Radu Afrim a reprezentat România la Bienala de Artă de la Bangkok

Radu Afrim a reprezentat România la Bienala de Artă de la Bangkok

Expoziţia lui Radu Afrim de la Bangkok

În cadrul Bienalei de Artă de la Bangkok, Asociaţia Culturală ENTHEOS, cu sprijinul Fundaţiei Culturale germane KulturForum Europa, reprezentată prin preşedintele său, dl Dieter Topp şi prin dl Christian Bauer, a organizat, la Centrul de Artă şi Cultură din Bangkok, o expoziţie de fotografie semnată de cunoscutul regizor de teatru Radu Afrim, deopotrivă un talentat artist vizual.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cel mai important centru cultural din Bangkok, BACC, este un spaţiu al schimburilor culturale internaţionale, cu maximă vizibilitate. Numărul de vizitatori atraşi de evenimentele culturale din clădirea modernă, impunătoare, cu arhitectură circulară, a crescut de la 300 000 în anul înfiinţării, 2007, la 1 700 000 de vizitatori în 2017. Board-ul estimează că expoziţiile de la BACC au în medie 4000-5000 de vizitatori pe zi. Acelaşi număr a fost estimat şi pentru expoziţia de fotografie a lui Radu Afrim.

Intitulată Boys, Girls and Neighbourhoods (Băieţi, fete şi împrejurimi), expoziţia, care s-a aflat în perioada 16 noiembrie – 1 decembrie 2018 pe simezele etajului al patrulea al instituţiei partenere, Bangkok Art and Culture Centre (BACC) din Regatul Thailandei, a cuprins douăzeci de fotografii. Cele mai multe dintre ele au ca personaje principale actorii cu care regizorul Radu Afrim a lucrat în diferite proiecte de-a lungul carierei. Curatorul expoziţiei este criticul de teatru Cristina Rusiecki, autoarea volumului Radu Afrim. Ţesuturile fragilităţii, tradus în limba engleză cu titlul Radu Afrim. The Fabric of Fragility.

Despre importanţa evenimentului organizat de Asociaţia Culturală ENTHEOS, menit să contribuie la dezvoltarea legăturilor culturale dintre România şi Regatul Thailandei, despre personalitatea şi universul regizorului român de teatru Radu Afrim, despre expresivitatea fotografiilor din cadrul expoziţiei Boys, Girls and Neighbourhoods au vorbit, în cadrul vernisajului care a avut loc pe 25 noiembrie, ora 16.00, dl Pawit Mahasarinand, directorul Bangkok Art and Culture Centre, dl Dieter Topp, preşedintele Fundaţiei Culturale germane KulturForum Europa, dl Chatvichai Promadhattavedi, membru fondator şi secretar general al BACC, dl Cătălin D. Constantin, antropolog, prodecanul Facultăţii de Litere din Universitatea Bucureşti, şi curatorul expoziţiei, doamna Cristina Rusiecki, cea din urmă făcând o scurtă introducere în universul operei lui Radu Afrim. Cu această ocazie a fost prezentat şi volumul său, Radu Afrim. The Fabric of Fragility.

„Fotografiile lui Radu Afrim reprezintă o antropologie vizuală a prezentului, care ia corpul uman drept fir călăuzitor”, a subliniat Cătălin D. Constantin. Acesta a explicat că tema propusă de expoziţie îşi găseşte premisele într-o întrebare ce poate fi formulată în două moduri: A avea un corp? sau A fi un corp?. Aparent similare, formulările sunt diferite în substanţă, descriind moduri diverse în care cultura europeană a reflectat corpul uman în istorie, a precizat antropologul. Începând printr-un excurs în istoria reprezentării corpului în cultura europeană, antropologul a observat cum acesta, redat într-o perspectivă modernă în fotografiile lui Radu Afrim, are un sens simbolic şi profund. Apoi a subliniat factura specială a volumului Radu Afrim. The Fabric of Fragility, apreciind frumuseţea cărţii-obiect, prilejuită atât de fotografiile făcute de Radu Afrim cât şi de calitatea literară a textului scris de Cristina Rusiecki, menit să sporească plăcerea lecturii.

În cadrul vernisajului, Fundaţia germană KulturForum Europa, prin preşedintele ei, dl Dieter Topp, a oferit medalia de onoare lui Pawit Mahasarinand, directorul Bangkok Art and Culture Centre, lui Chatvichai Promadhattavedi, membru fondator şi secretar general al BACC, Cristinei Rusiecki, preşedintele Asociaţiei Culturale ENTHEOS, şi antropologului Cătălin D. Constantin, prodecan al Facultăţii de Litere din Universitatea Bucureşti, pentru „construirea unei punţi culturale între ţara sud-est-asiatică a Thailandei şi ţara est-europeană a României, ca bun exemplu de ambasadori culturali care elimină barierele culturale şi istorice prin promovarea înţelegerii reciproce, a toleranţei şi a acceptării” (Dieter Topp).

Primele zile ale expoziţiei Boys, Girls and Neighbourhoods au coincis cu Festivalul Internaţional de Teatru de la Bangkok şi cu Bangkok International Performing Arts Meeting (Întâlnirea Internaţională a Artelor Performative) desfăşurată în perioada 14-18 noiembrie 2018. În cadrul acestora, la Universitatea Chulalongkorn, criticul de teatru Cristina Rusiecki a prezentat personalitatea şi universul distinct al spectacolelor lui Radu Afrim.

