România străluceşte la Cvadrienala de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga

România străluceşte la Cvadrienala de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga

George Banu, curatorul expoziţiilor României de la Cvadrienala de Praga, şi scenograful Dragoş Buhagiar

Porţile celei de-a XIV-a ediţie a Cvadrienalei de Scenografie şi Spaţiu Perfomativ de la Praga, cea mai mare expoziţie de arhitectură teatrală şi scenografică din lume, s-au deschis pentru public, joi, la Výstaviště Praha (Prague Exhibition Grounds).

Ştiri pe aceeaşi temă

Institutul Cultural Român (ICR) reprezintă România, în perioada 6-16 iunie 2019, în calitate de partener strategic, alături de instituţii de prestigiu din Republica Cehă, la cea mai mare manifestare culturală din ţara de reşedinţă. Criticul de artă şi eseistul George Banu este curatorul expoziţiilor care reprezintă România la această ediţie a cvadrienalei. Cele două standuri, organizate de ICR, prezintă creaţii din opera celebrului scenograf, Dragoş Buhagiar, şi proiectele celor trei secţii de scenografie de la universităţile din ţară – UNARTE, UNATC (ambele din Bucureşti) şi Universitatea de Arte Târgu-Mureş –, reunite în jurul unui motiv comun, „Ruinele teatrului, ruinele oraşului“.

Deschiderea Cvadrienalei de Scenografie şi Spaţiu Perfomativ de la Praga, în prezenţa a numeroşi oficiali din Republica Cehă, artişti, specialişti internaţionali, a avut loc, miercuri seară, printr-un spectacol de operă şi dans contemporan, „Echo-Metamorphoses“/„Garden of life“, inspirat de opera lui Ovidiu şi interpretat în aer liber, într-un teatru de vară din faţa somptuosului pavilion central, construit în stil art-nouveau (1891). Muzica a fost creată de compozitorul Vít Zouhar, iar spectacolul neconvenţionl, de tip instalaţie şi new-media, poartă semnătura regizorului şi scenografului sloven Rocc.

 „Un eveniment precum Cvadrienala de la Praga ne demonstrează că între text şi actori, niciodată aidoma, scenele îşi au propria lor personalitate. În cele mai reuşite creaţii, ele formează, împreună cu replicile şi cu protagoniştii, un întreg solid precum nucleul atomic al celor mai stabile substanţe. Vorbind despre nuclee, este simbolic faptul că această reuniune de referinţă are loc, de mai bine de jumătate de veac, în inima Europei, într-una dintre capitalele ei cele mai seducătoare. 

Pentru Institutul Cultural Român este o bucurie şi o onoare să susţină, şi în acest an, prezenţa românească la Cvadrienală, un loc în care prezentul scenei mondiale intră în rezonanţă cu viitorul“,  a transmis preşedintele ICR, Liliana Ţuroiu.

Cvadrienala, care s-a deschis pentru public, joi, 6 iunie, găzduieşte până pe 16 iunie reprezentanţi din 79 de ţări. Pe parcursul a zece zile sunt organizate 64 de expoziţii naţionale, la care sunt invitaţi peste 800 de artişti de pe toate meridianele. Cvadrienala de la Praga prezintă designul performativ ca pe o formă de artă preocupată de crearea de spaţii  active, care dincolo de a fi decorative, moderne şi interactive, sunt încărcate emoţional cu mesaje new media despre tradiţia  fiecărei ţări. La cele 600 de evenimente (performance-uri, workshopuri, dezbateri, networking), care se desfăşoară într-o sută de spaţii din Praga, sunt aşteptaţi peste 50.000 de vizitatori.

Directorul ICR Praga, Ionuţ Petre Munteanu, scenograful Dragoş Buhagiar şi reprezentant ICR, Anamaria Stănescu 

Suntem orgolioşi şi refuzăm să credem că spectacolul se termină într-o zi. Dar e în firea lucrurilor, e o condiţie a vieţii. E o condiţie a teatrului.  Şi totuşi, ne propunem cu voce tare: poate că obiectele merită o şansă, încă o şansă.  Ideea de a expune instalaţia Ruinele scenei este, până la urmă, un pretext pentru a mă reîntâlni cu obiectele create pentru diferite spectacole, de a inventa imagini noi, de a le reinvesti cu alte semnificaţii, reunindu-le într-o compoziţie coerentă, într-un alt spectacol, privit de aproape.

Cu Institutul Cultural Român, vom colabora şi în cadrul Festivalului EUROPALIA, mulţumim pentru tot sprijinul acordat artiştilor“, a declarat scenograful Dragos Buhagiar. 

Curatorul George Banu, alături de artişti UNARTE şi reprezentantul ICR, Irina Ionescu 

Noi propunem azi, aici, la Praga,  cu sprijinul Instittutului Cultural Român, relicvele viselor scenice concepute de un mare scenograf, Dragoş Buhagiar.  El iubeşte scena, dar şi textele: astfel se explică logodna constant celebrată.

Nici indiferent, nici sclav supus cuvintelor, el propune spaţii de dialog graţie cărora ele răsună, lăsând corpurile deplin să se exprime. Dragoş Buhagiar expune tezaurul retrospectiv al operei sale şi noi, la Praga, îi suntem moştenitorii de o vară“. Studenţilor scenografi, prea tineri pentru a fi confruntaţi cu ruinele teatrului, li s-a propus să exploreze ruinele oraşului din perspectiva reintegrării lor în circuitul culturii urbane. Teatrul şi spectacolul ca practici de reanimare a ruinelor urbane: acesta este răspunsul tinerei generaţii“, a subliniat criticul de artă George Banu.       

     FOTO: Alžběta Jungrová                                  

Creată în 1967 de celebrul scenograf Josef Svoboda, cvadrienala s-a dezvoltat, în următorii ani, în spiritul Primăverii de la Praga. Triga de Aur, cel mai prestigios dintre cele 22 premii oferite la această ediţie - atât pentru secţiunea Ţări şi Regiuni, cât şi pentru secţiunea Studenţească - este  statuia şi premiul principal oferit în mod tradiţional pentru cea mai bună expoziţie. Simbolurile premiului Triga de Aur, cei trei cai care trag carul, sugerează cele trei etape ale vieţii (instinctul şi intuiţia tinereţii, experienţa maturităţii şi vârsta înţelepciunii) şi descriu, la această ediţie, fazele procesului creativ: imaginaţia, transformarea şi memoria

Ceremonia de acordare a premiilor va avea loc pe 11 iunie, în prezenţa curatorilor tuturor ţărilor participante. Organizarea Cvadirenalei în Republica Cehă a fost realizată de echipa Institutului Cultural Român de la Praga.  ICR susţine organizarea prezenţei româneşti la Cvadrienală din anul 2007, iar ultimele două ediţii au fost curatoriate, în 2011 şi 2015, de scenograful Ştefania Cenean. Catalogul care însoţeşte prezenţa românească în anul 2019 la cvadrienală a fost realizat de editorul Dana Ionescu, redactor-şef al Editurii Nemira, şi de graficianul Bogdan Căpîlnean, textele fiind traduse în limba engleză de Samuel W.F. Onn.

După încheiarea Cvadrienalei de pe 16 iunie, instalaţia scenografului Dragoş Buhagiar va putea fi admirată şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, care se va desfăşura între 14-23 iunie.

Citiţi şi:

Criticul de artă George Banu, despre prezenţa României la Cvadrienala de la Praga: Intimidarea e sterilă în artă. Confruntarea însă e necesară

„Ruinele teatrului, ruinele oraşului“, tema expoziţiei României la cel mai mare festival de scenografie din lume, Cvadrienala de la Praga

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: