Memoriul balerinilor către Vasile Dâncu, mediatorul conflictului de la Operă: „Vrem să fim şi noi ascultaţi!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marina Minoiu, una dintre balerinele semntare ale memoriului către vicepremier
Marina Minoiu, una dintre balerinele semntare ale memoriului către vicepremier

Marţi, mediatorul din partea Guvernului, Vasile Dâncu, se întâlneşte cu protestatarii care îl susţin pe Tiberiu Soare la Opera Naţională Bucureşti (ONB), în vreme ce 30 de balerini, susţinători ai lui Johan Kobborg, îi solicită vicepremierului, la rândul lor, o întâlnire.

Vicepremierul Vasile Dâncu se va întâlni, marţi, de la ora 12.00, cu susţinătorii lui Tiberiu Soare de la Opera Naţională Bucureşti, chiar la sediul Operei. Până luni seară, Johan Kobborg, directorul artistic la Companiei de Balet, nu fusese invitat la discuţii. 

Nu mai puţin de 30 de balerini din Corpul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti (ONB), printre care Marina Minoiu, Cătălin Preda, Bianca Stoicheciu, Florica Stanescu, Alice Minoiu, alături de colegii străini Akane Ichii, Abby Cockrell, Henry Dowden, Lucas Campbell, George –Murray, îl susţin pe Johan Kobborg, într-un memoriu adresat vicepremierului Vasile Dâncu, care va conduce negocierile pentru reglementarea situaţiei de la ONB.

Punctul de vedere al balerinilor

„ În ultimii trei ani Opera Naţională Bucureşti a trecut printr-o serie de schimbări mari care au avut un impact semnificativ in domeniul artistic. Datorită acestora, am avut oportunităţi la care odată doar visam: uşi deschise către lumea internaţională artistică, un repertoriu nou şi îmbogăţit, spectacole cu sălile pline. Avem condiţii de lucru pe care nu le-am avut nicioadată şi pe care ni le-am dorit din totdeauna.

Am avut înţelegere şi suport pentru a ne dezvolta ca oameni şi artişti, fara a mai fi ameninţaţi sau coditionaţi“, se scrie, în memoriu. „Suntem în 2016 şi traim într-o ţară europeană. Vrem să fim şi noi ascultaţi şi respectaţi. Am pornit pe un drum frumos care ne-a aliniat lângă mari teatre ale lumii . Şi am fost îndrumaţi şi sprijiniţi de doi mari artişti cărora le datorăm tot respectul şi admiraţia noastră: Johan Kobborg si Alina Cojocaru“, este subliniat în memoriul.

„Stimate Domnule Vicepremier, ştiind că veţi avea o întâlnire pe data de 26 aprilie cu susţinătorii dl. Tiberiu Soare, am aprecia dacă am putea avea şi noi o întâlnire cu dumneavostră pentru a vă explica punctul nostru de vedere. Considerăm că întalnirea cu semnatarii acestui memoriu este foarte importantă în vederea  luării  unei decizii corecte, neinfluenţată de tensiuni, emoţii şi interese", se scrie în memoriul, adresat vicepremierului, pe care îl publică integral, în continuare.

În atenţia domnului Vasile Dâncu

Vicepremier al Guvernului României

În ultimii trei ani Opera Nationala Bucuresti a trecut printr-o serie de schimbari mari care au avut un impact semnificativ in domeniul artistic. Datorita acestora, am avut oportunitati la care odata doar visam : usi deschise catre lumea internationala artistica, un repertoriu nou si imbogatit, spectacole cu salile pline. Am cunoscut multe personalitati importante din lumea dansului, cu o experienta remarcabila. Oameni de la care am avut doar de invatat. Avem conditii de lucru pe care nu le-am avut nicioadata si pe care ni le-am dorit din totdeauna. Am avut intelegere si suport pentru a ne dezvolta ca oameni si artisti, fara a mai fi amenintati sau coditionati.
Am vazut, in acesti trei ani, cum Opera Nationala Bucuresti a stralucit si in afara tarii, alaturi de marile teatre ale lumii, ocupandu-si locul binemeritat.

De aceea, in urma recentelor evenimente neplacute de la Opera Nationala Bucuresti dorim sa ne exprimam opinia referitoare la compania de balet si va aducem la cunostinta benefiicile de care noi toti  am avut parte, beneficii datorate in egala masura lui Johan Kobborg si Alinei Cojocaru:

-au fost aduse in repertoriul ONB spectacole noi, de talie internationala, spectacole care s-au jucat cu casa inchisa, spectacole prezente in repertoriul actual al marilor companii ale lumii ( "DSCH"-coreg. Alexei Ratmansky, "The dream" -coreg.F. Ashton, "Marguerite si Armand" -coreg.F.Ashton, "Classical Symphony" -coreg. Yuri Possokhov, "Petite Mort"-corg. J.Kylian, "Manon"-coreg. K. Macmillan, "La Sylphide "-J.Kobborg, "La fille mal Gardee"- coreg. F Ashton, "Giselle"-coreg. J. Kobborg/Ethan Stiefel) ; "Theme and variations"- coreg.G Balanchine, "In the middle of somewhat elevate" - coreg W.Forsythe - acestea doua din urma fiind balete la care se lucreaza in acest moment.
-am avut totala libertate pentru cresterea profesionala :  "Laboratorul coregrafic" -proiect  care a dat sansa dansatorilor sa isi arate si sa isi dezvolte aptitudinile de viitori coregrafi (Ross McCaw ,Nastazia Phillipou, Cristian Gidoi,Alice Minoiu, Calin Radulescu)
- mari dansatori internationali au fost invitati sa participe la spectacolele companiei - Xander Paris ( Teatrul Mariinsky - St. Petersburg) , Ivan Zaystsev( Teatrul Mikhailovsky - St Petersburg), Steven Mcrae ( Royal Opera House - Londra)
- ne-am dezvoltat artistic prin aducerea unor mari maestri de studii si repetitii ( Roland Price, Sinner Bouqouin, Yannick Bouquin, Ethan Stiefel,James Wilkye, Stephane Dalle,Petal Miller, Bruce Samson, Karl Burnett, Elke Schepers,Gennadi Nedvigin,Alina Cojocaru, Grant Coyle,Laura Contardi, Patricia Tierney, Patricia Neary , Thierry Guiderdoni).

-au fost adusi in companie fizioterapeuti specializati in recuperae fizica a balerinilor, in prevenirea accidentelor si imbunatatirea modului de lucru- Patrick Rump,Aedin Kennedy, Boris Ostermoller  (Gjuum - Movement Progressive)

-s-a deschis colaborarea cu Gaynor Minden ( firma profesionala de poante din SUA)- au fost adusi oameni calificati pentru a vorbi cu fiecare dansator si a masura fiecare dansator in vederea gasirii celui mai bun model de poante pentru fiecare ; de asemenea colaborarea cu Gaynor Minden a dublat numarul de poante pentru balerine ( de la 1-2 perechi la 3-4 pe stagiune).
- am primit sponsorizari din partea Gaynor Minden, MAC, Sansha.
-s-a organizat Gala Internationala de Balet, ocazie cu care au fost prezenti pe scena Operei Nationale Bucuresti dansatori de renume mondial( Iana Salenko, Marian Walter,Osiel Guneo, Alina Cojocaru).
- s-au organizat turnee : Gala din Suedia ( iulie 2015); Gala de la New York ( decembrie 2015)- in vederea strangerii de fonduri pentru companie.
-a crescut renumele companiei la nivel international datorita numeroaselor articole si nominalizari aparute in revistele de dans de specialitate si in ziare ( Dance Europe, Dance Tabs,Tanz Magazine, New York Times).
-a avut loc un numar mare de debuturi si au crescut sansele acordate in mod egal atat dansatorilor romani ( Cristina Dijmaru, Bianca Fota, Francesca Velicu, Cristian Preda, Greta Nita, Alice Minoiu, Marina Minoiu, Bianca Stoicheciu, Robert Enache, Bogdan Canila,Razvan Cacoveanu, Andra Ionete,Diana Tudor,Mihaela Soare, Gloria Barbu) cat si dansatorilor straini ( Barnaby Bishop, Dawid Trenshmiech, Liam Morris, Alistar Beattle, Abbygail Cockrell,Henry Dowden, Sena Hidaka, Shuhei Yoshida, Nastazia Phillipou, Akane Ichii, Rebecca Haw, Takahiro Tamagawa Sakura Sakamota).
- promovarea dansatorilor catre nivelul urmator s-a facuta pe baza unui efort si a unei implicari consistente de-alungul spectacolelor si a stagiunilor; promovarea s-a facut de fiecare data in fata publicului.
- a fost infiintat titlului onorific de " prim balerin/prim balerina" , titlu neexistent pana acum la Opera Nationala Bucuresti;  titlu care reprezinta nivelul cel mai inalt la care poate ajunge un balerin si care echivaleaza cu pozitia de "etoile" , prezenta in marile companii de dans internationale.

-au fost creeate conditii cat mai bune pentru confortul , sanatatea dansatorilor si a dezvoltarea lor ( achizitionarea podelelor speciale de dans atat in salille de studiu cat si pe scena -"Harlequin Floors"; crearea unei camere de relaxare, crearea unei sali de forta dotata profesionist).
-au fost trei premiere de balet pentru fiecare stagiune.

 

Toate aceste beneficii au aparut in urma unor mari schimbari. Schimbari care au avut in vedere promovarea tinerilor dansatori, inlocuirea terorii si amenintarii sub care dansatorii erau obisnuiti sa traiasca si sa lucreze, o mult mai mare libertatea de exprimare artistica. Au fost schimbate mentalitati vechi iar compania a fost condusa spre calitate, profesionalism si recunostere internationala.  

Consideram ca acum este foarte important sa fie pastrate toate aceste lucruri bune, sa construim in continuare altele si sa contribuim la dezvoltarea companiei pentru a ne urma fiecare visul ca artist.

In arta, discriminarea nu exista. Drumul pe care compania de balet a mers in ultimii trei ani a fost unul care nu a cunoscut conceptul de "discriminare". Recentele evenimente neplacute din cadrul instiutiei,  care promoveaza un nationalism fals si o xenofobie nedemna de o tara europeana , arata mai degraba un argument prost ales de niste oameni care refuza sa fie cetateni europeni si refuza orice fel de schimbare si de evolutie.


Dansul este o meserie a tineretii. Acum suntem contestati,criticati si jigniti (''Ce a ajuns baletul Operei Nationale Bucuresti ?") de persoane care si-au implinit carierele. Care si-au vazut visul cu ochii. Care contesta acum faptul ca lucrurile pot merge in bine si in alt fel decat cel cunoscut de ei. Si aici vorbim de neacceptare, de mentalitati invechite, de indoctrinare si orgolii. Lucruri care nu au de a face cu arta in sine sau cu actul artistic. Si atunci noi, generatia de azi si de maine, spunem raspicat : noi ne luptam pentru viitorul nostru ca artisti si ca oameni. Pentru cultura, pentru arta. Si ne bazam pe rezultate obtinute si pe fapte.Ei pentru ce lupta ? Pentru trecut, pentru glorie, pentru bani?


Suntem o tara in care balanta dintre munca si rasplata nu a fost niciodata egala in cultura.Speram ca intr-o buna zi, ea va fi.Dar asta nu ne-a impiedicat sa muncim, sa ne urmarim visele si sa ne dedicam cu totul meseriei.

Înainte de a incheia, trebuie să vă aducem la cunoştinţă şi punctul nostru de vedere despre atitudinea dirijorului Tiberiu Soare (foto) din utlimele saptamani:

tiberiu soare

-a instigat oamenii la proteste ( trei la numar), cel din data de 23.04.2016 avand ca rezultat anularea dipticului de balet "DSCH/The Dream", in conditiile in care protestul a fost unul premeditat, iar dansatorii nu au fost anuntati . S-a evidentiat o lipsa de profesionalism enorma din parte orchestrei Operei Nationale Bucuresti si a departamentului  tehnic, dar si o lipsa de respect fata de dansatorii de de pe scena si fata de public. Negarea dreptului publicului de a vedea un spectacol la care a platit bilet, este un lucru grav.

- i-a amenintat pe dansatori in timpul scurtului sau mandat de director, spunandu-le ca, daca ei nu vor dansa, vor fi concediati si li se va cere prejudiciu pentru daunele aduse spectacolelor si institutiei. Interesant de observat acum ca exact de aceste fapte se face vinovat domnia sa. Au fost trei spectacole anulate ale Operei Nationale Romane in urma unor proteste conduse chiar de domnul Soare si nimeni nu primit nici un fel de sanctiuni. Si pentru ca tot am pomenit de mandatul domniei sale de director interimar, trebuie mentionat refuzul lui de a comunica cu dansatorii straini in limba engleza sub motivul ca "vorbim limba romana pentru ca suntem la Opera Nationala Bucuresti". Cu alte cuvinte, discriminare in toata regula.

- a facut afirmatii false referitoare la Gala companiei de balet de la New York. Tiberiu Soare a declarat  public ca Johan Kobborg a luat banii de pe urma galei si i-a bagat in buzunar. Pentru ca, dupa ce i-au fost aduse dovezi ca lucrurile nu stau deloc asa, domnul Soare sa evite subiectul.   In conlcuzie minciuni, discriminare , lipsa de profesionalism , lipsa de respect fata de arta si de meserie, incapacitate de comunicare si de rezolvare a problemelor intr-un mod civilizat si diplomatic. Opera Nationala Bucuresti a fost prea mult timp ascunsa undeva in Bucuresti. „Pazita” de generatii care au acceptat astlfel de lucruri ( pe modelul "taci si inghite"), care au lucrat sub amentitari, conditionari, teroare, frica si cu lipsa unei dezvoltari artistice normale.  

Poate ca este timpul nostru al noilor generatii sa ne spunem parerea si sa ne cerem drepturile de ne duce mai departe visurile, de a ne dezvolta in continuare ca artisti intr-un mediu porfesionist si de a asigura si generatiilor urmatoare conditii mai bune de realizare profesionala.
 

Suntem In 2016 si traim intr-o tara europeana. Vrem sa fim si noi ascultati si respectati. Am pornit pe un drum frumos care ne-a aliniat langa mari teatre ale lumii . Si am fost indrumati si sprijiniti de doi mari artisti carora le datoram tot respectul si admiratia noastra: Johan Kobborg si Alina Cojocaru.
Stimate Domnule Vicepremier, stiind ca veti avea o intalnire pe data de 25.04.2016 cu sustinatorii dl. Tiberiu Soare, am aprecia daca am putea avea si noi o intalnire cu dumneavostra pentru a va explica punctul nostru de vedere.

Consideram ca intalnirea cu semnatarii acestui memoriu este foarte importanta in vederea  luarii  unei decizii corecte, neinfluenta de tensiuni, emotii si interese personale", se scrie, în memoriu.

Război deschis, între tabere

În ultimele trei săptămâni, Opera Naţională Bucureşti a fost scena deschisă a unor conflicte între noua conducere, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, director artistic al Companiei de balet.  În contextul protestelor susţinătorilor fiecărei tabere, care au paralizat activitatea Operei întreaga săptămână, ministrul Culturii a decis, joi seară, să îl schimbe din funcţie pe directorul interimar George Călin. Acesta fusese renumit în funcţie miercuri, la aproape trei săptămâni după ce fusese demis şi înlocuit mai întâi cu dirijorul Tiberiu Soare, apoi cu Vlad Conta.

Trei spectacole au fost suspendate până acum la Opera Naţională Bucureşti, săptămâna trecută, de susţinătorii lui Tiberiu Soare. Spectacolul de duminică s-a jucat cu banderolă albă.Sindicatele Operei din Cluj-Napoca, cel al Filarmonicii George Enescu şi cel al Operei din Iaşi şi-au exprimat solidaritatea cu angajaţii Operei Naţionale din Bucureşti. 
În acest context, al eşecului medierii conflictului de către Vlad Alexandrescu, ministrul culturii, premierul Dacian Cioloş l-a delegat pe vicepremierul Vasile Dâncu să managerieze situaţia de criză acută de la ONB.


„Situaţie conflictuală, fără precedent“

Ion Caramitru şi Senatul UNITER i-au cerut demisia ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, într-o scrisoare deschisă. „Având în vedere refuzul ministrului Culturii de a-şi modifica propriul ordin care adaugă la lege, comportamentul discreţionar şi abuziv faţă de managerii unor instituţii de cultură, situaţia conflictuală, fără precedent, pe care a creat-o şi întreţinut-o la Opera Naţională din Bucureşti, vă solicităm, public, stimate domnule Prim-Ministru, să îl demiteţi pe domnul Vlad Alexandrescu din funcţia de ministru al Culturii din cabinetul pe care, cu onoare, în conduceţi“, scrie Ion Caramitru, preşedintele Senatului UNITER. Printre semnatari se numără actorul Victor Rebengiuc, preşedintele Festivalului Internaţional Shakespeare, Emil Boroghină, actriţele Ilinca Tomoroveanu, Ana Ciontea şi Virginia Mirea, managerul Teatrului de Comedie, George Mihăiţă, managerul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, regizorul Tompa Gabor, scenografii Dragoş Buhagiar şi Puiu Antemir, criticii de teatru Alice Georgescu şi Marina Constantinescu.


Andrei Şerban: „E o crimă“

Serban

Ministrul Culturii Vlad Alexandrescu i-a propus, săptămâna trecută, celebrului regizor Andrei Şerban să devină director la Opera Naţională Bucureşti (ONB), însă, ulterior, au apărut şzvonuri care anunţau un refuz al acestuia. 

„Nu e adevărat că am refuzat, dimpotrivă, am spus ministrului că sunt singurul care poate aduce o viziune nouă, adevarată, pentru a pune Opera Naţională din secolul  XIX în secolul XXI. Am  fi putut împreună reface Opera, cum am refăcut cu succes Teatrul Naţional după Revoluţie. Refuzul e al lor, nu al meu şi  e tragic!“, a declarat Andrei Şerban pentru „Adevărul“.

„Am cerut condiţii radicale, juste, care s-ar putea obţine, desigur, în mod excepţional printr-o derogare de guvern. Dacă politicienii ar fi interesaţi de o viziune nouă, totul ar fi posibil“, a subliniat regizorul. „Dar cei care pierd nu suntem noi, ci Arta cu A mare, calitatea e cea care pierde. E o crimă ce se comite în cultura autohtonă azi! Un genocid cultural“, a concluzionat Andrei Şerban.


Johan Kobborg: „România, accepţi asta?“

image

Pe fondul acestei situaţii, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti şi-a exprimat, în trei mesaje publicate pe contul de Twitter, îngrijorarea faţă de situaţia de la Opera Naţională.

Baletul „DSCH. The Dream”, care trebuia să se joace sâmbătă, 23 aprilie, pe scena Operei Naţionale Bucureşti, a fost anulat, ca urmare a protestelor orchestrei şi altor membri ai colectivului Operei. Protestatarii au ocupat fosa orchestrei, sub conducerea dirijorului Tiberiu Soare, în timp ce balerinii din spectacol stăteau pe scenă, cu cortina ridicată. „Au fost scene penibile, eu critic lipsa de profesionalism şi de respect faţă de dansatori si public“, a declarat balerina Marina Minoiu, care trebuia să joace în spectacolul de sâmbătă seară de la Opera Naţională Bucureşti (ONB). Balerinul Johan Kobborg a postat sâmbată seară un scurt mesaj pe contul sau de Twitter:

"România, accepţi asta? Europa, accepţi asta? Lume?".

Renumitul critic britanic Graham Watts posta, revoltat, sâmbătă-seară, pe Twitter:

„Oamenii care protestează împotriva lui Kobborg nu au nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă diversitatea. Anul trecut, am văzut că Alina Cojocaru a donat poante balerinilor - mulţi dintre cei care protestează acum poartă încălţările dăruite de ea, balerini care au memoria scurtă şi nu îşi mai amintesc asta“.

Pe site-ul Operei Naţionale Bucureşti a fost publicat, sâmbătă seară, un mesaj de scuze adresat publicului care nu a putut să urmărească reprezentaţiile anulate ca urmare a protestelor care au paralizat în ultimele zile activitatea instituţiei. Totodată, mesajul anunţă „impredictibilitatea“ tuturor spectacolelor şi evenimentelor Operei.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite