Oana Marinescu, despre magia Bucureştiului Creativ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oana Marinescu (37 de ani) este director de comunicare al Festivalului "George Enescu".  FOTO: Arhiva personală
Oana Marinescu (37 de ani) este director de comunicare al Festivalului "George Enescu".  FOTO: Arhiva personală

Festivalul Internaţional „George Enescu“, cel mai puternic brand cultural al României, este reinventat anul acesta prin proiectul Bucureştiul Creativ, un concept nou de comunicare pentru implicarea publicului larg.

Festivalul „George Enescu“ pune România pe harta turismului cultural, subliniază Oana Marinescu, directorul de comunicare al Festivalului „George Enescu“. 

În cea de-a XXI-a ediţie, festivalul desăvârşeşte transformarea Capitalei într-un oraş magic, printr-un proiect ambiţios, cu totul inedit: Bucureştiul Creativ. Spaţiile verzi din jurul principalelor săli de concerte – Ateneul Român şi Sala Mare a Palatului – au devenit Grădina Festivalului, unde sunt expuse lucrări de artă ale tinerilor creatori, selectaţi în cadrul Bienalelor de Artă şi Design ale Festivalului (EBienale). 

Oraşul Festivalului include locuri publice foarte populare din centrul Bucureştiului (zona Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“, Piaţa Colţea, Centrul Vechi), în care sunt amenajate obiecte neconvenţionale de artă urbană. Directorul Oana Marinescu explică cum s-a reuşit ca Bucureştiul să fie impregnat cu „spiritul lui Enescu“, care înseamnă „creativitate şi valori“.

Ce este Bucureştiul Creativ?

Bucureştiul Creativ este o declaraţie publică despre cum suntem noi, românii, o carte de identitate care scoate la lumină acel spaţiu magic care există în noi datorită creativităţii şi valorilor, dincolo de ce spun rău unii – şi ştim că am fost ţinta unor campanii de presă agresive în media internaţionale; dincolo de ce spunem negativ chiar noi despre noi înşine;dincolo de griul şi de monotonia vieţii cotidiene. Festivalul „George Enescu“ schimbă în mod tradiţional ritmurile oraşului. Sunt foarte mulţi iubitori ai muzicii clasice care, o dată la doi ani, îşi fac agenda în funcţie de festival, dar anul acesta am mers mai departe. Sloganul „Magia există“ chiar are corespondent în realitate: singura formă de magie incontestabilă este cea a artei şi a creativităţii. Atât creatorul, cât şi cel care admiră creaţia intră în magie şi trăiesc transformarea adusă de aceasta. De aceea, Festivalul Enescu se deschide către publicul larg, îl invită să participe la actul magic al creaţiei, nu doar în sălile de concerte, unde îi aduce pe marii artişti ai lumii şi ai României, ci şi pe străzi şi în pieţele oraşului. Pe perioada festivalului, redefinim străzile cu obiecte de decor urban, cu instalaţii, cu evenimente de spaţiu public. Intrăm şi în sălile de cinema, pentru prima dată în istoria acestui eveniment.

Vorbeaţi despre Bucureştiul Creativ ca despre „o carte de identitate“ a românilor. Cum poate fi construită o astfel de identitate?

Identitatea unui popor nu se construieşte peste noapte, ci este un produs istoric şi un construct social, cultural, politic. Însă, prin comunicare responsabilă şi prin promovare culturală, putem să punem în lumină anumite trăsături specifice ale noastre. Alegerea este simplă: putem să lăsăm lucrurile rele să vorbească despre noi sau putem să ne scoatem în evidenţă atuurile. Bucureştiul Creativ este construit pe principiul participării şi al implicării –  organizaţiile au intrat benevol în acest proiect, pentru a aduce o contribuţie la comunitate – şi pe baza a două direcţii strategice: creativitatea şi un set de 15 valori morale care pot contribui la un spaţiu public de calitate.

De ce această abordare? Pot valorile să comunice ceva într-o societate de consum?

Strategic vorbind, Festivalul „Enescu“ este cel mai puternic brand cultural pe care îl are România. Forţa unui brand constă nu în cantitatea imaginii sale, ci în puterea adeziunii oamenilor, a celor care cred în el. George Enescu a fost nu doar cel mai mare compozitor român şi primul care a reuşit să facă saltul de la spiritualitatea naţională la patrimoniul universal, ci şi un om cu un caracter ireproşabil. Este un model pentru generaţiile actuale şi viitoare. De aceea, am vrut să impregnăm Bucureştiul cu spiritul lui Enescu: creativitate şi valori. Valorile pe care le promovăm astfel sunt cele care fac o comunitate să se dezvolte: bine, libertate, responsabilitate, solidaritate, frumos, respect, implicare, participare, creativitate, deschidere, curaj, tenacitate, cooperare, onestitate, corectitudine, comunicare, iniţiativă, generozitate, compasiune, eleganţă, comunitate.

De ce este important să fie transformat Bucureştiul cu Festivalul „George Enescu“?

Toate marile oraşe care găzduiesc evenimente culturale de elită au conectat la acestea activitatea economică şi dezvoltarea urbană. Londra a organizat o Olimpiadă Culturală cu ocazia Jocurilor Olimpice găzduite anul trecut. Salzburgul a devenit oraşul Festivalului lui Mozart. România are nevoie să-şi gândească Festivalul „Enescu“ şi ca un instrument strategic de diplomaţie publică. Un oraş care se reinventează pe perioada unui festival internaţional atrage turişti români şi străini. Asta înseamnă bani şi activităţi comerciale. Festivalul „Enescu“ atrage la fiecare ediţie un număr important de turişti străini. Peste 16.000 de bilete au fost vândute în străinătate în primele luni de la punerea lor la vânzare. Artexim a fost contactat de noi tour-operatori din străinătate, specializaţi în turism cultural. Festivalul Internaţional „George Enescu“ pune România pe harta turismului cultural. De aici pot fi create pachete suplimentare de către furnizorii de servicii, dar pentru aceasta este nevoie de o gândire strategică, atât la nivelul operatorilor economici, cât şi al echipei Festivalului şi al decidenţilor la toate nivelurile. Iar cheia succesului este colaborarea între toţi actorii interesaţi.

Ce le recomandaţi iubitorilor de artă din Bucureşti?

Recomand tuturor celor care vor să vadă altceva decât rutină să se deschidă şi să participe la evenimentele noastre, să viziteze locurile pe care le propunem, să-şi descarce aplicaţia Festivalului „Enescu“ pe telefon şi să fie conectaţi la ritmul Festivalului. Şi le mai recomand să-şi facă zilnic propriul lor traseu prin Oraşul Festivalului şi să descopere magia lui Enescu: sălile de concerte, Piaţa Festivalului, portretul lui Enescu realizat din cuie, portretul lui Enescu realizat din origami, instalaţiile artistice ale tinerilor artişti, expuse în cadrul Bienalelor de Artă ale Festivalului Enescu (EBienale), expoziţii de fotografie şi altele. 

Specialist în comunicare politică

Oana Marinescu (37 de ani), directoarea şi fondatoarea companiei de consultanţă şi relaţii publice OMA Vision din 2010, a absolvit Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. A lucrat ca jurnalistă specializată pe politică internă şi consilier politic şi de presă la Ambasada Marii Britanii la Bucureşti, în perioada 1996-2004. În perioada 2005-2007 a fost secretar de stat şi purtător de cuvânt al Guvernului României, unde a reformat comunicarea internă şi a introdus o serie de practici profesionale în relaţia Palatului Victoria cu presa. Între anii 2008-2010 a condus Direcţia Generală de Comunicare şi Diplomaţie Publică din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite