Opera FANtastica prezintă concertul de muzică barocă La Lumiere Comique

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marţi, 6 martie 2018, ora 19:00, Filarmonica George Enescu şi Asociaţia pentru Muzică, Artă şi Cultură vă invită la Ateneul Român, pentru un concert de muzică barocă susţinut de  Musica Ricercata Orchestra - prima orchestră de muzică barocă (acordată la diapazon 415 Hz) înfiinţată de un dirijor român.  Dirijor, Gabriel Bebeşelea.

Concertul, intitulat La Lumiere Comique, se înscrie în seria manifestărilor de celebrare a 150 de ani de la fondarea Filarmonicii George Enescu şi are loc în cadrul întâlnirilor muzicale Opera FANtastica, iniţiate şi moderate de Luminiţa Arvunescu.

Musica Ricercata Orchestra este proiectul pe care cel mai valoros dirijor al tinerei generaţii, Gabriel Bebeşelea (30 de ani), îl lansează în România. O orchestră permanentă, în care se reunesc: 19 instrumentişti români – rezidenţi în străinătate - şi 5 instrumentişti străini, specializaţi pe interpretarea muzicii baroce şi posesori de instrumente originare din perioada preclasică.

Solistă este soprana Rodica Vică, artistă stabilită la Viena, care a beneficiat până acum de colaborări cu prestigioase ansambluri de instrumente vechi şi dirijori, precum Academia Bizantina şi dirijorul Ottavio Dantone.

 Prilejul de a asculta o orchestră barocă este unul rar pentru melomanii români – mai ales pentru bucureşteni! - iar programul ales de Gabriel Bebeşelea este, la rându-i, o premieră. După cercetarea în arhive a manuscriselor şi transcrierea lor, tânărul muzician român aduce pe podiumul de concert al Ateneului Român muzica de la curtea Regelui Ludovic al XIV-lea, reconstituită după modelul spectacolelor realizate de Jean-Baptiste Lully şi Marc-Antoine Charpentier pe textele lui Moliere, într-un program care cuprinde şi selecţiuni din întânirea dintre Jean-Philippe Rameau şi Voltaire. De asemenea, „punerea în scenă” a concertului este una inedită: cele două părţi ale acestuia sunt prefaţate de o dezbatere moderată de Luminiţa Arvunescu, prodigioasă creatoare a programelor radiofonice dedicate operei.

Evenimentul reprezintă un demers unic, în care muzicienii români reconstituie cu prospeţime şi acribie artistică o epocă, cea a secolului al XVII-lea şi începutul secolului al XVIII-lea, perioadă în care muzica, teatrul, baletul şi opera au cunoscut o strălucire care în ultimii ani au renăscut practic pe scenele teatrelor lirice ale lumii. Un demers, totodată, de sincronizare culturală cu actualitatea muzicală en vogue.

Marţi, 6 martie 2018, ora 19:00, Ateneul Român

Concert de muzică barocă

image

Musica Ricercata Orchestra
Dirijor : Gabriel Bebeşelea
Solistă -   Rodica Vica

LA LUMIÈRE COMIQUE

Lully/Moliére – Le bourgeois gentilhomme: Marche pour la cérémonie des Turcs
Lully/Moliére – Le bourgeois gentilhomme: “Di rigori armato il seno”
Lully/Moliére – L’Amour medecin: Chaconne (4’)
Lully/Moliére – George Dandin: Rondeau pour les Bergers / Air de Cloris “Ici l’ombre des ormeaux”
Charpentier/Moliére – Le Malade imaginaire: Ballet des Mores
Lully/Moliére – George Dandin: Plainte en musique “Ah, mortelles douleurs”
Charpentier/Moliére – Le Malade imaginaire: Ouverture / Entrée des Medecins et Entrée de Tapissiers
Charpentier/Moliére – Le Mariage forcé: Le Songe et Les Rossignoles
Rameau/d’Orville – Platée: Chaconne
Rameau/Voltaire – La Princesse de Navarre: Entrée des Grâces et Air d’Une plaisir “Vents furieux”
Rameau/Voltaire – La Princesse de Navarre: Suite
Rameau/Voltaire – La Princesse de Navarre: Air d’Une plaisir “L’Echo” et Menuet
Rameau/d’Orville – Platée: Ouverture (4’)
Rameau/d’Orville – Platée: Air de La Folie “Amour, lance tes traits”
Rameau/d’Orville – Platée: Orage / Air pour des fous gais / Air pour des fous tristes
Rameau/d’Orville – Platée: Air de La Folie “Aux langueurs d’Apollon”

Luminita Arvunescu - foto Eduard Enea

Pasionată de lumea spectacolului de operă, Luminiţa Arvunescu (foto) îşi doreşte să adune în jurul ei prin acest nou proiect, pe de o parte, artiştii de operă – spre a le iscodi memoria şi a le afla pildele personale – şi, pe de altă parte, cât mai mulţi spectatori ai teatrului liric; genericul ales, Opera – FAN(tastica), indicând foarte precis această dublă adresare: către un public «Opera – Fan» operă şi, în acelaşi timp, către acei artişti care fac din Operă, prin talentul şi efortul lor, un tărâm «fantastic». Fiecare întâlnire are spaţiul ei: în funcţie de invitat, de tematica discuţiei, de ceea ce iniţiatoarea proiectului şi-a propus să lase înregistrat pe banda memoriei colective. Va avea muzică şi proiecţii video, discuţii libere cu publicul şi surprize bine ascunse, va încerca să combine, cât mai fluent, detaliile din viaţa privată a invitaţilor cu cele de context, indiciile esenţiale pentru o carieră în domeniul teatrului liric cu exemplele şi poveştile de succes şi, va recupera  poate, multe absenţe.

Pentru întâlnirea cu soprana româno-britanică Nelly Miricioiu (31 martie 2016 – cu ocazia aniversării zilei de naştere a sopranei), a fost alesă eleganţa Salonului „Cerchez” al Muzeului Naţional Cotroceni. 

Acelaşi salon al Muzeului Naţional Cotroceni a găzduit şi cea de-a II-a întâlnire: cea în care Luminiţa Arvunescu a avut-o invitată pe soprana româno-franceză Leontina Văduva (5 octombrie 2016 – cu ocazia aniversării a 30 de la debutul  pe marile scene ale lumii). 

În timp ce pentru mezzosoprana Roxana Constantinescu (17 decembrie 2016) - venită de la Paris pentru o ediţie de Crăciun, a fost ales solarul şi modernul Foaier al Teatrului Naţional Bucureşti şi pentru soprana  Laura Tătulescu (31 martie 2017) – stabilită la Munchen - a fost ales un salon elegant din cadrul Muzeului Colecţiilor de Artă, spaţii care s-au dovedit a fi o excelentă opţiune.  

                                                                                                                                       

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite