Radio România Muzical, la majorat

Radio România Muzical, la majorat

Pianista Sînziana Mircea, într-un concert aniversar

În 24 martie se împlinesc 18 ani de când Radio România Muzical s-a auzit pentru prima dată în eter; şi astăzi, Radio România Muzical rămâne unicul post românesc dedicat exclusiv muzicii clasice şi de jazz, un reper cultural în peisajul cultural autohton.

Ştiri pe aceeaşi temă

Istoria Radio România Muzical jalonează cele mai importante evenimente muzicale ale ultimilor 18 ani, parte dintre ele organizate chiar de Radio România Muzical: de la Festivalurile Chopin (1999) şi Lipatti (2000) la Festivalul şi Concursul de pian “Zilele Lipatti” (2010), recitalul pianistei Alice Sara Ott la aniversarea Radio România Muzical – 15 (2012). Radio România Muzical reflectă toate marile evenimente naţionale şi internaţionale, pe frecvenţele sale putând fi ascultate în direct atât concertele din cadrul Festivalului Enescu, cât şi concerte şi spectacole de pe marile scene internaţionale.

Radio România Muzical are şi misiunea de a pune în valoare creaţia muzicală românească, alături de marile figuri ale artei interpretative româneşti; a organizat, de asemenea, stagiuni dedicate tinerilor muzicieni şi i- a susţinut în mari competiţii internaţionale: în 2013, doi români propuşi de Radio România Muzical au câştigat marile premiile la cele mai importante competiţii derulate sub emblema Uniunii Europene de Radio. Ca membru activ al Uniunii Europene de Radio, organizaţia care reuneşte radiourile publice din Europa, cu membri asociaţi şi de pe celelalte continente, Radio România Muzical ‘exportă’ cele mai valoroase producţii muzicale româneşti, fiind, în multe cazuri, organizator al unor concerte pentru proiectele Uniunii Europene de Radio.

Dincolo de toate acestea, Radio România Muzical şi-a propus să fie un prieten al tuturor celor care, melomani împătimiţi sau simpli ascultători, sunt atraşi de universul aparte al muzicii clasice. Programele sale, diverse prin tematică şi abordare, au un punct comun - accesibilitatea şi locul prioritar oferit muzicii de cea mai bună calitate.
Nu doar un actor în peisajul media cultural, Radio România Muzical este şi iniţiatorul unor proiecte de amploare naţională, aşa cum este “Ascultă 5 minute de muzică clasică”, o campanie care, din 2010, aduce muzica clasică, de două ori pe an, în cele mai neaşteptate spaţii publice din întreaga Românie. “Ascultă 5 minute de muzică clasică” este actualmente şi program naţional în şcoli.
Ziua Radio România Muzical este marcată, în 24 martie 2015, printr-un recital organizat la Muzeul Cotroceni, susţinut de o pianistă cu doar câţiva ani mai mare decât Radio România Muzical: Sînziana Mircea, studentă în ultimul an la Hochschule fur Musik und Tanz din Koln, desemnată în 2014 studenta anului, la categoria arte, în cadrul Galei Ligii Studenţilor Români în străinătate.


Recitalul din 24 martie cuprinde un program romantic ambiţios şi strălucitor: Barcarola op.60, 4 mazurci op.33 şi Balada nr.1 de Frederic Chopin, alături de Ave Maria de Franz Schubert în aranjamentul lui Franz Liszt şi suita “Tablouri dintr-o expoziţie” de Modest Musorgski.
Înregistrarea recitalului va fi difuzată la Radio România Muzical luni, 6 aprilie, de la ora 17.05.
Radio România Muzical emite pe frecvenţele 97.6 şi 104.8 FM.

Poate fi ascultat şi online la adresa www.romania-muzical.ro, acolo unde pot fi accesate informaţii complete despre programele şi proiectele Radio România Muzical, inclusiv o bogată arhivă audio.

Radio România Muzical are conturi pe Facebook şi Twitter şi este accesibil şi prin aplicaţiile din Appstore şi Google Play.


În 2014, 19% din respondenţii la chestionarul privind Barometrul de consum cultural 2014 au declarat că au mers la un spectacol de operă, respectiv, la un concert de muzică clasică. În 2012, doar 10% mergeau la un spectacol de muzică clasică (adică la o filarmonică) şi 13% la un spectacol de operă.

Sociologii care au realizat chestionarul comentează că “În ultimii ani, în România, numărul respondenţilor care au participat la cel puţin un spectacol de teatru, operă sau muzică clasică înregistrează o creştere constantă. Cea mai mare parte a acestor spectatori vizionează însă un număr foarte mic de spectacole dintr-un gen restrâns şi nu dezvoltă un interes pentru actul artistic. Asistăm, deci, la un fenomen de alfabetizare de consum, şi nu de fidelizare a spectatorilor. La nivelul tuturor artelor spectacolului, creşterea numărului total al spectatorilor s-a realizat concomitent cu reducerea procentului spectatorilor fideli, ceea ce duce la concluzia că în sălile de spectacol au apărut publicuri noi, din alte categorii de consumatori.”

Am asociat aceste informaţii cu aniversarea majoratului unicului post de radio românesc dedicat muzicii clasice şi de jazz, care joacă de altfel un rol important în piaţa culturală românească tocmai datorită unicităţii sale, dar şi calităţii programelor pe care le produce. În ceea ce priveşte ascultarea muzicii clasice, are radioul un rol de alfabetizare sau chiar mai mult?

Liliana Staicu, director Radio România Muzical: “Chiar în lipsa unor studii ştiinţifice, percepţia noastră, la firul ierbii, a fost că alfabetizarea este, în primul rând, necesară. Dacă stăm să ne uităm la grilele de programe din urmă cu 10-15 ani, în comparaţie cu cele de acum, cu siguranţă observăm acest lucru. Sigur, a fost o politică editorială dorită să căutăm un public nou, mai tânăr, care nu intră în categoria melomanilor tradiţionali, care nu ştie prea multe despre muzica clasică, dar care preferă să asculte, chiar dacă doar uneori, muzică clasică. Succesul nostru din ultimii ani – pentru că da, am reuşit să atragem acest tip nou de public – se datorează şi faptului că la Radio România Muzical se vorbeşte puţin, dar se ascultă multă muzică. Foarte mulţi, dacă nu toţi ascultătorii,  au şi alte activităţi în timpul audiţiei, aşa că ideea noastră a fost să creăm un fond sonor adecvat, care să ţină cont şi de profilul psihologic al momentului audiţiei.


Este important ce şi când ascultăm?
Da, foarte important. Muzica, se ştie, a avut la începuturi, în epoca primitivă, un efect taumaturgic: şamanii foloseau anumite incantaţii cântate pentru a intra în contact cu zeii sau pentru a vindeca anumite boli. Astăzi, nu ne mai gândim că muzica ar putea face aşa ceva, însă vorbim despre efectul Mozart asupra copiilor care rezolvă probleme de matematică. Şi în plus, nu aţi observat că tuturor ne place o anumită muzică în funcţie de starea pe care o creează?

Oricare muzică, dar în special muzica pe care o numim generic clasică, are capacitatea de a ne influenţa psihicul în sens pozitiv sau negativ, de aceea e important ce alegem să ascultăm în mod conştient. În programele noastre avem grijă şi de momentul când va fi difuzată o anumită muzică, pentru că dimineaţa avem o percepţie, după-amiaza, când suntem iritaţi în trafic, alta.

Muzica clasică nu are o mare tradiţie în România – abia în secolul al XIX-lea au apărut interpreţii profesionişti, iar lucrări de valoare internaţională s-au scris abia începând cu generaţia lui George Enescu. Opera Naţională Bucureşti a fost înfiinţată ca instituţie abia în anul 1921 – dacă e să alegem doar un exemplu. Aceasta în condiţiile în care orchestrele profesioniste din Europa au tradiţie care începe şi din secolul al XVI-lea! Care este rolul unui post de radio românesc specializat în muzica clasică?

Liliana Staicu: “Unul foarte important, pentru că nu ne putem imagina un peisaj cultural complet fără muzica clasică, adică acea muzică de calitate care a rezistat secolelor, demonstrându-şi valabilitatea şi valoarea. Doar la Radio România Muzical putem asculta lucrările compozitorilor români clasici şi înregistrările interpreţilor români cu care ne mândrim cu toţii, din generaţia de ieri şi de azi. Doar aici se pot asculta şi înregistrări de arhivă, dar şi înregistrări de ultim moment. Doar aici se pot asculta în direct cele mai importante concerte din România, printre ele şi cele Festivalul Enescu, şi din străinătate. Datorită afilierii Radio Radio România Muzical la Uniunea Europeană de Radio, avem acces la toate concertele propuse de radiodifuziunile publice nu numai din Europa, ci chiar din întreaga lume. Aşa transmitem în direct de la Teatrul Metropolitan din New York sau de la Wigmore Hall din Londra. Chiar în ziua aniversării noastre, în 24 martie, de la ora 21.30, poate fi ascultat în direct un concert preluat de la Wigmore Hall din Londra, ai cărui protagonişti sunt membrii unui cvartet românesc, Cvartetul Arcadia din Cluj. În plus, tot noi suntem cei care exportăm către Uniunea Europeană de Radio cele mai bune concerte înregistrate în România. Aşa au ajuns să fie difuzaţi de către BBC, de exemplu, muzicieni români afirmaţi sau la debut, aşa cum este şi pianista Sînziana Mircea, cea care va cânta în cadrul recitalului nostru aniversar de la Muzeul Cotroceni. Până la urmă, rolul nostru este unul educativ, în primul rând: suntem un post public de radio şi vrem să ne servim publicul cât mai bine.”

Educaţia este cheia şi în ceea ce priveşte creşterea consumului de muzică clasică în România. Iar echipa de la Radio România Muzical a ales să se implice activ, într-un proiect despre care este posibil să fi auzit zilele acestea, când aţi fost la...cumpărături.
 

Cristina Comandaşu, redactor şef Radio România Muzical: “Era absolut necesar să facem ceva pentru a aduce muzica clasică către un public mai larg, dar într-un mod care să nu implice nici costuri, nici efort pentru public (vedem şi în barometrul cultural pe 2014 că respondenţii arată că dacă ar avea bilete mai ieftine/gratuite şi mai mult timp, ar participa la mai multe evenimente culturale). Şi aşa a apărut ideea acestui proiect: în fond, a asculta (doar) 5 minute de muzică clasică când faci cumpărături nu deranjează pe nimeni, dar s-ar putea să fie o şansă pentru cei care descoperă că le place ce aud în acele 5 minute. Din 2010, de două ori pe an, în lunile martie şi octombrie, propunem partenerilor noştri, însemnând trei mari lanţuri de magazine, mall-uri din Bucureşti şi din ţară, librării, muzee şi sedii de firme, aceste 5 minute de muzică clasică, însoţite de un scurt anunţ din care pot afla şi ce au ascultat, tot în ideea unei educaţii minimale. La început, am avut temeri: oare vor dori magazinele să se implice într-un asemenea proiect? Cum vor primi oamenii, vizitatorii magazinelor? Răspunsul la ambele întrebări este: foarte bine. Am mers apoi şi pe altă linie: unde se face în primul rând educaţie? La şcoală. Putem sprijini profesorii şi elevii să asculte muzică clasică? Da.

 Şi aşa proiectul “Ascultă 5 minute de muzică clasică” a devenit şi program naţional în şcoli, ceea ce înseamnă că Radio România Muzical transmite şcolilor de pe întreg teritoriul ţării audiţii muzicale însoţite şi de o poveste gândită special pentru elevi. Iar ecourile pe care le primim sunt extraordinare: copiii îndrăgesc această muzică şi este important să existe această sămânţă pusă în sufletul lor – poate va încolţi, poate nu, dar trebuie neapărat pusă.”


18 ani este vârsta majoratului pentru un om, vârsta la care face planuri pentru viitor şi simte că are toate porţile deschise în faţă. Dar pentru un post de radio, cum este?

Liliana Staicu: “Cred că este în primul rând un moment de bilanţ. Ne uităm în spate şi ne bucurăm că furtunile au fost depăşite; a  fost un moment critic în 2005, când am fost ameninţaţi cu dispariţia şi solidaritatea celor care ne ascultă şi ne iubesc a contat atunci foarte mult. De altfel, contează la fel de mult şi acum: chiar şi noi suntem surprinşi câteodată ce public divers avem şi sunt atât de mulţi cei care ne scriu pentru a ne spune că Radio România Muzical este partenerul lor permanent. Ne uităm în urmă la evenimentele pe care le-am organizat (Festivalul “Zilele Lipatti”, primul concert al pianistei Alice Sara Ott la Bucureşti, Festivalurile Chopin şi Lipatti, atât de multe concerte care au făcut parte din proiecte ale Uniunii Europene de Radio). Ne uităm şi unul la altul – noi între noi, membrii echipei Radio România Muzical, o mână de oameni care facem ca postul acesta să funcţioneze zi de zi: nu pot decât să le mulţumesc tuturor pentru pasiunea şi profesionalismul de care dau dovadă. Şi ne uităm către viitor, care sperăm să sune bine şi pentru un post de muzică clasică: vrem să ţinem pasul cu schimbările prin care trec cei care ne ascultă, de aceea avem acum un site bogat, o aplicaţie pentru tablete şi telefoane, conturi pe Facebook şi Twitter. Aşa că da, privim cu speranţă către viitor, pentru că muzica bună nu va muri niciodată. Cum am putea să ne imaginăm lumea fără Bach, Beethoven sau Mozart?”

Radio România Muzical poate fi ascultat în FM pe două frecvenţe 97.6 FM şi 104.8 FM (acoperind însă doar o treime din teritoriul României), online sau din aplicaţiile disponibile gratuit în Appstore şi Google Play.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările