Aproximativ 60 de tineri instrumentişti au făcut deplasarea la Berlin şi înapoi, cântând pe scenă, în sală şi nu în aer liber. Concertul a avut loc în faţa unei săli sold out, dar ocupate în proporţia aprobată, cu distanţare, odată aşezaţi la locurile lor, atât spectatorii, cât şi muzicienii, nepurtând măşti. Toţi instrumentiştii orchestrei erau vaccinaţi, iar pentru a putea repeta şi cânta pe scenă la o distanţă normală unul de altul din punct de vedere profesional, au fost şi testaţi PCR.

Am fost atât de clară în această introducere, pentru că zvonurile şi poveştile plutesc peste tot, iar fraza cu… „la ei e mai bine, nu trebuie ca la noi…” apare frecvent pe buzele tuturor şi se propagă prin social media fără discernământ. Ceea ce e clar e că nicăieri nu e obligatoriu vaccinul, formal vorbind. Doar că orchestrele de tineret ale Portugaliei, Spaniei şi Olandei, desi erau pe afiş, au trebuit să-şi anuleze participările în ultima clipă, în lipsa acestuia.

Vorbeam de curând cu două artiste de reală anvergură internaţională, o cântăreaţă de operă română celebră şi o actriţă română celebră, stabilite la Viena, respectiv la Londra, care mai direct sau mai indirect au formulat aceeaşi idee când le-am întrebat dacă sunt vaccinate: „În aceste vremuri, pentru noi ar fi fost sinucidere profesională să nu te vaccinezi. Sigur că sunt vaccinate.

După un an de întrerupere, festivalul Young Euro Classic de la Berlin s-a reluat între 31 iulie şi 15 august 2021 la celebra Konzerthaus, Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal, solist Daniel Ciobanu – pian, a fost invitată pentru a şasea oară pentru a cânta în seara de 7 august, de data aceasta un program Constantin Silvestri, Dmitri Şostakovici, Robert Schumann. Young Euro Classic este un festival creat special pentru orchestre simfonice de tineret, concentrat pe repertoriul clasic şi contemporan, un festival cu o componentă internaţională foarte importantă şi aceasta nu numai din punctul de vedere al muzicii interpretate. În fiecare an (exceptând 2020), tot mai multe orchestre au participat la festival, aducând la un loc cultura orchestrală europeană şi tradiţiile muzicale ale fiecărei naţiuni participante. Young Euro Classics a fost înfiinţat în anul 2000, idea fiind aceea de a crea o platformă a celor mai bune orchestre de tineret din întreaga lume şi de a promova muzica clasică prin intermediul acestora, crearea acestui festival reflectând şi interesul deosebit pentru orchestrele de tineret apărut în ultimele două decenii la nivel global.

Deschis anul acesta pe 30 iulie cu Orchestra de Tineret Germania-Franţa, continuând cu Greek Youth Symphony, Wiener Jeunesse Orchester, Bundesjugendorchester (Germania) sau Orchestra de Tineret a Suediei, festivalul va continua până pe 15 august, când se va încheia cu Orquesta del Lyceum de La Habana. Date fiind renunţările de ultim moment la participarea orchestrelor de tineret din Portugalia, Spania şi Olanda, deoarece nu toţi membrii acestora erau vaccinaţi, trebuie să remarcăm intuiţia, realismul şi fermitatea în pregătirea acestui eveniment de care a dat dovadă Marin Cazacu, în calitate de manager al Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română, fără de care toate ar fi rămas un vis, aşa cum s-a întâmplat în cazul celorlalţi.

Am stat în sală, deşi exista şi opţiunea de a rămâne la concertul de afară, transmis live pe ecranele din Gendarmenmarkt, aşa cum făcusem cu o seară înainte, remarcând sonoritatea excepţională a transmisiunii şi dedicaţia publicului, ce a rămas în piaţă să asculte Orchestra de Tineret a Germaniei, în pofida ploii. Am încercat să simt care era diferenţa între sălile arhipline din anii trecuţi, pulsând de entuziasm la ascultarea Orchestrei Române de Tineret şi atmosfera de anul acesta. Cele Trei dansuri româneşti de Constantin Silvestri, cu influenţe folclorice, dar o muzică vădit intelectuală, au surprins plăcut publicul, dar nu au suscitat, totuşi, entuziasmul nestăvilit din alţi ani stârnit de rapsodiile enesciene.

Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră de Şostakovici a fost în interpretarea lui Daniel Ciobanu – cel mai strălucitor pianist român al momentului – un moment de graţie, o succesiune de minute în care s-a trecut de la extreme ale rafinamentului, la sclipitoare demonstraţii de spectacol şi energie pianistică, o experienţă emoţională şi spirituală condensată care a dat unicitatea concertului Orchestrei Române de Tineret de la Konzerthaus din 2021. Simfonia I de Schumann dirijată de Cristian Mandeal, ca şi bisul din Renana, au propus o altă abordare repertorială a acestui festival faţă de obiceiul din alţi ani, mai interiorizată, mai spiritual, care s-a bucurat însă de acelaşi succes cu care se obişnuiseră tinerii muzicieni români în acest context.

La Young Euro Classic am regăsit publicul german dornic de muzică clasică, aplaudând până când orchestra s-a decis să plece de pe scenă, un public care deşi nu iese pe străzi ca francezii, nu mai vrea să meargă peste tot cu programare şi, preventiv parcă, trăieşte fiecare moment de acest tip cu o intensitate pe care nu o simţeam aşa înainte.