Este deja un traseu previzibil, dacă ne gândim că este a cincea oră când această orchestră, formată în anul 2008 la iniţiativa violoncelistului Marin Cazacu, care reuneşte cei mai buni tineri muzicieni din România pentru o experienţă artistică unică care are ca scop atingerea unui înalt nivel de performanţă, ca instrumentist într-o orchestră simfonică, ajunge să cânte ca invitată la Festivalul Young Euro Classic pe legendara scenă de la Konzerthaus, Berlin.

Ceea ce însă nu trebuie să uităm, este faptul că fiecare proiect aduce un număr de instrumentişti noi, astfel încât performanţa în sine se bazează pe o experienţă acumulată într-o măsură mult mai mică decât în cazul unei orchestre profesioniste.

În acest an, numărul celor nou veniţi a fost foarte mare. Aproape jumătate din orchestră, la acest aspect adăugându-se repertoriul ales, parcă mai ambiţios ca niciodată. Şi de aceea, marea lor reuşită merită tot respectul. Dirijorul Cristian Mandeal, cel care o ia de la capăt de fiecare dată în alt fel, a construit cu minuţie un nou şir de deprinderi şi mai ales de scenarii de înţelegere a textului muzical, al căror fir logic să îi transforme pe toţi membrii orchestrei nu într-o masă amorfă de executanţi, ci într-un organism muzical inteligent şi coerent, compus din individualităţi artistice distincte, dar totuşi omogene în efortul de construcţie desenat de gestul dirijoral. Toţi muzicienii din orchestră cu care am avut ocazia să stau de vorbă în ultimii 10 ani, fie că aveau 17 sau 28 de ani, remarcau că de fiecare dată succesul de care au avut parte s-a datorat în cea mai mare măsură faptului că au intrat pe scenă ştiind perfect tot ceea ce au de făcut din punct de vedere muzical, bazându-se nu doar pe concentrarea şi forţa lor de expresie, ci şi pe energia colegilor lor, la rândul lor motivaţi de acelaşi deziderat artistic.


FOTO Virgil Oprina

În acest an, Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal va susţine nu unul, ci două programe mari de concert. Primul, cel prezentat la Berlin, a cuprins ca piesă de deschidere Simfonia nr. 4 în Si bemol major, op. 60 de Beethoven şi a continuat în prima parte cu Variaţiunile pe o temă Rococo op. 33 pentru violoncel şi orchestră de Ceaikovski - avându-l ca solist pe Ştefan Cazacu, într-o formă de zile mari, atât tehnic, cât, mai ales, ca rafinament al expresiei - pentru ca partea a II-a să cuprindă Brahms/Schoenberg – Cvartetul cu pian op. 25 (aranjament Arnold Schoenberg), o lucrare monumentală, o adevărată capodoperă a genului cameral transpusă în cel simfonic printr-o orchestraţie care solicită la maximum abilităţile instrumentale, chiar şi pentru muzicienii marilor orchestre profesioniste.

Privită din afară, această întreprindere prin care trebuia acoperit un program de mare întindere, susţinut de o orchestră care cuprindea mulţi instrumentişti nou veniţi, putea părea hazardată.


FOTO Virgil Oprina

Experienţa lui Marin Cazacu de selecţie a celor mai buni tineri muzicieni, coroborată cu cea a lui Cristian Mandeal de a-şi transmite viziunea dirijorală până în cele mai mici detalii unor tineri cu un grad diferit de cunoştinţe în ceea ce priveşte cântatul într-o orchestră simfonică, au reuşit însă şi de această dată să îi conducă pe tinerii artişti către un superb maxim de formă a interpretării, fapt ce a dus la nesfârşite aplauze în picioare, 2 şi respectiv 3 bisuri la Bucureşti şi la Berlin.

Programul a fost cântat în 3 concerte. În sala Casinoului din Sinaia în cadrul Festivalului Internaţional „Enescu şi muzica lumii“ ajuns în acest an la cea de a XX-a ediţie, apoi în Bucureşti la Ateneul Român în cadrul celei de a VIII-a ediţii a Festivalului Internaţional „Vara magică“, pentru ca ultimul să aibă loc la Berlin la Konzerthaus, o sală considerată ca una cu cele mai bune acustici din lume, în cadrul acestui Festival Internaţional al orchestrelor şi ansamblurilor de tineret din toată lumea, care este Young Euro Classic, ajuns în acest an şi el la ediţia a XX-a.


FOTO Virgil Oprina

Putem afirma că invitaţa repetată pe care acest festival, probabil cel mai important din lume dintre cele dedicate orchestrelor de tineret, o face Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României, este o excepţie care se datorează exclusiv nivelului extraordinar de înalt la care muzicienii din România s-au prezentat de fiecare dată. Şi, de asemenea, un lucru cert este şi acela că nivelul de recunoaştere internaţională de care acum se bucură mai ales Orchestra Română de Tineret, dar şi Romanian Sinfonietta şi Orchestra de Tineret România - Moldova, se datorează tocmai prezenţei la acest festival, care iată că, prin exemplul oferit de Orchestrele Naţionale de Tineret ale României, se afirmă ca o importantă rampă internaţională de lansare pentru tinerii muzicieni.

În cel de al doilea mare proiect al acestei veri, Orchestra Română de Tineret şi Cristian Mandeal vor concerta pe 12 august la ElbPhilharmonie Hamburg, având în program Richard Wagner - Preludiu şi Moartea Isoldei, Richard Strauss - Suita „Cavalerul Rozelor“, Dmitri Şostakovici - Simfonia nr. 5 în re minor, op. 47.