Prin evenimentele cuprinse în cadrul poiectului Radu Afrim, o personalitate a teatrului românesc de azi, Asociaţia Culturală ENTHEOS speră să contribuie la mai buna cunoaştere a culturii române pe continentul asiatic şi să creeze contextul unor noi oportunităţi prin care legăturile culturale dintre cele două ţări partenere, România şi Regatul Thailandei, să se îmbogăţească şi să se diversifice.

Chiar dacă nu a beneficiat de niciun sprijin din partea instituţiilor culturale ale statului român, evenimentul a fost o reuşită. Asociaţia Culturală ENTHEOS mulţumeşte pe această cale unicului său sponsor, firma Amiq.

Radu Afrim

„Voce distinctă a artei româneşti de astăzi, Radu Afrim este unul dintre cei câţiva regizori care au schimbat faţa teatrului nostru din ultimele două decenii. Universul său este uşor de recunoscut. Montând aproape numai texte contemporane, amestecând violenţa cu ludicul şi cu o dimensiune poetică, spectacolele sale sunt pline de sensibilitate, umor şi ironie. Cu o temă principală, cea a familiei, producţiile sale vorbesc despre încălcarea demnităţii umane, despre respingere, despre agresiune şi supunere. De mulţi ani, Radu Afrim se numără printre regizorii de teatru preferaţi ai publicului român mai cu seamă datorită umorului său de factură personală, cu tuşe de grotesc şi de absurd, cu inserţii de songuri lejere, cu o panoplie de personaje pitoreşti.” (Cristina Rusiecki)

Radu Afrim este unul dintre cei mai premiaţi creatori din teatrul românesc de azi. A câştigat de trei ori Premiul UNITER pentru cea mai bună regie, în 2006, pentru spectacolul Plastilina de Vasili Sigarev, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti, în 2007, pentru spectacolul joi.megaJoy de Katalin Turoczi, Teatrul Odeon Bucureşti, şi în 2016, pentru spectacolul Tihna, Teatrul Naţional Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós”.

Regizorul de teatru Radu Afrim este, însă, şi un fotograf de talent. La fiecare spectacol lucrat, realizează fotografii cu actorii cu care a lucrat la proiectul respectiv. Toate personajele din fotografiile cuprinse în expoziţia Băieţi, fete şi împrejurimi sunt interpretate de actori cu care Radu Afrim a colaborat de-a lungul vremii.

Cristina Rusiecki este critic de teatru. Absolventă a Facultăţii de Litere şi a Facultăţii de Teatrologie, îşi ia doctoratul cu o teză despre „Teatrul cruzimii” şi spectacolele româneşti ale ultimului deceniu. Şi-a început cariera ca jurnalist cultural la Pro Tv, devenind producător al emisiunilor Salonul muzical Acasă cu Iosif Sava, Millenium şi Proezia. La Eminescu. Din 2001 scrie cronică de teatru, având rubrici, pe parcursul timpului, în revistele Cuvîntul, Observator cultural, Adevărul literar şi artistic, Time Out, artactmagazine.ro, Cultura. În 2016, înfiinţează, împreună cu trei colegi, platforma culturală online B-Critic.ro. Cristina Rusiecki preferă genul de critică empatică. De la începutul carierei, şi-a făcut un crez din a descoperi tinerele talente şi a atrage atenţia asupra lor.

În 2012, publică volumul Radu Afrim. Ţesuturile fragilităţii, Editura Tracus Arte, Bucureşti (tradus anul trecut în limba engleză), iar în 2013, volumul Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar. Jurnal de repetiţii, Editura ATENT, Teatrul Naţional Timişoara.

A colaborat, prin diferite studii, la volume colective: este autoarea capitolului Teatrul Maghiar de Stat din Cluj din volumul colectiv Teatrul românesc contemporan apărut în limba germană, Editura Frank & Timme, Berlin, 2010 şi a capitolelor Alexander Hausvater – Shakespeare. Radiografia puterii şi Bocsardi Laszlo – Shakespeare sau despre poezia iraţionalului din volumul colectiv Lecţia de Shakespeare, conceput şi coordonat de Cristiana Gavrilă, Asociaţia Teatrului Naţional „I.L. Caragiale”, 2014. În 2015, semnează studiul de caz Cum am ajuns la Cockoşi şi capitolul dedicat regizoarei Carmen Lidia Vidu, „Niciodată nu mă întreb ce a vrut să spună autorul”, din volumul colectiv bilingv Tânărul artist de teatru. Istorii româneşti recente/ The Young Theatre Artist. Recent Romanian Histories. În 2016, scrie capitolul Cristi Juncu, gingăşie de la zero… la infinit din volumul bilingv Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, iar în 2017, capitolul Cu un picior şi jumătate în virtual şi ce-a mai rămas în real, din volumul bilingv Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice/ Romanian Theatre Today. New Horizons, ultimele trei coordonate de Oltiţa Cîntec şi publicate la Editura Timpul. Tot în 2017 contribuie cu articolul Teatrul Maghiar din România la dosarul despre Teatrul românesc coordonat de Irina Wolf şi publicat în revista italiană Hystrio.

 

citeste totul despre: