Ruxandra Donose, lăudată de presa britanică  pentru rolul "Carmen" de la Opera Naţională Engleză din Londra

Ruxandra Donose, lăudată de presa britanică  pentru rolul

Ruxandra Donose este una dintre cele mai bune voci de mezzosoprane

Mezzosoprana Ruxandra Donose, în vârstă de 48 de ani, este lăudată de presa britanică pentru rolul ei în opera "Carmen", montată de Calixto Bieito la Opera Naţională Engleză din Londra (English National Opera). The Telegraph a subliniat că artista creează o Carmen "adorabilă", în timp ce The Guardian scrie că mezzosoprana are cea mai bună "prestaţie pe sol britanic", potrivit Mediafax.

Ştiri pe aceeaşi temă

  "Carmen este un rol important in cariera oricarei mezzosoprane. Este un rol cu adevarat complex. Este important ca acest rol sa fie eliberat de cliseele folcloristice care ii sunt atasate si redescoperit prin prisma calitatilor interioare ale personajului”, explica mezzosoprana, în 2006, când interpreta acest rol, în debut ei pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, în cadrul Sommet-ul Francofoniei.

Regizorul Calixto Bieito este cunoscut pentru montările sale controversate. De această dată, la English National Opera regizorul a prezentat o Carmen blondă, cu note diferite de obişnuita pasiune latină.

Ruxandra Donose, care joacă rolul principal în ceea ce este unul dintre cele mai cunoscute spectacole de operă din lume, a fost foarte lăudată în presa britanică.

"În mijlocul tuturor acestor lucruri există o reinterpretare a femeii fatale standard - brunetă, periculoasă -, mezzosoprana Ruxandra Donose joacă un rol care prezintă un arhetip complet diferit: o femeie sexy, sigură de sine, care îşi cunoaşte scopul şi străluceşte într-o lume murdară", scrie publicaţia The Telegraph,  citată de Mediafax, adăugând că, de altfel, Donose este o Carmen de care este uşor să te ataşezi, ale cărei replici sunt cântate cu o voce "perlată, caldă, catifelată, incredibil de seducătoare".

 

Potrivit Mediafax, "Ruxandra Donose este o Carmen excelentă: vulnerabilă, dar nu foarte vulnerabilă, puternică, dar nu prea puternică, complexă, plină de conflicte interioare şi, uneori, devastator de atrăgătoare", scrie Mark Berry, de la Seen and Heard International.

Criticul publicaţiei Bloomberg Warwick Thompson a avut o părere împărţită despre cea mai recentă montare a operei "Carmen" de la Londra, dar printre plusurile pe care le remarcă s-a numărat interpretarea Ruxandrei Donose.

"O Carmen excelentă: vulnerabilă, dar nu foarte vulnerabilă"

"Are o voce mângâietoare, catifelată şi o manieră în care îşi ţine în frâu energia pe scenă care o face fermecătoare. Dacă bărbaţii o doresc, trebuie să se îndrepte către ea. De asemenea, are un zâmbet misterios, care arată o încredere de sine complice şi enervantă, un zâmbet care îşi face efectul oricând, oriunde. Cu siguranţă este una dintre cele mai bune Carmen", scrie cronicarul Bloomberg.

"Ruxandra Donose, o Carmen pasională, este o femeie complexă, hotărâtă să ţină şi cu dinţii de propria independenţă", scrie şi George Hall de la The Stage, citat de Mediafax.

Opera Britannia îi dedică mezzosopranei române un material cuprinzător, în care subliniază faptul că artista realizează un personaj Camen "credibil şi complet eliberat de vechile caracteristici şi de marca de 'gitana'", care, în cele din urmă, devine o femeie "puternică, imprevizibilă şi demnă de milă", potrivit Mediafax.

 

"Este o protagonistă foarte puternică (...) Scena finală este memorabilă atât în privinţa corului, cât şi pentru dedicarea manifestată de cei doi protagonişti. Această versiune a operei aparţine în aceeaşi măsură lui Carmen, cât şi lui Jose", se subliniază în aceeaşi cronică.

Jurnalistul Opera Britannia concluzionează, potrivit Mediafax, că "Ruxandra Donose este o artistă lirică excelentă şi o actriţă plină de magnetism, cu multe faţete".

O forţă a naturii

"În rolul lui Carmen, Ruxandra Donose se potriveşte versiunii lui Bieito foarte bine. Această Carmen care manipulează în mod compulsiv este ca o rachetă care este programată să caute sursele de căldură umană, care caută ţintele pe care trebuie să le distrugă şi care apoi trece mai departe. Împietrirea şi siguranţa emanate de Donose sunt ca un scut invizibil care o despart (pe Carmen) de haosul pe care îl creează şi care este creionat de la început de o 'Habanera' cântată în cheie discretă, aproape meditativă. Îţi doreşti ca această Carmen să fie o forţă a naturii, dar acest lucru se petrece rareori, deoarece Donose este preocupată mai degrabă de notele de tristeţe de sub carapacea nemiloasă a unei femei care se descrie pe sine ca fiind un spirit liber", scrie ClassicalSource.com.

Publicaţia The Guardian remarcă, de asemenea, calităţile vocale ale mezzosopranei Ruxandra Donose. "Este de departe cel mai bun rol al Ruxandrei Donose pe sol britanic până la ora actuală", scrie prestigioasa publicaţie britanică.

"Frumoasa Ruxandra Donose şi-a dat sufletul cântând în acest rol (...) atât Carmen, cât şi Jose au nişte voci lirice minunate, iar amândoi au profitat din plin de talentul ce le-a fost dăruit. Aceasta este o Carmen care îţi aminteşte cât de frumoasă este muzica familiară", scrie The Wall Street Journal.

"Ruxandra Donose atinge superlativul în 'Carmen' (...), are o voce bogată, cu note ce aduc mister şi calitate interpretării. În Barcelona, Erwin Schrott, Roberto Alagna şi Marina Poplavskaia au atins superlativul, compensând pentru nişte Carmen relativ slabe. În Londra (...), fără Donose, opera aceasta ar fi mai puţin satisfăcătoare", scrie şi Classical-Iconoclast.

Senzuală şi niciodată vulgară

Potrivit aceleiaşi publicaţii, Donose creează "o Carmen inteligentă, care îşi negociază existenţa în situaţii dificile. 'Habanera' este cântecul său declaraţie, care o prezintă ca seducătoare prin excelenţă şi dictează faptul că sexualitatea nu este mai mult decât un mijloc de a-ţi atinge scopurile. Probabil că această Carmen îşi doreşte iubirea, dar este prea realistă să se aştepte la miracole (...) Carmen realizată de Donose are o eleganţă naturală, care sugerează că aspiraţiile sale pot fi atinse. Felul în care cântă este senzual, dar niciodată vulgar. Ea este blondă, dar vocea îţi creează senzaţia de 'ochi întunecaţi' menţionată în libret, semn al adâncimii emoţionale", mai scrie aceeaşi publicaţie.

Classical-Iconoclast menţionează că această Carmen creată de Donose este "tragică într-o manieră naturală, deoarece nu este în niciun caz o caricatură, ci o femeie cu multiple calităţi, ale cărei ţeluri sunt strivite tocmai când ar fi timpul ca visele sale să devină realitate".

Extrem de apreciată pentru complexitatea personalităţii sale artistice, Ruxandra Donose este una dintre cele mai valoroase mezzosoprane. După succesul din februarie la Royal Opera House - Covent Garden, cu rolul "Dona Elvira" din "Don Giovanni" de Giuseppe Verdi, Ruxandra Donose a fost invitată să cânte pe scena Barbican Centre în "L'heure espagnole", de Maurice Ravel, alături de BBC Symphony Orchestra, pentru ca recent, alături de tenorul american Adam Diegel, în rolul lui Don Jose, şi de regizorul Calixto Bieito, să primească patru stele în cotidianul The Guardian pentru spectacolul "Carmen".

 

De la Monteverdi la Bruckner

Ruxandra Donose este absolventă a Conservatorului din Bucureşti (1983-1989), unde a studiat cu Georgeta Stoleriu, Marina Vlad, A.I. Arbore. S-a perfecţionat la Mozarteum - Salzburg (1980), la Weimar (1985), cu Lore Fischer (lied, oratoriu), şi la Viena (1992), cu Renata Scotto (canto).

A devenit  solista la Teatrul Liric din Constanţa (1989-1991), la Opera din Basel (1991-1992) şi la Wiener Staatsoper (din 1992). A realizat turnee în Austria, Grecia, Israel, Franta, SUA etc.

A aparut la La Fenice - Venetia, Opera Royal de Wallonie - Liege, Semper-Oper - Dresda. A colaborat cu Sir Colin Davis, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Sergiu Celibidache, Domingo, Pavarotti, Ghiaurov, Luis Lima, Zennaro. A obţinut premii la Concursul de canto de la Munchen (1990) si la concursul „Marian Anderson” din SUA (1991).

Repertoriul său cuprinde Monteverdi, Mozart, Rossini, Puccini, Verdi, Ceaikovski, Bizet, compozitori contemporani ca Beat Furrer, Gheorghe Dumitrescu, Liana Alexandra, oratorii si recviemuri de Pergolesi, Bach, Brahms, Schubert, Mahler, Charpentier, Bruckner.

În prezent, locuieşte la Viena şi are doi copii, o fetiţă şi un băieţel, Ana Teodora şi Maximilian Tudor.

Ruxandra Donose va fi şi protagonista recitalului de gală organizat la Londra cu ocazia Zilei Naţionale a României, care va avea loc pe 5 decembrie, la sediul Institutului Cultural Român.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările