SCANDALOS Alina Cojocaru şi Johan Kobborg nu mai au voie să intre în Opera Naţională Bucureşti

SCANDALOS Alina Cojocaru şi Johan Kobborg nu mai au voie să intre în Opera Naţională Bucureşti

Alina Cojocaru nu mai are voie să intre în Opera Naţională Bucureşti FOTO Eduard Enea

Balerina Alina Cojocaru şi Johan Kobborg, director artistic al trupei de balet de la Opera Naţională Bucureşti, se regăsesc pe o listă a persoanelor non grata în instituţie. Astfel, potrivit documentului semnat de directorul de Resurse Umane al ONB şi trimis către biroul de pază al instituţiei, cei doi artişti nu mai au voie să intre în clădire începând din 25 aprilie.

Ştiri pe aceeaşi temă

Lista, o notă de serviciu către Biroul Pază, PSI şi Mediu, îi cuprinde, printre alţii, pe Emil Popescu, fost director tehnic, George Călin, fost director interimar la conducerea ONB, Sebastian Grigore, Johan-Vedel Kobborg, Ionuţ Pruteanu şi Alina Cojocaru, trecută ulterior cu pixul.

Documentul este contrasemnat de Directorul Economic al ONB, Elena Niculescu, dar şi de şeful Biroului Pază, care solicită firmei de pază "conformare şi punere în aplicare".

În acest sens, un reprezentant al IMM Security semnează luarea la cunoştinţă.


"Ca atare, începând cu 25.04.2016, persoanelor nominalizate mai sus li se
interzice accesul  în instituţie", se arată în documentul pe care vi-l prezentăm în continuare.

Vicepremierul Vasile Dâncu a confirmat că întâlnirea cu protestatarii de la Opera Naţională Bucureşti va avea loc marţi, la ora 12.00, chiar la sediul Operei.

Punctul de vedere al balerinilor, susţinători ai lui Johan Kobborg

„ În ultimii trei ani Opera Naţională Bucureşti a trecut printr-o serie de schimbări mari care au avut un impact semnificativ in domeniul artistic. Datorită acestora, am avut oportunităţi la care odată doar visam: uşi deschise către lumea internaţională artistică, un repertoriu nou şi îmbogăţit, spectacole cu sălile pline. Avem condiţii de lucru pe care nu le-am avut nicioadată şi pe care ni le-am dorit din totdeauna.

Am avut înţelegere şi suport pentru a ne dezvolta ca oameni şi artişti, fara a mai fi ameninţaţi sau coditionaţi“, se scrie, în memoriu. „Suntem în 2016 şi traim într-o ţară europeană. Vrem să fim şi noi ascultaţi şi respectaţi. Am pornit pe un drum frumos care ne-a aliniat lângă mari teatre ale lumii . Şi am fost îndrumaţi şi sprijiniţi de doi mari artişti cărora le datorăm tot respectul şi admiraţia noastră: Johan Kobborg si Alina Cojocaru“, este subliniat în memoriul.

„Stimate Domnule Vicepremier, ştiind că veţi avea o întâlnire pe data de 26 aprilie cu susţinătorii dl. Tiberiu Soare, am aprecia dacă am putea avea şi noi o întâlnire cu dumneavostră pentru a vă explica punctul nostru de vedere. Considerăm că întalnirea cu semnatarii acestui memoriu este foarte importantă în vederea  luării  unei decizii corecte, neinfluenţată de tensiuni, emoţii şi interese", se scrie în memoriul, adresat vicepremierului, pe care îl publică integral, în continuare.

În atenţia domnului Vasile Dâncu

Vicepremier al Guvernului României

În ultimii trei ani Opera Nationala Bucuresti a trecut printr-o serie de schimbari mari care au avut un impact semnificativ in domeniul artistic. Datorita acestora, am avut oportunitati la care odata doar visam : usi deschise catre lumea internationala artistica, un repertoriu nou si imbogatit, spectacole cu salile pline. Am cunoscut multe personalitati importante din lumea dansului, cu o experienta remarcabila. Oameni de la care am avut doar de invatat. Avem conditii de lucru pe care nu le-am avut nicioadata si pe care ni le-am dorit din totdeauna. Am avut intelegere si suport pentru a ne dezvolta ca oameni si artisti, fara a mai fi amenintati sau coditionati.
Am vazut, in acesti trei ani, cum Opera Nationala Bucuresti a stralucit si in afara tarii, alaturi de marile teatre ale lumii, ocupandu-si locul binemeritat.

De aceea, in urma recentelor evenimente neplacute de la Opera Nationala Bucuresti dorim sa ne exprimam opinia referitoare la compania de balet si va aducem la cunostinta benefiicile de care noi toti  am avut parte, beneficii datorate in egala masura lui Johan Kobborg si Alinei Cojocaru:

-au fost aduse in repertoriul ONB spectacole noi, de talie internationala, spectacole care s-au jucat cu casa inchisa, spectacole prezente in repertoriul actual al marilor companii ale lumii ( "DSCH"-coreg. Alexei Ratmansky, "The dream" -coreg.F. Ashton, "Marguerite si Armand" -coreg.F.Ashton, "Classical Symphony" -coreg. Yuri Possokhov, "Petite Mort"-corg. J.Kylian, "Manon"-coreg. K. Macmillan, "La Sylphide "-J.Kobborg, "La fille mal Gardee"- coreg. F Ashton, "Giselle"-coreg. J. Kobborg/Ethan Stiefel) ; "Theme and variations"- coreg.G Balanchine, "In the middle of somewhat elevate" - coreg W.Forsythe - acestea doua din urma fiind balete la care se lucreaza in acest moment.
-am avut totala libertate pentru cresterea profesionala :  "Laboratorul coregrafic" -proiect  care a dat sansa dansatorilor sa isi arate si sa isi dezvolte aptitudinile de viitori coregrafi (Ross McCaw ,Nastazia Phillipou, Cristian Gidoi,Alice Minoiu, Calin Radulescu)
- mari dansatori internationali au fost invitati sa participe la spectacolele companiei - Xander Paris ( Teatrul Mariinsky - St. Petersburg) , Ivan Zaystsev( Teatrul Mikhailovsky - St Petersburg), Steven Mcrae ( Royal Opera House - Londra)
- ne-am dezvoltat artistic prin aducerea unor mari maestri de studii si repetitii ( Roland Price, Sinner Bouqouin, Yannick Bouquin, Ethan Stiefel,James Wilkye, Stephane Dalle,Petal Miller, Bruce Samson, Karl Burnett, Elke Schepers,Gennadi Nedvigin,Alina Cojocaru, Grant Coyle,Laura Contardi, Patricia Tierney, Patricia Neary , Thierry Guiderdoni).

-au fost adusi in companie fizioterapeuti specializati in recuperae fizica a balerinilor, in prevenirea accidentelor si imbunatatirea modului de lucru- Patrick Rump,Aedin Kennedy, Boris Ostermoller  (Gjuum - Movement Progressive)

-s-a deschis colaborarea cu Gaynor Minden ( firma profesionala de poante din SUA)- au fost adusi oameni calificati pentru a vorbi cu fiecare dansator si a masura fiecare dansator in vederea gasirii celui mai bun model de poante pentru fiecare ; de asemenea colaborarea cu Gaynor Minden a dublat numarul de poante pentru balerine ( de la 1-2 perechi la 3-4 pe stagiune).
- am primit sponsorizari din partea Gaynor Minden, MAC, Sansha.
-s-a organizat Gala Internationala de Balet, ocazie cu care au fost prezenti pe scena Operei Nationale Bucuresti dansatori de renume mondial( Iana Salenko, Marian Walter,Osiel Guneo, Alina Cojocaru).
- s-au organizat turnee : Gala din Suedia ( iulie 2015); Gala de la New York ( decembrie 2015)- in vederea strangerii de fonduri pentru companie.
-a crescut renumele companiei la nivel international datorita numeroaselor articole si nominalizari aparute in revistele de dans de specialitate si in ziare ( Dance Europe, Dance Tabs,Tanz Magazine, New York Times).
-a avut loc un numar mare de debuturi si au crescut sansele acordate in mod egal atat dansatorilor romani ( Cristina Dijmaru, Bianca Fota, Francesca Velicu, Cristian Preda, Greta Nita, Alice Minoiu, Marina Minoiu, Bianca Stoicheciu, Robert Enache, Bogdan Canila,Razvan Cacoveanu, Andra Ionete,Diana Tudor,Mihaela Soare, Gloria Barbu) cat si dansatorilor straini ( Barnaby Bishop, Dawid Trenshmiech, Liam Morris, Alistar Beattle, Abbygail Cockrell,Henry Dowden, Sena Hidaka, Shuhei Yoshida, Nastazia Phillipou, Akane Ichii, Rebecca Haw, Takahiro Tamagawa Sakura Sakamota).
- promovarea dansatorilor catre nivelul urmator s-a facuta pe baza unui efort si a unei implicari consistente de-alungul spectacolelor si a stagiunilor; promovarea s-a facut de fiecare data in fata publicului.
- a fost infiintat titlului onorific de " prim balerin/prim balerina" , titlu neexistent pana acum la Opera Nationala Bucuresti;  titlu care reprezinta nivelul cel mai inalt la care poate ajunge un balerin si care echivaleaza cu pozitia de "etoile" , prezenta in marile companii de dans internationale.

-au fost creeate conditii cat mai bune pentru confortul , sanatatea dansatorilor si a dezvoltarea lor ( achizitionarea podelelor speciale de dans atat in salille de studiu cat si pe scena -"Harlequin Floors"; crearea unei camere de relaxare, crearea unei sali de forta dotata profesionist).
-au fost trei premiere de balet pentru fiecare stagiune.

 

Toate aceste beneficii au aparut in urma unor mari schimbari. Schimbari care au avut in vedere promovarea tinerilor dansatori, inlocuirea terorii si amenintarii sub care dansatorii erau obisnuiti sa traiasca si sa lucreze, o mult mai mare libertatea de exprimare artistica. Au fost schimbate mentalitati vechi iar compania a fost condusa spre calitate, profesionalism si recunostere internationala.
 

Consideram ca acum este foarte important sa fie pastrate toate aceste lucruri bune, sa construim in continuare altele si sa contribuim la dezvoltarea companiei pentru a ne urma fiecare visul ca artist.

In arta, discriminarea nu exista. Drumul pe care compania de balet a mers in ultimii trei ani a fost unul care nu a cunoscut conceptul de "discriminare". Recentele evenimente neplacute din cadrul instiutiei,  care promoveaza un nationalism fals si o xenofobie nedemna de o tara europeana , arata mai degraba un argument prost ales de niste oameni care refuza sa fie cetateni europeni si refuza orice fel de schimbare si de evolutie.


Dansul este o meserie a tineretii. Acum suntem contestati,criticati si jigniti (''Ce a ajuns baletul Operei Nationale Bucuresti ?") de persoane care si-au implinit carierele. Care si-au vazut visul cu ochii. Care contesta acum faptul ca lucrurile pot merge in bine si in alt fel decat cel cunoscut de ei. Si aici vorbim de neacceptare, de mentalitati invechite, de indoctrinare si orgolii. Lucruri care nu au de a face cu arta in sine sau cu actul artistic. Si atunci noi, generatia de azi si de maine, spunem raspicat : noi ne luptam pentru viitorul nostru ca artisti si ca oameni. Pentru cultura, pentru arta. Si ne bazam pe rezultate obtinute si pe fapte.Ei pentru ce lupta ? Pentru trecut, pentru glorie, pentru bani?


Suntem o tara in care balanta dintre munca si rasplata nu a fost niciodata egala in cultura.Speram ca intr-o buna zi, ea va fi.Dar asta nu ne-a impiedicat sa muncim, sa ne urmarim visele si sa ne dedicam cu totul meseriei.

Înainte de a incheia, trebuie să vă aducem la cunoştinţă şi punctul nostru de vedere despre atitudinea dirijorului Tiberiu Soare (foto) din utlimele saptamani:

-a instigat oamenii la proteste ( trei la numar), cel din data de 23.04.2016 avand ca rezultat anularea dipticului de balet "DSCH/The Dream", in conditiile in care protestul a fost unul premeditat, iar dansatorii nu au fost anuntati . S-a evidentiat o lipsa de profesionalism enorma din parte orchestrei Operei Nationale Bucuresti si a departamentului  tehnic, dar si o lipsa de respect fata de dansatorii de de pe scena si fata de public. Negarea dreptului publicului de a vedea un spectacol la care a platit bilet, este un lucru grav.

- i-a amenintat pe dansatori in timpul scurtului sau mandat de director, spunandu-le ca, daca ei nu vor dansa, vor fi concediati si li se va cere prejudiciu pentru daunele aduse spectacolelor si institutiei. Interesant de observat acum ca exact de aceste fapte se face vinovat domnia sa. Au fost trei spectacole anulate ale Operei Nationale Romane in urma unor proteste conduse chiar de domnul Soare si nimeni nu primit nici un fel de sanctiuni. Si pentru ca tot am pomenit de mandatul domniei sale de director interimar, trebuie mentionat refuzul lui de a comunica cu dansatorii straini in limba engleza sub motivul ca "vorbim limba romana pentru ca suntem la Opera Nationala Bucuresti". Cu alte cuvinte, discriminare in toata regula.


- a facut afirmatii false referitoare la Gala companiei de balet de la New York. Tiberiu Soare a declarat  public ca Johan Kobborg a luat banii de pe urma galei si i-a bagat in buzunar. Pentru ca, dupa ce i-au fost aduse dovezi ca lucrurile nu stau deloc asa, domnul Soare sa evite subiectul.
 

În concluzie minciuni, discriminare , lipsa de profesionalism , lipsa de respect fata de arta si de meserie, incapacitate de comunicare si de rezolvare a problemelor intr-un mod civilizat si diplomatic.
Opera Nationala Bucuresti a fost prea mult timp ascunsa undeva in Bucuresti. „Pazita” de generatii care au acceptat astlfel de lucruri ( pe modelul "taci si inghite"), care au lucrat sub amentitari, conditionari, teroare, frica si cu lipsa unei dezvoltari artistice normale.

 

Poate ca este timpul nostru al noilor generatii sa ne spunem parerea si sa ne cerem drepturile de ne duce mai departe visurile, de a ne dezvolta in continuare ca artisti intr-un mediu porfesionist si de a asigura si generatiilor urmatoare conditii mai bune de realizare profesionala.
 

Suntem In 2016 si traim intr-o tara europeana. Vrem sa fim si noi ascultati si respectati.
Am pornit pe un drum frumos care ne-a aliniat langa mari teatre ale lumii . Si am fost indrumati si sprijiniti de doi mari artisti carora le datoram tot respectul si admiratia noastra: Johan Kobborg si Alina Cojocaru.

Stimate Domnule Vicepremier, stiind ca veti avea o intalnire pe data de 25.04.2016 cu sustinatorii dl. Tiberiu Soare, am aprecia daca am putea avea si noi o intalnire cu dumneavostra pentru a va explica punctul nostru de vedere.

Consideram ca intalnirea cu semnatarii acestui memoriu este foarte importanta in vederea  luarii  unei decizii corecte, neinfluenta de tensiuni, emotii si interese personale", se scrie, în memoriu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările