Regizorul Abdellatif Kechiche: „E nevoie să fiu femeie pentru a vorbi despre relaţia de dragoste dintre femei?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Abdellatif Kechiche, alături de cele două protagoniste din filmul câştigător la Cannes în 2013 FOTO Reuters
Abdellatif Kechiche, alături de cele două protagoniste din filmul câştigător la Cannes în 2013 FOTO Reuters

Regizorul tunisian Abdellatif Kechiche, care a câştigat premiul Palme d'Or la Cannes 2013 cu filmul „La vie d'Adèle“, spune, într-un interviu pentru „The Guardian“, că această distincţie valoroasă i-a adus atât recunoaştere, cât şi angoasă, din cauza acuzaţiilor referitoare la programul haotic şi solicitant în care s-a turnat filmul.

După ce filmul „La vie d'Adèle“, tradus în engleză ca „Blue Is The Warmest Colour“, a fost desemnat câştigător la Festivalul de la Cannes, regizorul a fost criticat pentru stilul său de lucru – haotic, solicitant şi chiar hărţuitor din punct de vedere moral. Cele două actriţe în rol principal au declarat că nu îşi doresc să mai lucreze vreodată cu Abdellatif Kechiche.  

Léa Seydoux, una dintre tinere, a spus că s-a simţit ca o prostituată filmând scenele de sex extrem de explicite din „La vie d'Adèle“. După această tevatură, Kechiche menţionase într-un interviu pentru „Télérama“ că imaginea i-a fost mânjită în asemenea măsură încât nu se aştepta să mai căştige vreun premiu cu acest film. 

Criticii au deliberat, totuşi: pelicula a fost îndelung apreciată pentru îndrăzneala şi intensitatea sa. Kechiche este recunoscut pentru realismul contemporan, încărcat de emoţie, din filmele pe care le regizează. „Nu vreau ca filmele mele să arate precum viaţa reală. Vreau să fie exact ca viaţa reală. Adevăratele momente din viaţă, asta mă preocupă“, a subliniat regizorul, pentru „The Guardian“. 

În „La vie d'Adèle“ este descrisă ucenicia profesională şi emoţională a Adelei, o elevă de liceu din Lille (Adèle Exarchopoulos), care se îndrăgosteşte nebuneşte de Emma (Léa Seydoux), o studentă la arte, mai mare decât ea, care ascultă punk, are părul vopsit albastru şi e lesbiană. Filmul parcurge toate etapele relaţiei dintre cele două fete, de la flirt, experienţe sexuale, certuri, ruptură şi chiar şi legătura de după despărţire. 

Intenţia lui Kechiche legat de scenele de sex a fost să le imortalizeze pe cele două tinere ca într-o pictură sau sculptură. „Echipa tehnică a petrecut foarte mult timp aranjând luminile astfel încât fetele să fie cât mai frumoase. Coregrafia mişcărilor din timpul momentului sexual a făcut restul“, a spus regizorul. 

Abdellatif Kechiche a fost acuzat şi că scenele amoroase nu sunt credibile, deoarece nu au lăsat impresia că ar fi fost două lesbiene pe platoul de filmare. „Trebuie să fiu femeie sau lesbiană ca să vorbesc despre dragostea dintre femei? Ne referim la iubire aici, care este absolută, cosmică. Am mărturii de la mai multe femei – dintre care şi una care a trăit alături de altă femeie pentru mai bine de 15 ani – şi mi-a spus că filmul i-a îmbunătăţit viaţa sexuală alături de partenera sa“. 

Nu am tratat pe nimeni nerespectuos. Se poate să mai fi ţipat câteodată, crezând că o să ajung undeva dacă ridic vocea, însă nu am menţionat niciodată vreun nume. Abdellatif Kechiche, regizor

Kechiche este recunoscut, de asemenea, pentru că apelează la practici de lucru neortodoxe, extrem de solicitante. S-a speculat că pentru „Adèle“ s-a filmat timp de 750 de ore, informaţie pe care regizorul a dezminţit-o. „A fost cam o treime din asta, dar tot este enorm“. El este pentru filmarea fără întrerupere, pentru a nu disipa tensiunea de pe platou. În plus, cele două luni şi jumătate de filmări, cum era stabilit iniţial, s-au întins la cinci, Kechiche fiind acuzat că a impus un program haotic, a fost indecis şi a avut un comportament tiranic. Regizorul se apără: „Nu am tratat pe nimeni niciodată nerespectuos. Se poate să mai fi ţipat câteodată, crezând că o să ajung undeva dacă ridic vocea, însă nu am menţionat niciodată vreun nume“. Dacă cineva crede că metodele lui sunt haotice, atunci aşa să fie. „Fie vrei să faci ceva prefabricat, deja stabilit, previzibil, fie vezi cinematografia ca pe o adevărată oportunitate de a crea, la fel cum este pictura sau literatura“. 

image

Scenă din filmul „Adele“, cu cele două lesbiene

  

Cele care i-au stricat imaginea cel mai mult au fost cele două protagoniste, care s-au simţit inconfortabil cu felul în care Kechiche le-a testat limitele. Regizorul ar fi ţipat la Léa Seydoux să o plesnească pe Adèle Exarchopoulos, după care i-ar fi spus să lingă lacrimile de pe obrajii colegei sale de platou. 

Tot Kechiche a mărturisit că intră în transă atunci când se filmează, devenind astfel foarte atent şi sensibil la ceva ce este foarte greu de definit. Îşi iese vreodată din fire? „Ei bine, ştii cum e... Sunt ca un fotbalist pe teren. Dacă ratează un gol, se încruntă, se supără, dar dacă înscrie, e bucurie pură. S-a întâmplat să-mi pierd calmul, însă nu a fost nicidecum aşa cum au spus oamenii“, a explicat regizorul. 

 Regizorul nu manifestă, însă, niciun pic de indulgenţă faţă de actorii care îşi consideră profesia o suferinţă. „Nu sunt plătiţi ca nişte muncitori obişnuiţi, stau în cele mai scumpe hoteluri şi zboară numai la clasa I. Când vine vorba de actorie, cuvântul «suferinţă» mi se pare indecent“, punctează Kechiche.  

O posibilă continuare a filmului „Adèle“?

Numele complet al filmului în limba franceză este „La vie d'Adèle. Chapitres 1 & 2“. Ne putem gândi în viitor la capitolele 3, 4 şi 5? Kechiche ezită o clipă, la gândul că va trebui să reîntregească echipa împreună cu cele două tinere actriţe. „Sunt foarte supărat că Léa Seydoux nu vrea să mai lucreze cu mine, a fost un vis pentru mine să lucrez alături de ea“. Dar în ceea ce o priveşte pe Adèle Exarchopoulos? „Nu a fost un vis atât de mare să lucrez cu ea precum a fost cu Léa“, spune Kechiche, râzând. 

Cu toate acestea, regizorul a acuzat-o pe Seydoux de calomnie, spunând că s-a comportat precum „un copil răsfăţat şi arogant“, făcând „insinuări defăimătoare şi nesănătoase“ la adresa lui, pentru care „va răspunde în faţa legii“.  

Regizorul tunisian se gândeşte că a fost vorba şi de o campanie de presă prestabilită, în care ar fi fost implicat inclusiv editorul cultural al ziarului „Le Monde“ şi care i-ar fi putut distruge imaginea complet dacă nu ar fi câştigat Palme d'Or. A fost acuzat de paranoia pentru această presupoziţie, iar replica lui a venit imediat: „Bun! E mai bine decât să fii numit tiran sau despotic – măcar asta este o boală oficială“. 

Deşi experienţa filmului „ Adèle“ i-a lăsat un gust amar, regizorul va porni, cel mai probabil, un nou proiect. „Fie voi începe să filmez pentru alte producţii, fie voi lua o pauză pentru a reflecta la cele care s-au întâmplat. Dar cel mai probabil mă voi afunda în muncă, precum într-un vârtej. Nu cred că o pauză va rezolva ceva“, a conchis Kechiche. 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite