirea bucureşteană. Philharmonie are tot 2.400 de locuri şi ocupă o suprafaţă de 19.000 m², cu 5.000 m² mai mult decât suprafaţa terenului de pe Bulevardul Aviatorilor.

La Londra, venirea lui Sir Simon Rattle la conducerea London Symphony Orchestra în 2017 a impulsionat proiectul construcţiei unei noi săli de concert, Centre for Music, de 1.900 de locuri (cu 21% mai puţine decât proiectul nostru naţional), care ar urma să fie ridicată în vecinătatea catedralei Saint Paul. Britanicii par să fi estimat mai realist costurile noii clădiri, la 368 de milioane de euro (de şase ori şi jumătate mai mult decât la noi). Vechea sală în care funcţiona LSO, Barbican Hall, va fi reamenajată pentru a găzdui concerte de jazz, în schimbul unei investiţii de cca. 45 de milioane de euro.

Sigur, putem invoca argumente legate de costul forţei de muncă, mai ieftină în România decât în Franţa sau Marea Britanie, sau de preţul terenului pe care s-ar amplasa clădirea (deja în proprietatea statului român). Dar ţara noastră are mai degrabă reputaţia proiectelor prost conduse, a costurilor care depăşesc media europeană (cum e cazul autostrăzilor, sau al Arenei Naţionale), ceea ce face ca estimarea de 55 de milioane de euro pe care o face Ministerul Culturii să pară nerealistă", subliniază Alexandru Pătraşcu.

Într-un interviu acordat HotNews.ro, Vlad Alexandrescu a descris cum va arăta noua sala de concerte: "Vrem un loc care sa fie conceput dupa chipul si asemănarea artei moderne, multi-disciplinar, fluid, provocator, vor fi galerii vizuale, această sala de concerte, săli de proiectie, va fi o bibliotecă, ateliere de creaţie.

Vrem un spatiu care să încurajeze colaborarea între creatori dar şi între creatori şi public, un spatiu în care să cadă barierele actuale dintre consumatorul de artă şi creatorul de artă. Şi, poate lucrul cel mai important, un spaţiu care să readucă arta modernă românească în conversaţia publică a României. Acesta este conceptul mai amplu pe care l-am desenat si pentru care vreau sa mă bat, fiindcă mi se pare la nivelul anului 2016 ceva care să reprezinte ministerul Culturii în dialog cu societatea", a subliniat ministrul Vlad Alexandrescu.


 

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite