Oedipe la Londra. Cum muzica lui Enescu a învins destinul

Oedipe la Londra. Cum muzica lui Enescu a învins destinul

Vladimir Jurowski a acompaniat-o la pian pe soprana Gabriela Istoc, la sediul din Belgrave Square al ICR Londra   FOTO: ICR Londra

ICR Londra a găzduit joi seară, la impunătorul sediu din 1 Belgrave Square, o seară excepţională de muzică şi dialog, avându-l ca protagonist pe Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului „George Enescu”, alături de tânăra soprană Gabriela Iştoc, titulara rolului Antigona în producţia de la Royal Festival Hall.

Ştiri pe aceeaşi temă

La ICR Londra - probabil cel mai „muzical” institut străin din capitala britanică - capodoperele enesciene sunt prezentate neîntrerupt din anul 2007, cu o frecvenţă aproape  lunară, într-o serie de concerte şi recitaluri – Seria „Concertelor Enescu” –  avându-i ca protagonişti pe Remus Azoitei, Alexandru Tomescu, Alexandra Dariescu, Schubert Ensemble  –  unii dintre cei mai apreciaţi muzicieni şi ansambluri din România, Marea Britanie şi din întreaga Europă. Muzica lui Enescu nu lipseşte nici din programul evenimentelor organizate de către Institut în cadrul Seriei româneşti de la St Martin-in-the-Fields, adresă muzicală foarte frecventată din centrul Londrei, unde evoluează, de-a lungul întregului an, talentaţi tineri muzicieni români.

Piesele camerale enesciene figurează, de asemenea, în noul program muzical derulat la St James’s Church pe bulevardul Piccadilly, un spaţiu alternativ din ce în ce mai căutat de public. Astfel, numai prin intermediul evenimentelor organizate de ICR Londra, melomanii londonezi au ocazia să se bucure de operele camerale ale marelui nostru compozitor în fiecare lună şi de-a lungul întregului an. 

În afara seriilor de concerte amintite mai sus, ICR Londra iniţiază sau este partener şi al unor evenimente de mari dimensiuni, realizate în parteneriat cu instituţii muzicale britanice de prestigiu. Dintre acestea, la începutul anului 2015, "Luna Enescu la Londra" - program al cărui punct culminant a fost prezentarea Simfoniei Nr. 3 de Enescu de către London Philharmonic Orchestra (LPO) sub bagheta lui Vladimir Jurowski sau, în 2016, „Luna Oedip la Londra” - program construit, atât la Opera Regală, cât şi la ICR Londra, în jurul premierei operei „Oedipe” în Marea Britanie, care a avut loc în 23 mai. Sustinem, alaturi de Festivalul George Enescu, promovarea muzicii lui Enescu in lume”, potrivit lui Dorian Branea, directorul ICR Londra.

Muzica lui Enescu şi enigma Sfinxului

Moderatorul şi gazda evenimentului de pe 21 septembrie, de la sediul ICR Londra, a fost Dorian Branea, directorul Institutului Cultural Român din Londra. Atât ambasadorul ţării noastre, cât şi directorul Filarmonicii londoneze au susţinut în discursurile lor importanţa promovării muzicii lui Enescu în lume şi au amintit despre eforturile pe care ICR-ul din capitala britanică le-a depus în acest sens. S-au facut referiri la mitul lui Oedip, la Sofocle, la complexitatea muzicii clasice. După moartea lui Laios, rege al cetăţii Theba devine Creon. La Theba, Oedip accepta provocarea Sfinxului. Acesta punea câte o întrebare tebanilor şi cum nu puteau răspunde îi ucidea. Atunci regele Creon făgăduieşte mâna Iocastei - şi coroana regală - aceluia care îi va scăpa de Sfinx. Oedip a avut de răspuns la următoarea enigmă: "Cine merge dimineaţa în patru picioare, la amiază în două şi seara în trei?". Oedip a ghicit că era vorba de om (care în copilărie merge de-a buşilea, folosindu-se de mâini şi de picioare, la amiază adică la maturitate merge în două picioare, iar seara - la bătrâneţe - se sprijină şi într-un baston). Astfel, el obţine răsplata făgăduită: tronul cetăţii Theba şi mâna reginei Iocasta, despre care nu ştie că e propria sa mamă.

"ICR Londra este ca si cel din aceasta poveste: a mers la inceput, dimineata, in patru picioare, in ceea ce priveste muzica lui Enescu, la amiaza, cu aceste succese, in doua picioare, iar dupa toate aceste evenimente, vom fi mai obositi putin, probabil, vom merge in trei...", a glumit Dorian Branea, care a fost un amfitrion atent si a dat dovada de acuitate si finete intelectuala in discutia cu Jurowski despre muzica lui Enescu. 

Dorian Branea, Ana Ivan, Liliana Ţuroiu, Mărgărita Geică, la sediul ICR Londra

După ce a deschis Festivalul „George Enescu” la Bucureşti, pe 2 septembrie 2017, cu opera „Oedipe”, în variantă concertantă, alături de London Philharmonic Orchestra, Vladimir Jurowski va conduce pe 23 septembrie, aceeaşi celebră orchestră la ea acasă, prezentând opera lui George Enescu, la Royal Festival Hall din Londra.

Evenimentul ICR s-a desfăşurat în preambulul concertului care va avea loc sâmbătă, în prezenţa doamnei Liliana Ţuroiu, preşedintele Institutului Cultural Român, şi a avut o audienţă de înaltă ţinută. Au participat E.S. Dan Mihalache, ambasadorul României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Timothy Walker, directorul executiv şi artistic al London Philharmonic Orchestra, Ana Ivan, secretar general al ICR, Ioana Drăgan, director general al Direcţiei Generale Reprezentanţe în Străinătate (ICR), Mărgărita Geică, director al Direcţiei Programe Interne (ICR), personalităţi culturale şi membri ai corpului diplomatic. 


Preşedintele Institutului Cultural Român, Liliana Ţuroiu, a subliniat rolul de important promotor al geniului enescian în Marea Britanie şi în lume al instituţiei pe care o conduce. „Nu e prima dată când opera lui Enescu va răsuna în capitala Marii Britanii. În 2016, opera Oedipe a fost prezentată la Opera Regală Convent Garden, tot cu sprijinul ICR, şi a fost extraordinar de bine primită. Apreciem eforturile Institutului Cultural Român din Londra şi suntem foarte bucuroşi să fim prezenţi aici cu ocazia acestor evenimente: Oedipe şi George Enescu au devenit adevărate branduri de ţară”, a declarat preşedintele ICR.

„Maestrul Jurowski a spus o dată ca muzica lui Enescu este muzica secolului  XXI. Cu evenimente de acest fel, cum sunt acestea de la Londra, chiar se întâmplă acest lucru”, a declarat Dan Mihalache (foto), ambasadorul României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.

Timothy Walker, director artistic al London Philharmonic Orchestra, a subliniat importanţa prezentării la cel mai înalt nivel a 'Oedipului' enescian, în frunte cu maestrul Vladimir Jurowski.

„Este o plăcere să mă aflu aici în această seară şi a fost, într-adevăr, o bucurie să deschidem Festivalul Enescu din Bucuresti cu Oedipe, sub bagheta maestrului Jurowski. Am fost atât de entuziasmaţi încât am decis să deschidem sezonul 2017-2018 al London Philharmonic Orchestra cu această operă monumentală. Vreau să profit de această ocazie pentru a mulţumi Institutului Cultural Român pentru sprijinul acordat în realizarea acestui proiect. Evident, parteneriatul dintre ICR şi London Philharmonic Orchestra este unul de succes, altfel nu ne-am afla din nou în această frumoasă sală, la numai doi ani după ce am prezentat Octetul enescian, în avancronica premierei Simfoniei a III-a de George Enescu tot sub bagheta lui Vladimir Jurowski”, a spus Timothy Walker.


„Viitorul oricărui festival european muzical este acela de a dedica mult mai mult spaţiu în program muzicii contemporane. Eu cred că e mult mai important să promovăm compozitorii români contemporani de azi sau cei de ultima generaţie, cei care au activat în ultimii 20 de ani. Cred că celelalte orchestre ar trebui să interpreteze cel puţin o lucrare contemporană, nu contează din ce ţară", a spus Jurovski, joi seară. „Mă bucur enorm că Institutul Cultural Român susţine opera complexă şi, totuşi, accesibilă tuturor a marelui Enescu. Personal, contribuţia la promovarea muzicii sale a fost o provocare, dar şi o recompensă pe măsură”, a conchis Jurowski.

Liliana Ţuroiu, presedintele ICR: Promovarea muzicii lui Enescu a fost şi rămâne o preocupare constantă a Institutului Cultural Român


Adevarul:  Opera Oedipe, pe 23 septembrie, la Londra, e un eveniment foarte important care, cumva, încheie Festivalul Enescu în străinătate. Cum s-a reusit aceasta performanta?

Liliana Turoiu: Ne bucuram foarte mult de acest fapt.  Vladimir Jurowski,  directorul artistic al Festivalului George Enescu,  a deschis Festivalul "George Enescu" la Bucureşti, pe 2 septembrie, cu opera „Oedipe“, în varianta de concert,  alături de London Philharmonic Orchestra. Concertul prezentat la Londra,  pe 23 septembrie, la Royal Festival Hall, este o reeditare muzicală a ceea ce s-a prezentat la Bucureşti la Sala Mare a Palatului pe 2 septembrie.  În prima seară a Festivalului George Enescu, la Bucureşti, am ascultat aceeaşi orchestră, London Philharmonic Orchestra, dirijată de acelaşi Vladimir Jurowski, alături de Corul Filarmonicii George Enescu şi Corul de Copii Radio, care, iata, se afla acum si la Londra. Deci Festivalul George Enescu si ICR aduc „Oedipe“, opera lui Enescu, de la Bucuresti la Londra. Suntem bucuroşi că se află, la Londra, şi  nume importante ale canto-ului românesc: Ruxandra Donose, Gabriela Iştoc, Marius Vlad Budoiu, pe care, la fel, le-am ascultat la Bucureşti, alături de cele două coruri extraordinare. 
 
Nu e prima data când opera lui Enescu va răsuna în capitala Marii Britanii. 
 
Asa este. În 2015, „Oedipe“, a fost prezentată  la Opera Regală Convent Garden,  tot cu sprijinul ICR, şi  a fost extraordinar de bine primită. Trebuia sa facem ceva cu acest succes.
The Times  numea, atunci, opera lui Enescu, Oedipe,  “o capodoperă fără egal ce trebuie ascultată”, iar The Independent  îi acorda 5 stele şi spunând că este “ pur şi simplu genială şi merită să facă parte din repertoriul principal al oricărei opere”. 
S-a ţinut cont de gusturile publicului local şi de  ecourile extraordinar  de pozitive înregistrate atunci în rândul iubitorilor de operă britanici şi, iată, gratie Festivalului George Enescu si implicarii ICR Londra, revenim cu „Oedipe“, la Londra, de această dată Opera Royal Festival Hall.

Ce strategie are ICR legata de promovarea muzicii lui Enescu in lume?

Strategia noastră este să continuăm să promovăm România în proiecte de anvergură, într-un echilibru constant între ceea ce înseamnă tradiţional şi modern. Prin genialitatea sa, Enescu se promovează singur. Noi, Institutul Cultural Român, avem datoria de a crea punţile prin care opera enesciană să ajungă la un public tot mai numeros şi tot mai variat, din cât mai multe colţuri ale lumii.

In afara de ICR Londra, celelalte reprezentante ce proiecte au legate de muzica lui Enescu?
 
Vă pot da exemplul proiectului baritonului Ştefan Ignat, prezentat la ICR Praga,  Oedipe pe înţelesul tuturor, care a fost, după cum şi-a propus, un spectacol complex bazat pe o analiză a celor şapte producţii ale operei Oedipe. Astfe, formula de prezentare inedită, aflată la graniţa dintre concert şi conferinţă a adus în prim-plan melosul popular şi ethosul românesc. Baladele, doinele, dansurile populare şi bocetele - forme folcloric-muzicale specifice spaţiului cultural românesc - au fost exemplificate în contextul desfăşurării liniei melodice şi dramaturgice a operei Oedipe. De asemenea, proiectul a inclus şi o incursiune în universul dramaturgic al operei amintitte, cu momentele cheie care o compun: paricidul, incestul, naşterea împotriva voinţei zeilor, părăsirea Corintului, înfrângerea Sfinxului la porţile Tebei, ciuma, aflarea adevărului, pribegia, sunt ilustrate prin exemple muzicale elocvente.
După aceste prezentări, a fost realizata şi o prezentare şi exemplificare a mitului lui Oedip prin utilizarea leitmotivelor paricid şi incest, dar şi interpretarea afirmaţiei lui Oedipe: Am învins destinul.
 Anul 2015, când s-au împlinit 60 de ani de la moartea lui George Enescu, a fost un an de vârf, ca să-l numim aşa, în ceea ce priveşte promovarea operei sale. Reprezentanţele noastre au rezervat spaţii ample fenomenului Enescu, iar publicul, din toate ţările în care au fost prezentate opere enesciene, a fost încântat. ICR a susţinut, în calitate de partener instituţional strategic, Turneul Stradivarius Enescu Experience prin concertele violonistului Alexandru Tomescu, împreună cu pianistul Eduard Kunz la Chişinău, Paris, Quimper, apoi, separat, la Berlin şi Beijing. Am organizat seria amplă de evenimente Enescu şi Viena, un program amplu al Institutului Cultural Român de la Viena, realizat pe întreg parcursul anului 2015. A avut loc seria de proiecte „Les Rencontres Internationales Georges Enesco“ susţinută de Institutul Cultural Român de la Paris.
 
Când avem  o bijuterie ca Enescu nu ne lasă inima să nu o purtăm cu mândrie.  Un motiv în plus pentru ca acest simbol românesc să fie prezent şi  în marile proiecte pe care le avem în vedere în perioada imediat  următoare,  cu ocazia sărbătoririi Centenarului Marii Uniri, în 2018,  la Festivalul Internaţional Europalia, din 2019, de-a lungul celor sapte luni de desfăşurare a amplului proiect cultural care este Sezonul România-Franţa, ca şi în evenimentele care vor fi pregătite cu ocazia preluării preşedinţiei rotative a Consiliului Uniunii Europene de către ţara noastră, peste doi ani.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările