O nouă scrisoare de susţinere pentru Legea Cinematografiei: „Actuala lege impune limite şi piedici celor aflaţi la început de drum“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Corina Şuteu are susţinerea cineaştilor tineri, dar şi a celor oneşti dintre seniori           FOTO: Eduard Enea
Corina Şuteu are susţinerea cineaştilor tineri, dar şi a celor oneşti dintre seniori           FOTO: Eduard Enea

Un alt grup de cineaşti din generaţia tânără, majoritatea consacraţi la festivalurile internaţionale de film, practic viitorul cinematografiei româneşti, adresează o scrisoare publică de susţinere pentru modificările propuse de ministrul Corina Şuteu la Legea Cinematografiei.

Redăm mai jos textul integral al scrisorii de susţinere a tinerilor cineaşti români:

Scrisoare deschisa de susţinere a proiectului de Ordonanţă de Urgenţă privind noua Lege a Cinematografiei

În ultimii cinci - şase ani au existat nenumărate tentative de modificare a actualei Legi a Cinematografiei, o lege vetustă şi părtinitoare, ce nu mai corespunde realităţii nici în plan local (breasla cineştilor a crescut şi s-a diversificat atât generaţional cât şi stilistic iar distribuţia în cinematografe şchioapătă din pricina dispariţiei programate a sălilor de cinema) şi nici în plan internaţional (surse de finanţare reduse şi descurajarea programată a coproducţiilor). Toate aceste tentative s-au încheiat, invariabil, până în noiembrie 2015, cu dispariţia proiectelor respective de lege prin sertarele direcţiunii Centrului Naţional al Cinematografiei sau ale Ministerului Culturii.

Actualul proiect de lege reprezintă mult aşteptata şi binevenita excepţie de la regulă – la un singur pas de a deveni realitate, el este rezultatul colaborării unei echipe omogene, reprezentativă pentru cineaştii activi şi care se bucură de succes în plan festivalier şi comercial. Dar, şi mai important, acest proiect de lege reprezintă o uşă deschisă larg unui grup variat şi extins de producători şi regizori activi în plan naţional şi internaţional, dar mai puţin şi mai rar prezenţi pe listele de câştigători ai sesiunilor de finanţare organizate până acum.

De ani de zile, producătorii şi regizorii tineri trag disperate semnale de alarmă cu privire la limitele actualei legi şi la piedicile pe care aceasta le pune celor aflaţi la început de drum:

-        Secretizarea inutilă a proiectelor (în realitate, proiectele producătorilor consacraţi erau cunoscute membrilor comisiilor de lectură prin lobby-ul făcut din timp, astfel că singurele proiecte realmente secrete erau cele ale producătorilor tineri sau începători)

-        50% din punctajul necesar pentru obţinerea fondurilor este calculat pe baza proiectelor anterioare (inexistente în cazul noilor case de producţie şi a noii generaţii de producători);

-        Finanţarea scăzută din partea Centrului Naţional al Cinematografiei a proiectelor (de cele mai multe ori de sub 30%) fapt ce face extrem de dificilă completarea bugetului pentru proiectele de scurtmetraj, de debut, de film de animaţie sau de film documentar, categorii cinematografice pentru care este aproape imposibil de obţinut fonduri din taxele de publicitate, din taxele exploatanţilor de film sau din co-producţii internaţionale;

-        În fine, Ordinul de ministru din noiembrie 2014, menit să echilibreze raportul de forţe dintre producătorii debutanţi şi cei consacraţi şi să stimuleze concurenţa loială prin separarea calcului punctajelor necesare finanţării pe categorii de film (lungmetraj, scurtmetraj, animaţie, documentar, debut, proiect aflat în dezvoltare), a produs o altă limitare – producătorii tineri au pierdut dreptul de a folosi punctele cumulate cu scurtmetraje pentru obţinerea de finanţări în lungmetraj – limitare valabilă şi azi.

Noul proiect de lege pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Culturii elimină în mare parte aceste anomalii. Restul problemelor vor trebui rezolvate la definitivarea noului regulament de concurs pe baza căruia se acordă finanţările pentru producţie cinematografică şi unde opiniile reprezentanţilor noilor generaţii vor trebui implementate pentru ca scopul acestei legi, în totalitatea sa – cea de sprijinire a tinerilor – să fie cu adevărat îndeplinit.

În concluzie, susţinem Ordonanţa de Urgenţă privind Legea Cinematografiei şi sperăm ca aceasta să fie adoptată şi să intre în vigoare în cel mai scurt timp posibil.

Citeşte şi:

anchetă pro şi contra realizată de „Adevărul“ despre proiectul de Ordonanţă propus de Corina Şuteu

Cristian Mungiu, despre propunerile de îmbunătăţire a Legii Cinematografiei: „Nu avantajează în nici un fel concret vreun grup anume de cineaşti“

Semnatarii scrisorii deschise:

Raia Al Souliman, regizor

Anamaria Antoci, producător

Dorian Boguţă, regizor & producător

Andreea Borţun, scenarist & regizor

Tudor Botezatu, regizor

Matei Branea, regizor

Alexandra Buzaş, producător

Octavian Chelaru, regizor

George Chiper Lillemark, director de imagine & regizor

Serghei Chiviriga, Regizor

Andrei Creţulescu, regizor & producător

Codruţa Creţulescu, producător

Pavel Cuzuioc, regizor & producător

Andrei Dăscălescu, regizor

Vladimir Dembinski, regizor

Helga Fodorean, producător

Ruxandra Ghiţescu, regizor

Cristi Iftime, scenarist & regizor

Tudor Cristian Jurgiu, regizor

Ioana Lascăr, producător

Monica Lăzurean-Gorgan, producător & regizor

Irina Malcea, producător

Alina Manolache, scenarist & regizor

Raluca Mănescu, scenarist & producător

Sebastian Mihăilescu, regizor

Claudiu Mitcu, regizor & producător

Ilinca Neagu, regizor

Doru Niţescu, regizor

Luiza Pârvu, scenarist & regizor

Toma Peiu, scenarist & producător

Eva Pervolovici, regizor

Livia Rădulescu, producător

Paul Negoescu, regizor & producător

Vlad Petri, director de imagine & regizor

Anamaria Pîrvan, producător

Raluca Răcean Gorgos, regizor

Iulia Rugină, regizor

Radu Stancu, producător

Roxana Stroe, regizor

Iuliana Tarnoveţchi, producător

Nicolae Constantin Tănase, regizor

Sarra Tsorakidis, regizor

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite