„Oedipe”, miez de scandal la Festivalul Enescu

„Oedipe”, miez de scandal la Festivalul Enescu

Imagine din spectacolul „Oedipe”

NEMULŢUMIRI Membrii orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti au cântat „Oedipe”, vineri şi duminică seara, purtând banderole albe şi anunţând grevă japoneză, în semn de protest faţă de Festivalul „George Enescu”.

O parte din artiştii Operei Naţionale din Bucureşti (ONB) au protestat în încheierea Festivalului Internaţional „George Enescu”, pe motiv că se simt desconsideraţi deoarece reprezentaţiile operei „Oedipe” de George Enescu, producţie a instituţiei din care fac parte, programate vineri şi duminică, au fost încadrate în programul ediţiei din acest an a festivalului la categoria „Alte evenimente”.

Membrii orchestrei au urcat pe scenă şi au cântat cu banderole albe în timpul ambelor reprezentaţii, iar în deschiderea spectacolului, au făcut un anunţ în faţa întregii săli, prezentându-şi nemulţumirea pentru faptul că nu au fost incluşi la evenimentele principale ale ediţiei din 2015.

„Suntem singurul teatru de operă din ţară care pune în scenă capodopera enesciană, prin urmare considerăm că este o desconsiderare atât la adresa creaţiei compozitorului, adică a operei <Oedipe>, cât şi la adresa colectivelor artistice ale Operei Naţionale Bucureşti”, au explicat ei în faţa publicului, precum şi într-un comunicat de presă al Federaţiei Cultură şi Mass-Media FAIR-MediaSind împreună cu Sindicatul Operei Naţionale din Bucureşti.

De asemenea, membrii orchestrei şi-au arătat nemulţumirea pentru faptul că acest spectacol nu este transmis la radio şi la televiziune, aşa cum sunt alte concerte din Festival. Pe de altă parte, în interiorul instituţiei şi din experienţa ediţiilor precedente ale Festivalului Enescu, este cunoscut faptul că orchestra ONB a refuzat de fiecare dată să fie filmată fără să fie plătită în plus, deşi cele două spectacole erau incluse în programul curent al stagiunii.

O furtună într-un pahar cu apă

Scandalul are ca scop să umbrească finalul ediţiei 2015 a festivalului, care s-a desfăşurat între 30 august şi 20 septembrie, aducând la Bucureşti unele dintre cele mai importante orchestre ale lumii. Mihai Constantinescu, directorul Artexim, instituţie care organizează Festivalul Internaţional „George Enescu”, a declarat legat de acest incident cu Opera Naţională din Bucureşti, că secţiunea „Alte evenimente” nu este inferioară celorlalte. „«Alte evenimente» nu înseamnă peiorativ, acolo la grămadă. Dacă dânşii o iau aşa, este greşit, pentru că nu este adevărat”, a spus Mihai Constantinescu pentru Mediafax. Nu este vorba de evenimente de „categoria a doua”, a mai spus el, precizând în acelaşi timp că, totuşi, această producţie „Oedipe” nu este „ceea ce şi-ar fi dorit Festivalul”.

În secţiunea „Alte evenimente” au fost incluse spectacole importante din programul acestui an, printre care monatarea lui Gigi Căciuleanu „Un minut de dans sau UF”, prezentat la Teatrul Mic, sau „Doasarele Bach”, în regia lui Alexandru Darie, la Teatrul Bulandra. De asemenea, Bucureştiul Creativ, Piaţa Festivalului au fost incluse tot în categoria „Alte evenimente”. Pe de altă parte, surse chiar din interiorul ONB susţin că această grevă japoneză e o furtună într-un pahar cu apă şi că nemulţumirile sunt, de fapt, de ordin financiar. Mihai Constantinescu a mai precizat legat de acest incident că această producţie cu „Oedipe” este un spectacol mai vechi, „care a fost prezentat în anii trecuţi şi nu a reprezentat un interes nici pentru radio, nici pentru televiziune”. Nici nu s-a ştiut foarte clar dacă acest spectacol va fi sau nu în festival, a mai explicat el.

„Noi credeam că va fi o premieră şi am fost chiar pe punctul de a renunţa ca acest spectacol să fie prezentat în Festival, pentru că nu am avut multe date de la Opera Naţională. Ăsta a fost şi motivul pentru care n-am dat noi prea multe amănunte. Plus că Opera şi-a făcut în regie proprie toată această participare. Ei au fost cei care au vândut biletele, care au făcut organizarea, nu ne-au lăsat să ne băgăm în activitatea lor. Pentru această ediţie, singurul lucru pe care l-am făcut a fost să plătim onorariul lui Leo Hussain”.

Dirijorul Leo Hussain, cunoscut pe plan internaţional, a fost cel care a urcat pe scenă alături de orchestra ONB, cu care nu a avut o colaborare prea fericită, şi, din motive necunoscute, la final a dispărut în culise şi a refuzat să iasă la aplauze.

Pentru ediţia din 2017, Mihai Constantinescu a cerut ONB să trimită din timp propunerile, ca să nu se mai ajungă la astfel de situaţii. Acelaşi „Oedipe”, de astă dată în variantă de concert intens criticată de Ioan Holender, care-şi încheie mandatul de director al Festivalului Enescu, va deschide ediţia din 2017, sub bagheta lui Vladimir Jurowski, directorul încă neconfirmat al următoarei ediţii.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: